Stortingets energi- og miljøkomité går inn for å tillate elsykler på stier i utmark i Oslomarka.
Lesetid: 4 minutter
Stortingets energi- og miljøkomité går inn for å tillate elsykler på stier i utmark i Oslomarka, i tråd med forslaget fra regjeringensom kom i desember.
Etter den åpne høringen om endringer i Markaloven i januar, har Stortingets energi- og miljøkomité ferdigbehandlet forslaget fra regjeringen om å åpne for elsykler på stier i utmark også i Oslomarka.
– I komiteen sitter alle regjeringspartiene, så de vil selvsagt ha igjennom regjeringens forslag. Og siden forslaget fra regjeringen har flertallet i Stortinget bak seg, kommer komitéens innstilling også til å bli utfallet i når Stortinget endelig skal vedta innstillingen. Det skjer 12. mars, sier Åsmund Aukrust, som er ordfører i Stortingets energi- og miljøkomité.
Innstillingen til komitéen er som følger:
§ 10 nytt sjette ledd skal lyde: Departementet kan gi forskrift om adgang til bruk av elsykler i utmark i Marka og om bruken av slike sykler. Loven trer i kraft straks.
Elsykler på stier i utmark ble tillatt ellers i landet i 2017, men Markaloven har til nå hatt egne bestemmelser som blant annet forbyr elsykling i utmark i Oslomarka og tilstøtende kommuner som omfattes av Markaloven.
Innstillingen som komitéen har levert til avstemming i Stortinget, er begrunnet med at komitéen har merket seg at Miljødirektoratet og friluftsorganisasjonene i sine synspunkter mener at et absolutt forbud mot bruk av elsykler i utmark er lite hensiktsmessig. Et absolutt forbud vil berøre områder der det ikke er knyttet miljømessige ulemper eller brukerkonflikter til bruk av elsykler, og der et forbud kan være til hinder for økt bruk av elsykler som et «grønt» framkomstmiddel.
Saken fortsetter under
Omstridt Flere av friluftsorganisasjonene, Oslo kommune og grunneierne er imot forslaget fra regjeringen, og frykter økt slitasje og flere brukerkonflikter når elsyklene slippes løs på stier.
Aukrust understreker at det er lov for interesseorganisasjoner å prøve å påvirke utfallet fram til det skal stemmes i mars, og på den måten få noen representanter fra regjeringspartiene til å stemme mot innstillingen fra komitéen når det skal vedtas i Stortinget.
– Det er lov å prøve å påvirke, men siden vi har en flertallsregjering, så er det 99 prosent sjanse for at det ikke lykkes etter at høringsfristen for å sende inn kommentarer og selve høringen er over, sier han.
Diskusjon på kammerset Etter den offentlige høringen i januar og innspillene fra denne, har komitéen brukt fire uker på å ferdigbehandle sin innstilling.
Komitéens medlemmer fra regjeringspartiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti mener det er nødvendig å ha mulighet til å regulere bruken av elsykler i utmark, og at forskriftshjemmelen som foreslås av regjeringen gir mulighet til dette på samme rettslige nivå som for resten av landet. Disse medlemmer vil presisere at forskriften må gi kommunen mulighet til å forby eller begrense bruken av elsykler, for eksempel slik at elsykler bare er tillatt på turveier eller andre traseer med grus eller annet fast dekke, både i større områder eller i hele kommunen.
Dette forslaget fikk altså flertall i komitéen, og det er dette som ligger til grunn for vedtaket som Stortinget skal fatte i mars.
Der går det fram at flere av partiene i komitéen ønsket andre løsninger for elsykler i Oslomarka enn den som er fremmet, og som Stortinget skal vedta i mars. Men ingen ønsket et totalforbud.
Fra innstillingen går det fram at komitéens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener det er riktig å åpne for at elsykler skal kunne benyttes på turveier med grus eller fast dekke, men at det av hensyn til natur og friluftsliv ikke nå åpnes for elsykler på stier. Dette er i tråd med høringsinnspillet fra Oslo kommune og markarådet.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener marka så langt som mulig bør være likestilt med annen utmark på dette punkt, og ser derfor ikke behovet for å unnta stier når man tillater bruk av elsykler på turveier. Disse medlemmer mener imidlertid at kommunens mulighet til nærmere å regulere bruk og ferdsel med elsykkel, ut fra lokale forhold, er hensiktsmessig.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.