Aluminiumsversjonen av Trek Fuel EXe skreller både gram og kroner vekk sammenlignet med den dyrere karbonversjonen. Derfor må du gi avkall på noe - men sykkelen overrasker også.
Det tok litt tid før Trek kom på ballen med sin første elektriske stisykkel med såkalt lettvektsmotor, men når de i 2022 lanserte Fuel EXe, var det så til de grader med glans.
Vi hadde gleden av å teste en av toppmodellene med karbonramme og råflott utstyr - en sykkel som de færreste nok har råd til.
Men nå har amerikanerne endelig kommet med en utgave av sykkelen med aluminiumsramme - som drar ned prisen en god del.
Fuel EXe blir rimeligere med aluminum
Toppmodellen vi hadde på test sist, var utstyrt med det dyreste i alle bauer og kanter. Vi var derfor rimelig spent når vi fikk denne XT-utstyrte aluminiumsutgaven på test - hva er det man får - og hva er det evt man ikke får med å velge et rimeligere alternativ som dette?
Hvis du ikke kjenner til Fuel EX-plattformen til Trek, så er dette kort sagt deres klassiske stisykkel. Den har vært gjennom en haug med iterasjoner, og den nåværende modellen uten motor, er et av de bedre stisykkelkjøpene du kan gjøre i 2023.
Og det var altså denne modellen Trek valgte å sette en motor på for å lage en lettere elektrisk stisykkel.
Versjonen med aluminiumsramme kommer i tre forskjellige utstyrsnivåer, og vårt testeksemplar er modellen Shimano-utstyr rundt XT-nivå.
Noe er spart inn ved å velge litt rimeligere bremser fra Deore-nivå hos Shimano, og både hjul og kontaktpunkter på sykkelen er fra Treks eget husmerke Bontrager.
Den rimeligste utgaven med aluminiumsramme koster i skrivende stund 68 499 kroner, mens den dyreste med den nye trådløse GX AXS T-type-gruppa koster 93 499 kroner.
SKVETTLAPP: En strategisk plassert plastikk-bit skal sørge for at gjørme og møkk ikke trenger seg inn på uønskede plasser. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
FLYT: Float X-bakdemperen er et godt valg på denne sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
EGNE DEKK: Bontrager-dekkene gir godt grep på de fleste forhold. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Trek Fuel EXe 8 på stiene
Vi har testet Fuel EXe 8 på stier i Oslomarka, sommeren 2023.
Den mest tydelige forskjellen på karbon og aluminium vises ofte på vekta, men med en kraftig elmotor er det lett å tenke at man ikke tenker så mye over det. Så hva står man igjen med da?
Sykkelen er inspirerende fra første tråkk, akkurat som toppmodellen, og i det hele tatt er det mange fellestrekk å nevne her; den tråkker godt, den er kapabel, og den oppleves både stødig og trygg.
Haibike Lyke 11 er kanskje enda et knepp kvikkere oppover - uten at det skiller stort.
Dette er en så klassisk stisykkel som man får det; den trives godt i variert terreng. Et smidig og effektivt demperoppheng gir deg god støtte i klatringene, og den lave vekten gjør det inspirerende å prøve seg på tekniske utfordringer.
Forutsigbarheten gjør at den vil passe nybegynnere godt, men mer erfarne ryttere vil også klare å klemme mye ekstra moro ut av denne elektriske fulldemperen.
I utforkjøringene ligger den godt plantet mot underlaget, men igjen er vekten og moderne geometri med på å gjøre den lett å kaste rundt på. Den lystrer villig, og går akkurat dit du vil. Med Mino-link kan geometrien justeres noe hvis du også skulle ønske det.
Har vi prøvd mer spennende elsykler?
Muligens, men samtidig byr denne modellen heller ikke på ubehagelige overraskelser.
Hjul/Dekk: Bontrager Line Comp 30, Bontrager XR5 Team Issue 2,5 tommer dekk
Drivverk: Shimano XT 1x12, E*Thirteen E*Spec Plus 32T krank
Bremser: Shimano M6100, 203mm bremseskiver
FØRER: Kjedefører på krankdrevet skal forhindre kjedet fra å falle av når det rister og slår. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TRAVER: Shimanos XT-komponenter har en tendens til å fungere knirkefritt i de fleste tilfeller, også her. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
GODT GJORT: Styrebryteren tar minimalt med plass på styret, og har god friksjon. Dette liker vi. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Virkelig ikke noe å pirke på?
Vel, jo, det er det.
Om vi skal bruke det litt mer kritiske blikket, så er det noen ting som ikke er helt topp, uten at det er snakk om begrensninger;
Bremsene er imponerende kraftige, men har ikke helt det samme bittet og gode modulasjonen som dyrere bremser.
Gaffelen sluker unna store slag, men henger ikke helt med på notene i samme grad som dyrere gafler. Det spiker og slår en del; en av våre første oppgraderinger på denne sykkelen ville vært å eksperimentere med volumspacere for å prøve å få en litt mer forutsigbar gaffel i de aller mest krevende utforkjøringene.
Hendelen til senkepinnen er langt fra den beste vi har prøvd.
Mye penger - for hva?
Ute på testtur spør en i turfølget til slutt “er den noe særlig bra, da?”
Svaret på det er ja. Dette er en kanonbra elsykkel.
Billig? Overhodet ikke. Men til omtrent halvparten av prisen på toppmodellen, er det imponerende. Så bra, at vi sliter litt med å argumentere hvorfor man skal legge mer penger i en elektrisk stisykkel.
Klart, det finnes bedre dempere. Det finnes bedre bremser. Det finnes bedre av stort sett alt, men her får du en grunnpakke som er imponerende god, og et glimrende utgangspunkt for fremtidige oppgraderinger.
Lett og stille motor fra TQ
Motorlyd er som måker. Noen synes det er sjukt irriterende - andre kunne ikke brydd seg mindre. Er du av førstnevnte, vil du lett sette pris på TQ-motoren. Helt lydløs er den ikke, men den er neimen ikke langt unna.
På en testtur hvor vi også var ute med en sykkel med Bosch Performance Line CX-motor samtidig, er forskjellen i støynivå betydelig.
Og integreringen? Vel, Trek treffer nesten innertier her også. Bryteren er kompakt, tar liten plass på styret, og er god å betjene i fart. Vi liker spesielt godt at du neppe vil skru av motoren ved et uhell ute på stien, her må du holde inne minusbryteren over tid for at det skal skje.
Skjermen er i og for seg nyttig den også, uten at vi bruker den til mye annet enn å holde oversikt over gjenværende batterinivå og rekkevidde.
Og rekkevidde? Joda - med moderat motorassistanse kommer du neppe til å tenke over det. På en av våre faste testrunder på rundt 12 kilometer kom vi tilbake med rundt 70% batterikapasitet etter å stort sett kun ha brukt det laveste assistansenivået. Du kan også kjøpe til en range-extender på denne sykkelen som gir deg ytterligere 160 watt-timer.
Elsykkel-app fra Trek
Da vi første gang testet Trek Fuel EXe, var ikke den tilhørende appen klar for bruk, det er den nå.
Den oppleves enkel å komme i gang med, og er responsiv i bruk - for oss var det enkelt både å opprette konto og justere motornivåene. Appen gir det også flere funksjoner hvis du skulle ønske det.
Vi testet fram og tilbake, og endte i stor grad opp med å kjøre fabrikkinnstillingene på motoren - der det laveste nivået jevner godt ut for en ekstra vekten motoren tilfører sykkelen.
Som alltid vil vi anbefale deg å prøve deg fram med motorjusteringen - det kan gi en mye bedre sykkelopplevelse.
Hvem bør kjøpe en Trek Fuel EXe 8?
Enhver stisyklist som er interessert i elsykkel, og da spesielt en lettere variant. Vi mener dette spesielt vil være en glimrende sykkel hvis du er litt nybegynner og nysgjerrig - uten at det trenger å legge store begrensninger hvis du blir hekta og vil ta elektrisk stisykling til neste nivå.
Alternative produkter
Det har kommet flere elsykler med lette motorer de siste årene. Dette er en kjempespennende sjanger med sykler, og du bør definitivt lese testene våre av:
Det er aldri rettferdig å sammenligne en mid-range modell med en toppmodell. Men vi drister oss til å gjøre det i dette tilfellet.
For aluminiumsversjonen av Trek Fuel EXe gir deg i stor grad mye av de samme gledene som den dyrere karbonversjonen, til en ganske mye lavere pris. De få ankepunktene som finnes, er det fullt mulig å gjøre noe med over tid.
Pengene du hadde brukt på en karbonmodell, kan du heller legge i fremtidige oppgraderinger, eller kanskje en reise til en fet sykkeldestinasjon.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.