Specializeds nye elsykkel har ekstremt lett motor og et lite batteri. Den byr likevel på kraftig hjelp og lang rekkevidde. Er Specialized Turbo Levo SL begynnelsen på slutten for den manuelle stisykkelen?
STISYKKELDØDAREN: Specialized Turbo Levo SL har en effektiv motor samtidig som den er lett. Er dette den nye stisykkelstandarden? Foto: Ettien Schoeman/Specialized
Specialized Turbo Levo SL
Pris: 136 999 kroner
Vekt: 17,3 kilo
Nett: specialized.com
Hjulstørrelse: 29
Vandring f/b: 150/150
Specializedsnye lette elsykkel, Turbo Levo SL har helt ny motor og en egen karbonramme med dempervandring og geometri tilsvarende Specializeds klassiske stisykkel Stumpjumper.
Specialized har hele tiden valgt å gå egne veier når det kommer til elsyklene sine. Deres testvinnende Levo har en unik motor utviklet i samarbeid med tyske Brose.
Da Specialized forstod at mange ønsket seg en lettere elsykkel med enda mer naturlig sykkelfølelse gikk de til Brose med en ide om en ny motor. Brose hadde ikke ressurser til å hjelpe med å virkeliggjøre Specializeds visjon.
Specialized gikk da videre og fant sveitsiske Mahle. Mahle lager mange produkter til bilbransjen, både til elbiler og fossilbiler. Sveitserne var villige til å sette Specializeds nye motordesign til verden.
Specialized har bygget opp et helt eget utviklingskontor for elsykler i Sveits. Her jobber et 35-mann stort team av ingeniører og designere kun med elsykler. Selve sykkelrammene blir fortsatt designet og utviklet i Morgan Hill i California, mens motordeler og elektronikk blir utviklet i Sveits.
Specializeds egenutviklede software for elsyklene deres blir på sin side utviklet at et eget programmerings-lag i Boulder, Colorado.
Specializeds helt nye elsykkel – Turbo Levo SL er til forveksling lik både standardsykkelen Stumpjumper og elsykkelen Turbo Levo. Likevel er alt unntatt setestagene nye og unike for nye Turbo Levo SL.
Den superlette motoren, som kun veier 1,9 kilo er innkapslet i ramma og koblet med et batteri som er integrert i underrøret. Batteriet er mulig å ta ut, men det krever en større operasjon der du må løsne motor og krankpartiet fra ramma forøvrig.
Det er ikke meningen at du skal gjøre dette for å lade batteriet. Dette lader du fra en kontakt på siden av motoren. Muligheten til å ta ut batteriet er der for at du skal kunne ta med sykkelen på fly.
De fleste flyselskaper tillater ikke store elsykkelbatterier i bagasjen. Du kan derfor ta ut batteriet og legge det igjen hjemme, hvis du ønsker å reise med sykkelen. For å bruke sykkelen må du ta med en eller to av Specializeds Range Extender-pakker.
Disse monteres i flaskeholderen og gir nøyaktig halvparten av varigheten til det integrerte hovedbatteriet. De fleste flyselskapene vil akseptere at du har en slik Range Extender i håndbagasjen. Du kan også sykle med sykkelen uten strøm. Da vil Specialized Turbo Levo SL fungere som en litt tyngre Stumpjumper.
Terrengsykkel ble invitert av Specialized til terrengsykkeleldoradoet Stellenbosch i Sør-Afrika for å prøve den nye Turbo Levo SL. Her ønsket Specialized virkelig å vise at slagordet deres, The Power to ride more trails, holder stikk. I løpet av tre dager ble vi tatt med på fem reale stiturer i det varierte stinettverket rundt Stellenbosch og nabolandsbyen Jonkershoek.
De fleste elsykkelprodusentene oppgir at deres el-terrengsykler føles som vanlige stisykler i terrenget. Det er likevel klart at de færreste faktisk har rett i denne påstanden. El-terrengsykler med standardmotor veier fra 22 kilo og oppover, noe som gjør at du vil kjenne vekten av sykkelen når du sykler på stiene. Enten du ønsker å løfte forhjulet opp og over en kant, eller hoppe med sykkelen i en utforkjøring er markedets standard-elsykler vesentlig tyngre enn vanlige stisykler.
De kraftige standardmotorene er også ofte i overkant kraftige i teknisk terreng – noe som stisykling med elsykkel ganske annerledes fra stisykling med vanlig sykkel. I tillegg har de fleste elterrengsykler store batterier for lang rekkevidde – gjerne 4-5 timer, eller opp mot 1500 høydemeter. Mange kan sette pris på et mindre batteri som likevel holder lenge nok til en real tur etter jobb, eller en 3-4 timers tur i helgene.
Specialized gjorde flere undersøkelser i markedet og fant ut at flere ønsket seg elsykler med lavere vekt og mindre batteri.
Ikke alle er like opptatt av full rekkevidde eller maks kraft fra motoren når du skal ut å sykle 2-3 timer på stiene.
På Turbo Levo SL har Specialized kommet disse ønskene i møte. Sykkelen veier 17,3 kilo i S-Works-versjon og 18 kilo i den noe rimeligere Expert-versjonen.
Motoren som er oppgitt til å kun gi 35 Nm dreiemoment, er utviklet av Specializeds ingeniører og Mahle i Sveits. Selv om motoren bare yter halvparten av dreiemomentet som standardmotorene fra Shimano og Bosch byr på, har Specialized tunet motoren på en slik måte at kraften føles mer naturlig og at den faktisk yter mer enn Nm-tallet tilsier.
En av tingene Specialized har gjort er å gjøre motoren spesielt effektiv og friksjonsfri. Det andre de har gjort er å spesialtilpasse kurven for dreiemomentet på en måte som passer syklister bedre. De har også sørget for at motoren yter full kraft enten du tråkker med 50 i kadens eller 130 i kadens, eller hvilken som helst tråkkfrekvens i mellom. Flere motorer yter best i et lite tråkkfrekvensvindu og kan nærmest kutte helt i noen helt relevante frekvenser.
For eksempel tråkker vi ofte noen få tråkk i veldig høy frekvens når vi topper ut på en teknisk klatring.
Bare det at ett raskt tråkk over 100 i frekvens skjer uten kraft fra motoren kan ødelegge den gode følelsen.
I tillegg til Specializeds egen motortune tilbyr mobil-appen Mission Control ytterligere muligheter for tilpassing av kraft og moment.
Superlett motor
Motoren som er laget av Mahle i Sveits etter Specialized sine spesifikasjoner, har fått navnet SL 1.1. Specializeds andre motor som brukes på Levo og Kenevo heter 2.1.
SL 1.1-motoren er laget for å være så lett som mulig. Den er 1100 gram lettere enn 2.1-motoren og veier bare 1,95 kilo. Motoren er den samme som den som brukes på Specialized el-landeveissykkel Turbo Creo.
Den er laget med et skall av magnesium og har industri-tetning etter marin standard. Motoren er helt vanntett. Så vanntett at den har en pustende Gore Tex-membran for å kunne ta av for eventuell kondens ved store temperaturskifter. Motoren kan yte opptil 240 watt i tillegg til den kraften du selv legger ned i pedalene. Sammenlignet med lettvektsmotoren fra Fazua, som blir brukt av Lapierre i deres såkalte hybrid-terreng-elsykler, er Specialized SL 1.1-motoren en hel kilo lettere.
Den gir også full kraft i nær sagt alle tråkkfrekvenser, mens Fazua-motoren nesten kutter når tråkkfrekvensen går over 90. Med elsykkel er det ofte ønskelig å kunne tråkke jevnt i relativt høye tråkkfrekvenser da man sitter mer på setet i klatringer og over teknisk terreng.
I følge Specialized er det ikke mange av motorprodusentene som skjønner at mange terrengsyklister er komfortable, og ofte foretrekkermed å tråkke i 80-90 tråkk i minuttet.
SL 1.1-motoren er konstruert slik at den frikobles helt når du når tillatt makshastighet på 25-26 km/t. Den gir ingen motstand i pedalene i høye hastigheter, hvis du går tom for batteri, eller velger å sykle uten å skru på motoren.
Jan Talavasek er sjef for elsykkelutviklingen hos Specialized. Den entusiastiske tyskeren som leder elsykkelkontoret i Sveits understreker at SL 1.1-motoren er vesentlig mer avansert enn 2.1-motoren på Levo og Kenevo. Det å lage en mer effektiv motor som både er lettere og mindre krever mye finmekanikk og dyre materialer.
Batteriet
Specialized Turbo Levo SL kommer med et integrert batteri på 320 Wh. Du kan i tillegg utvide batterikapasiteten ved å koble på en egen rekkeviddeforlenger som passer i flaskeholderen. Denne har 160 Wh. Da motoren er mer effektiv, samt ikke yter like mye makskraft som standardmotorene fra Shimano og Bosch, samt Specializeds egen 2.1-motor, bruker den også en god del mindre batteri.
Du vil i de fleste tilfeller kunne sykle opp mot 1000 høydemeter i terrenget uten bruk av rekkeviddeforlenger, så lenge du legger en viss kraft i pedalene selv.
Rekkeviddeforlengeren er på størrelse med en 0,7-liter drikkeflaske og veier 1 kilo.
Motorens betjeningsknapper er de samme som på Turbo Levo og Kenevo. Disse er de beste og enkleste i bruk på markedet. Du kan også koble opp motoren med hvilken som helst Ant+ eller Blåtann-kompatibel computer. Da vil du kunne lese av fart, watt, batteri-kapasitet osv på Garminen din, eller en annen tilsvarende computer.
Motoren og batteriet bruker 48 volts koblinger for lavere vekt og mindre volum.
Mission control-appen
Finprogrammering av nivåene i Mission Control-appen gjør det mulig å forlenge rekkevidden en del.
Motoren har tre nivåer, Eco, Trail og Turbo. I appen kan du selv bestemme hvor mye støtte motoren skal yte og hvor mye maks kraft den skal by på. Forhåndsinnnstillingene er 30/30% støtte og makskraft, 60/60 støtte og makskraft og 100/100% støtte og makskraft.
Du kan justere begge verdiene trinnløst i alle tre nivåene. Tallene beskriver hvor mye kraft du må legge i pedalene selv for å få ut makskraften. Er du i 30/30-nivå må du tråkke 70% av motorens kraft for å få ut 30% av makskraften i tillegg. Makskraften til motoren er uansett innstilling, 240 Watt.
Appen gjør det også mulig å programmere inn ønsket lengde på turen og forventet antall høydemeter slik at motoren selv sørger for å spare nok batteri til at du kommer deg helt hjem.
Du kan også programmere motoren slik at du holder deg i et visst watt-vindu for optimal trening. Den kan også kobles opp med et pulsbelte og stilles inn slik at den jobber for å holde pulsen din over eller under et nivå du selv definerer. Disse funksjonene krever at du har med deg mobilen og at du kobler et pulsbelte med appen og telefonen.
Selve sykkelen:
Hele poenget med nye Specialized Turbo Levo SL er å lage en sykkel som fungerer som en vanlig stisykkel der det er ønskelig, men gir ekstrehjelp der det er behov for det. Vi fikk et tosifret antall sykkeltimer på stiene rundt Stellenbosch og Jonkersoek for å kjenne etter akkurat dette.
Specialized Turbo Levo SL har så godt som lik geometri som Specialized sin klassiske stisykkel Stumpjumper. Om noe, så er Turbo Levo SL hakket mer moderne i oppsettet.
Den er ørlite grann lengre i fronten, har en halv grad slakere styrevinkel og en halv grad brattere setevinkel. Bakramma er til gjengjeld helt lik med kjedestag så korte som 437 mm. Dette er kort for en sykkel med 29er-hjul og 150 mm vandring, uansett om sykkelen har motor eller ikke.
Specialized Turbo Levo SL har altså 150 mm vandring foran og bak. Vi fikk låne en S-works modell av Levo SL. Her var det ikke spart på noe når det kom til utstyret og utsalgsprisen vil nå også være på noe over 100 000 kroner. Høydepunkter i utstyrspakka er toppdempere fra Fox – Float 34 Factory gaffel og Float DPS Factory bakdemper. SRAM XX1 Eagle drivverket er tolvdelt. Setepinnen er den fabelaktige trådløse Rocks Shox Reverb AXS.
Roval Traverse SL-hjulen er Specializeds egne. Disse har karbonfelger med 30 mm indre bredde, 28 eiker og DTs star ratchet-mekanisme i Xd-bosset. Dekkene er også Specializeds egne – Butcher Grid Trail 2,3 foran og nykommeren Eliminator Grid Trail 2,3 bak. Den nye Grid trail-forsterkningen går rundt hele dekket, ikke bare i sideveggene slik vanlig grid gjør. I løpet av 5 sykkelturer opplevde vi som gruppe bestående av 18 journalister og omlag ti representanter fra Specialized kun to punkteringer.
Undertegnede stod for den ene da jeg prøvde å følge slopestylesyklisten Nicolai Rogatkin ned den svarte løypa Status Quo. Et lite hopp sendte med til en perfekt bakhjulslanding på en av Sør-Afrikas tre skarpeste steiner. To dekkplugger fikset uansett dekket, slik at jeg kunne sykle ytterligere 2 timer uten lekkasje.
S-Works-modellen vi fikk låne veide inn på 17,28 kilo i størrelse large før jeg monterte på egne pedaler. Inkludert i vekten er miniverktøy i styrerøret, computer og flaskeholder, samt de kraftige dekkene, satt opp slangeløst.
I tillegg til S-Works-modellen kommer nye Turbo Levo SL i en supereksklusiv S-Works Founders Edition-versjon. Denne blir kun laget i 250 eksemplarer og er utstyrt med SRAMs trådløse AXS girsystem, samt to rekkeviddeforlengere som standard.
Under S-works-nivået følger en Expert Carbon, en Comp Carbon og en Camp alu-modell.
Mer kraft enn vi tror
Så fort vi får afrikansk jord under dekkene er det tydelig at Levo SL-motoren er kraftigere enn de 35 Nm tilsier. Den drar godt avgårde når vi legger kraft i pedalene. Kraftkurven er også veldig forutsigbar og jevn.
Akselerasjonen er mindre brå enn på Specialized 2.1-motor og også enn Bosch og Shimano, men sammenlignet med markedets andre lettvektsalternativ Fazua, føles Levo SL virkelig som en real elsykkel. I svingete stiklatringer føler vi virkelig at vi skyter fart, selv om vi ikke bruker motorens toppnivå. Setter vi motoren i turbomodus, der vi får tilgang til full kraft fra første tråkk suser vi opp de flott konstruerte klatringene i stinettet i Jonkershoek.
Motoren går helt uten rykking og hakking, og overgangen der den motoren kutter ved 25 km/t er ikke følbar. Specialized innrømmer at de har lagt inn en gradvis nedtrapping fra 25-27 km/t snarere enn en full stopp ved passering 25 km/t. Talavasek understreker at dette er innenfor regelverket, da det gir mulighet for opp til 10 prosent margin her.
I teknisk terreng, både under tråkking i høy fart og i kronglete oppoverbakker oppfører Turbo Levo SL seg som en vanlig stisykkel, bortsett fra at den også hjelper oss opp kanter og over steiner. Hadde det ikke vært for suselyden fra motoren hadde vi raskt glemt at vi syklet elsykkel, vi hadde bare trodd at vi virkelig hadde funnet toppformen. Mer enn noen annen elsykkel undertegnede har prøvd de siste årene føles Turbo Levo SL som en forlengelse og forsterkning av eget tråkk.
Etter en prat med Talavasek har jeg justert ned nivå to i appen, slik at i jeg i stedet for 60/60 har stilt inn motoren til å gi meg 85 prosent av motorens makskraft når jeg legger inn 65 prosent selv – Jeg har satt appen til at trail-modus er 35/85. Dette gir meg en veldig jevn motorfølelse, samtidig som jeg også får følelsen av at jeg må tråkke en del selv.
Ønsker jeg å komme meg til topps i en fart kan jeg aktivere Turbo-nivået som gir meg motorens fulle kraft fra første watt jeg selv legger inn – altså 240 watt ekstra hele tiden.
