/ Enduro

80/20 vil få med flere i 2018

Den norske enduro serien vil utvide konkurransekonseptet.

Sist oppdatert: 18. november 2017 kl 08.20
80/20-serien vil favne bredere, både geografisk og demografisk, blant annet med nye klasser, lagkonkurranse og nye arrangører. Foto: Anette Røssum Bastnes
80/20-serien vil favne bredere, både geografisk og demografisk, blant annet med nye klasser, lagkonkurranse og nye arrangører. Foto: Anette Røssum Bastnes
Lesetid: 3 minutter

Også neste år vil det bli totalt fem runder der de fire beste resultatene teller i kampen om sammenlagtseieren. I tillegg ser styret i 80/20-serien på mulighetene for å utvide både geografisk, tilby flere klasser og en egen lagkonkurranse.  

– Detaljer om de fem lokasjonene kan vi ikke gå ut med ennå, men vi kan si at det er noen kjente og noen nye på blokka, sier Ove Grøndal i 80/20-styret.

Slik gikk 80/20-serien i år: Sekund strid i Hafjell Enduro 

Saken fortsetter under

Espen Johnsen 1st - Bodø Enduro 2017 - Anders Vanderloock 1400x933
Bodø Enduro var en av de nye arrangørene i 2017. Foto: Anders Vanderloock

Bodø Enduro var en av de nye arrangørene i 2017. Foto: Anders Vanderloock 

Dette er kriteriene
Grøndal forklarer at det er flere hensyn som skal ivaretas, der løypa og det tekniske rundt den veier tyngst.

– Først og fremst ser vi i første omgang etter en kul og variert løype. Den bør ikke være mer teknisk enn at majoriteten av rytterne kommer seg greit gjennom, men det skal likevel være utfordrende for alle nivåer. Et kriterium er at det skal være minimum 20 min konkurransetid på raskeste, sier han.

Det sosiale og rammene rundt arrangementet er viktig når potensielle lokasjoner vurderes.

– Det er ønskelig at arrangøren har et felles samlingssted som kan brukes før, under og etter ritt, og mulighet for kiosk eller matservering, så vel som toalett- og dusjtilgang. Slikt bidrar til god stemning, og god stemning er et must, sier Grøndal.

Se bildene fra Nesbyen Enduro i mai 

Saken fortsetter under

Meeting - Sylvain Cavatz 1400x933
Ryttermøte på farmen i forkant av Traktor Enduro. Foto: Sylvain Cavatz

Ryttermøte på farmen i forkant av Traktor Enduro. Foto: Sylvain Cavatz

Lagkonkurranse og flere klasser
Enduro World Series har lenge hatt en lagkonkurranse i tillegg til den individuelle, klassevise konkurransen, der rytternes plassering også gir poeng til laget. Noe liknende ligger nå i kortene for 80/20-series i 2018, forteller Grøndal.

I høst lanserte det nye norske endurorittet Ringerike Enduro en egen lagkonkurranse i sitt rittkonsept, noe som ble godt mottatt av de rytterne som deltok.

Les også: Lagkonkurranse gir en ekstra dimensjon 

I tillegg planlegger 80/20-serien å sette opp flere individuelle klasser, slik at rittserien kan appellere til en bredere gruppe.

– Mest sannsynlig vil vi lansere en tur-/explorer- klasse for de som de som ikke er så opptatt av å konkurrere, men synes det er mest kult å sykle nye fete stier, og kanskje slå kompisen. Vi må også se på muligheten for å dele opp konkurranseklassene i flere aldersklasser, sier Grøndal.

Saken fortsetter under

DrammEnduro - DrammEnduro 1400x933
God stemning blant jentene på DrammEnduro i sommer. Foto: DrammEnduro

God stemning blant jentene på DrammEnduro i sommer. 80/20 vuderer flere klasser i neste års rittformat. Foto: DrammEnduro

Felles skandinavisk enduroserie
80/20-serien er også i kontakt med den svenske enduro serien for å se på et samarbeid om en felles skandinavisk enduroserie. I skrivende stund diskuteres mulige løsninger for hvordan en slik serie kan organiseres.

– Vi har ikke utarbeidet en endelig løsning ennå, men en mulighet er at man har noen tellende ritt i Norge og noen tellende ritt i Sverige som gir en samlet poengsum, sier Grøndal, som tror en felles satsing vil gjøre enduroserien mer spennende.

Publisert 18. november 2017 kl 08.20
Sist oppdatert 18. november 2017 kl 08.20

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen