BILLIG, MEN BRA?: Kan du slippe unna med snaut 40 000, og bare en dempegaffel foran og samtidig ha det moro? Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Trek Marlin+ 8
Pris: 39 999 kroner
Vekt: 22,3 kilo, uten pedaler, størrelse large veid av oss
Produsent: trekbikes.com
Størrelse testet: Large
Størrelse tester: 178 cm
Hjulstørrelse: 29 (Som testet. Størrelse XS og S kommer med 27,5-tommer hjul.)
Vandring f/b: 120 mm vandring
– Er de kanskje en egen type folk?
Jeg begynner å lure på det. Hvem snakker jeg om nå, lurer du kanskje på?
Jo, jeg snakker om dem som ikke har kjøpt elsykkel ennå, men som lefler litt med tanken, men som ikke helt har tatt steget ut ennå.
Og i min umiddelbare vennskapskrets finnes det der igjen en egen type folk; de som tenker at hvis de først skal kjøpe elsykkel, så bør den kunne tjene flere formål: først og fremst være en jobbsykkel, men at den også skal kunne brukes på turer, og da gjerne på sti.
Ikke vet jeg hva produktfolkene hos Trek tenkte da de satte i gang med Marlin+ serien, men det var kanskje denne typen folk de hadde i bakhodet.
For Trek Marlin+ 8 er noe så enkelt som en sti-hardtail, som også skal kunne brukes til tursykling.
«Passer for deg hvis...Du ser etter en boost, men vil ikke tømme bankkontoen.»
Det sier hvertfall Trek selv.
Og nei, 40 000 kroner er ikke småpenger, men når de fleste fulldempede elsykler av en viss kvalitet ligger på rundt 60 000 kroner og oppover, er jo dette nesten som et kupp å regne.
Pssst! De aller fleste el-syklene vi tester er fulldempet. Marlin+ 8 er en hardtail, og her har vi vurdert den mer for seg selv, enn opp mot andre, når det kommer til poengscore.
Klart, det er budsjettnivå på utstyret, men det er smart komponert. Deore-gruppa har vi testet på flere rimelige stisykler før. Bremsene har ekstra store skiver - det er vi glade for å se. Ellers finner du in-house komponenter fra Bontrager, forståelig nok.
Trek bruker mye Bosch-motorer på elsyklene sine, og det er en Active Line som er valgt her. Mer om hvordan den drar på sti, senere.
ALU, YES: Aluminium - rammematerialet som ofte koster betydelig mindre enn karbon, men som på mange måter gjør den samme nytten. Hvertfall i dette tilfellet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BESKYTTELSE: Det må på plass, hvertfall på en hardtail hvor det rister og slår mer. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
FESTE FOR DET MESTE: Tanken er at du skal kunne bruke den både til lek og transport, så her er det feste for bagasjebærer og skjermer hvis du trenger det. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
Vi har testet Trek Marlin+ 8 de siste månedene av året, i 2023. Vi har brukt den til turer både på sti, grus, og til og fra jobb, for å sjekke om potensialet er så stort som Trek mener.
Billig Bosch-motor
Det er en gang sånn at du får det du betaler for, og når denne sykkelen er (relativt sett, hvertfall) så billig som den er, er heller ikke motoren det beste som finnes på markedet.
Active Line-motoren fra Bosch har spinkle 50 newtonmeter dreiemoment, sammenlignet med hele 85 newtonmeter på de kraftige Performance Line-motorene fra Bosch. Men den drar faktisk ikke så alt for verst, tross alt. Det kan nok ha noe å si at vekten på sykkelen ikke er den aller verste heller.
Snaue 22 kilo er ikke supertungt for en elsykkel, og jeg får bra respons fra motoren i ECO-modus - da drar den ikke for ivrig. Auto-nivået på motoren er sikkert fint når du ligger og durer langs sykkelveien hjemover, men i marka sparker det alt for mye.
Men at du må legge ned litt mer watt selv enn med kraftigere motorer i noen tilfeller, kommer du ikke unna. Det kommer litt an på hva du ønsker ut av en elsykkel - hvis du i større grad bare vil være gratispassasjer og la motoren gjøre jobben, så finnes det kraftigere alternativer på markedet. Men til stisyklingsdelen opplever ikke vi at det skorter på krefter.
Og ja, du kan også utvide batterikapasiteten, med et ekstra PowerMore-batteri, som gir deg 250 watt-timer ekstra.
Men funker Trek Marlin+ 8 på sti?
Tja.
Den har jo de begrensningene en hardtail uten motor også ville hatt, AKA ikke demping bak. Men her har Trek gjort en god jobb med å tune både geometri og komponenter slik at det flyter ikke så aller verst likevel.
120 millimeter vandring tar unna mye av slagene. Og store, volumiøse dekk hjelper noe voldsomt, spesielt når dempegaffelen ikke er helt top notch. For der har Trek spart inn en god del kroner. Forståelig nok. Et sted må det kuttes.
Bremsene også, til en viss grad. Joda, bremsene er kraftige nok. Og det er bra, for elsykler har gjerne litt ekstra vekt, som igjen bidrar til at det er mer krevende å ta ned vekten. Hendelbladene er det derimot spart på.
Eller, om ikke spart, så er det hvertfall gjort et valg om å gå for varianten med hendelblad som er tilpasset dem som bruker flere fingre når de bremser. Allmenn-vennlig, er det kanskje nærliggende å tenke, men kom igjen:
På de aller, aller fleste skivebremser på market det i dag holder det i bøtter og spann med én finger på bremsen. Du får fortsatt stoppet sykkelen, men med mer kontroll siden flere av fingrene griper rundt styre.
Flisespikkeri? Joa, men her ville vi gjort et annet valg enn Trek har gjort.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: RockShox Recon Silver RL
Motor: Bosch Active Line Plus, 50 nm
Batteri: Bosch CompactTube 400 Wh (kan utvides med PowerMore batteripakke)
Styre/stem: Bontrager stem, Bontrager aluminium 750 mm styre
Hjul/Dekk: Bontrager Line TLR 30 hjul, Bontrager Gunnison Pro XR 2,6 dekk
Drivverk: Shimano Deore M6100, 12-delt, 32T krank
Bremser: Shimano MT4100 hendel, MT420 kalipere, 203 mm bremseskiver
Men for en som vokste opp som syklist med hardtails, og både gleden og utfordringene det gir, er dette en hyggelig gjenforening.
Geometrien er tunet ganske godt inn mot allsidig terrengsykling. Marlin+ 8 er verken ekstremt progressiv eller konservativ i geometrien. Styrevinkelen på 66 grader føles just about right. Ikke så slak at sykkelen blir dorsk, og ikke så bratt at den blir nervøs.
På stien er den mer stødig traver en spretten lekekamerat. Mye skyldes nok litt lange kjedestag. På hele 485 millimeter er de ganske mye lenger enn på andre stisykler med motor som vi tester. På Trek sin Fuel EX E, en av testfavorittene våre, er kjedestagene på 438 millimeter i korteste innstilling.
Dette har mye å si for både lekenhet og svingvillighet. Det kreves rett og slett litt mer jobb for å få den opp på bakhjulet, bunnyhoppe eller vri den rundt svinger.
Flipsiden på dette er selvfølgelig at den er god og stødig, og lite nervøs. Som er gode egenskaper når du skal ligge og dure langs grusveier eller til og fra jobb.
Men bortsett fra dette, så gjør den seg ikke bort på stien for dem som ikke er så fryktelig opptatt av å hoppe og sprette og leke mest mulig. Skal du herje og leke, får du mer å jobbe med enn om kjedestagene var superkorte.
Det er en annen type moro. Og for de som ikke skal presse sykkelen til det ytterste i en hver sammenheng, kan det være bra nok.
STYREKONTROLL: Bosch-bryteren er langt fra den minste som finnes, men gir deg til gjengjeld display med motor-informasjon. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KORT OG GODT: Moderne geometri med kort stem i front skal gi kvikk håndtering på sti. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STORE SKIVER: Kraftige bremser er sjelden en dårlig prioritering. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Så hvor allsidig er den?
Marlin+ 8 funker på sti, for all del. Men i testperioden ble den også en hyggelig turpartner. Både på grusveiene i marka og til og fra jobb er den rett og slett litt inspirerende å sykle på.
Skal du først bruke den til og fra jobb, bør du hvertfall investere i skjermer.
Vi ser ikke helt at vi kommer til å herje rundt på stier med skjermer og bagasjevesker montert på denne sykkelen, men for dem som knapt er på sti, og heller sykler mer grus, og kanskje litt ulendte kjerreveier, er denne sykkelen virkelig allsidig.
Og når du tar prisen i betraktning, er det vanskelig å komme bort i fra at her får du virkelig mye sykkel for pengene, for å bruke et utslitt begrep.
Hvem bør kjøpe en Trek Marlin+ 8?
Det er et sabla godt spørsmål.
Hvis du har en litt lengre pendlevei til jobb, og vil ha muligheten til å svinge innom et stiparti eller to, vil dette fungere himla mye bedre enn mer dedikerte hybridsykler med motor.
På en annen side, kan du ikke herje like hardt som du gjør med fulldemperen, da kommer den litt til kort.
Men jeg ser for meg at du digger denne sykkelen hvis du:
Vil ha muligheten til å utforske marka, men uten å være på de aller groveste stiene
Vil sykle turer inn til et vann, campe og sykle ut igjen
Vil sykle til og fra jobb, men vil ikke bruke den flotte fulldemperen til sånt, og vil ha muligheten til å sykle noe annet enn bare asfalt
Alternative produkter
Skal du drive dedikert med stisykling, vil vi anbefale deg å kjøpe en fulldemper, hvis du har råd.
Ellers er det ikke mange sykler i tur-kategorien vi har testet, men Tero X er et fulldempet alternativ fra Specialized som kanskje vil fenge dem som er i markedet for en allsidig elsykkel uten at de har ambisjoner om å oppsøke de mest krevende stiene.
Konklusjon
I dyrtiden skal man være forsiktig med å anbefale luksusprodukter, og det å selge inn en elsykkel som strengt tatt ramler mellom to stoler kan være lett provoserende hvis lommeboka er tynn som ei flis.
Trek Marlin er kanskje ikke ekstremt leken, men den er likevel morsom. I testperioden ble jeg bare mer og mer glad i den. Den er ikke like rå på sti som fulldempere. Og ikke like kvikk langs asfalten. Men den dyrker det å kose seg på sykkeltur, og det skal man ikke kimse av.
Hvordan da? Jo, om du vil ta den svingen innom et stiparti, men ikke helt vil kjøpe en råflott fulldempet elsykkel til jobbsyklingen, kan den absolutt fylle et tomrom.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.