I utforkjøringene er det enda mindre merkbart at jeg sykler elsykkel. Stiene i Jonkershoek har mange hopp, doseringer og dobbelthopp.
Jeg hopper flere dobbelthopp jeg egentlig kvier meg litt for. Sykkelen føles helt balansert i lufta, og det er heller ikke noe problem å bunny-hoppe kanter, samt pumpe kuler som på vanlig sykkel. På noen raske tråkkepartier hører jeg at motoren tar tak, men jeg kan likeså godt skru den av i utforkjøringene.
At den ikke bremser kranken bidrar også til at jeg fort glemmer at det er en elsykkel jeg har med å gjøre.
Med den spesialtilpassede mellominnstillingen på motoren trenger jeg ikke å tenke på motoren i det hele tatt. Jeg setter likevel pris på at Specialized har bransjens enkleste og beste knapper for betjeningen av motoren.
Den lille knappekonsollen sitter inntil holken på venstre side og lar seg enkelt betjene uten å ta blikket vekk fra stien. Det går fint an å sykle på Levo SL uten bruk av computer, eller noe annet display. LED-lysene på overrøret gir nok informasjon både om batteristatus og motornivå. Ønsker du å gjemme bort denne informasjonen, eller bare unngå irriterende lys når du sykler i mørket kan du sette motoren i stealth-mode.
Da elsykler krever watt-måling i motoren for å justere hvor mye hjelp du skal få, er dette en ekstra positiv bivirkning av elmotoren. Kobler du motoren med din egen computer, eller bruker Specialized sin som følger med kan du trene wattbasert, enten du velger å ha på motoren eller ei. Måleren viser uansett hvor mye watt du trykker ned i kranken, ikke hvor mye som når bakhjulet.
Under oppholdet i Sør-Afrika fikk vi syklet tusenvis av høydemeter med røffe utforkjøringer. Jeg fikk testet sykkelen gjennom grove steinrøyser og ned meterhøye dropp til flat landing. Bratte steinrenner og slagete doseringer stod også på menyen. Turbo Levo SL taklet alt uten knirking, risting eller følelse av at sykkelen var baktung eller seig.
Etter de lange dagene med hard sykling følte jeg meg ikke sliten i overkroppen slik jeg tidligere har gjort etter energisk sykling på vanlige elsykler. Levo SL krever ikke mer kraft enn en normal sykkel for å løfte den i front. Tyngdepunktet er lavt og batteriet integrert i underrøret er vesentlig lettere enn på andre elsykler. Selv med rekkeviddeforlenger i flaskeholderen føles sykkelen lett, kvikk og helt forutsigbar.
Begrensning eller kompromiss?
Du vil ikke klare å holde like høy hastighet opp bratte klatringer på Levo SL som du klarer på standard elsykler som Levo, eller sykler med Bosch og Shimano-motor, men du blir ikke helt parkert heller. Specialized har truffet blink på motorytelsen og kombinert det med en dønn allsidig og velfungerende stisykkelgeometri.
Vi vil ikke bli overrasket om Turbo Levo SL vil markere et retningsskifte i stisykkelmarkedet. Er du på utkikk etter en stisykkel, motorisert eller ikke, gjør du veldig lite feil ved å velge en Levo SL.
Vår spådom om at elsykler kommer til å bli normalen i stisykkelkategoriene innen fem år kom akkurat en god del nærmere oppfyllelse med Turbo Levo SL.
Med en sykkel som fungerer så bra som stisykkel, samtidig som den også har en så velfungerende motor, blir det fryktelig vanskelig å svare godt på spørsmålet om hvorfor man ikke vil ha elmotor på stisykkelen.
Priser på de forskjellige Turbo Levo SL-modellene.
Modeller:
LEVO SL SW CARBON: 136,999.00 NOK
LEVO SL EXPERT CARBON: 91,699.00 NOK
LEVO SL COMP CARBON: 75,999.00 NOK
LEVO SL COMP: 62,999.00 NOK
LEVO SL FOUNDER'S EDITION: 157,999.00 NOK
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.