/ Enduro

Bli med på Trans-Provence

Det dukker hele tiden opp nye terrengsykkelritt rundt omkring i verden. Trans Provence er kanskje et av de mest revolusjonerende i nyere tid. Natt til lørdag slippes de 55 plassene til neste års ritt.

Sist oppdatert: 27. november 2012 kl 13.25
HEFTIG STITUR: Trans Provence byr på stisykling i verdensklasse. Her er det utforverdensmester og lokal helt, Fabien Barel som brisker seg for fotograf og deltager Sven Martin.
HEFTIG STITUR: Trans Provence byr på stisykling i verdensklasse. Her er det utforverdensmester og lokal helt, Fabien Barel som brisker seg for fotograf og deltager Sven Martin.
Lesetid: 5 minutter

Trans Provence er ikke som andre etapperitt gjennom europeiske fjellkjeder. I Trans Provence er det utforkjøringene og stisyklingen som teller. Rittet kjøres som et rally der det kun er på spesielle fartsetapper at det konkurreres, noen av motbakkene vil foregå med biltransport, mens andre transportetapper må sykles, men uten at det taes tid. Det er ingen tidsbegrensning på transportetappene, men alle syklistene må bli ferdig med dagens etapper innen mørket faller på. Det er totalt 26 fartsetapper i løpet av de sju konkurransedagene.

Konkurransen er først og fremst ment å være en sosial happening for stiglade syklister, men med over 20 av verdens fremste proffer fra både utfor- og rundbanemiljøet er det duket for beinhard konkurranse på tvers av spesialdisipliner.

Film fra årets konkurranse

 

MAVIC® TRANS-PROVENCE 2012 ::: HIGHLIGHTS from Trans-Provence on Vimeo.

Hvordan bli med

Påmeldingen til Trans Provence skjer natt til lørdag 1. desember. 55 plasser er tilgjengelig, og disse vil gå unna på et blunk. Sitt klar fra klokken 23.45 fredag kveld og bli med på moroa.

Trans Provence vil i 2013 gå fra søndag 29. september til lørdag 4. oktober. Starten går i Sisteron i Alpes Maritim. Målgangen foregår i Menton på Rivieraen.

Det koster 1395 euro å delta i Trans Provence. Dette inkluderer tre måltider hver dag, teltovernatting, mekaniker og transport til starten på hver etappe, i tillegg til alt det andre arrangementstekniske selvsagt. Alle sover i teltleiren hver natt så her er det gylden mulighet til å omgåes sine store helter. Proffene tar konkurransen seriøst, men ser også på det hele som en flott sesongavslutning med likesinnede.

Grov stisykling

Ideen og tanken bak Trans Provence er et etapperitt som ligger så tett opp til den stisyklingen som så mange liker å drive med som mulig. Lange turer i fjellet med fullt øs i utforkjøringene er den enkle oppskriften. At du i stor grad må komme deg opp til toppen av hver av de fire daglige fartsprøvene selv, gjør at det også gjelder å ha en ok grunnkondisjon.

– De lengste stigningene vi sykler er på 300-400 høydemeter i ett, gjerne på asfalt, grus og noe bæring, fortalte Ash Smith Terrengsykkel da vi var å besøkte Sospel i begynnelsen av november.

– Det er ingen tidsbegrensning på transportene og alle kan starte seg selv akkurat når de vil, forklarte han. Tidtagningen foregår ved hjelp av en brikke som festes til sekken, eller i en lomme.

På nettsidene til Trans Provence kan vi lese at hver dagsetappe innebærer i snitt 43 kilometer sykling. I tillegg må man klatre ca 1500 høydemeter på sykkelen hver dag. De negative høydemeterne, som i dette tilfellet er klart positive utgjør over 2100 meter per dag.

Type sykkel

Hvoran sykkel som er best egnet til dette rittet er individuellt og kommer an på syklistens styrker og svakheter, men det brukes generellt grove stisykler med 140-160 mm vandring. Er man i god fysisk form vil det nok føles tryggest i de bratte utforkjøringene med en sykkel i den grove enden av skalaen, snarere enn å velge enn som er for skarp og bratt. Vi fikk en prøvesmak på noen av de mest tekniske partiene fra dag 6 og kan skrive under på at det er teknisk krevende sykling, som tidvis er eksponert og skummelt å forsere i høy fart. Når man tar med i betraktningen at alt sykles for første gang uten mulighet for gjennomgang legger det til et ekstra aspekt.

Mange vil kanskje tro at dette medfører at lokale syklister som Fabien Barel og Nico Vouilloz har en stor fordel, men resultatlista fra de siste årene viser noe annet. I år var det den unge enduro-eksperten Nicolaz Lau som stakk av med sammenlagtseieren, foran en skuffet Vouilloz.

Andre proffer som deltok i år er blant annet xc-sprint-verdensmester Ralph Näf, Adam Craig, Geoff Kabush, Matti Lehikoinen og flere ganger utforverdensmester og OL-vinner i BMX, Anne Caroline Chausson. Caro som hun kalles vant kvinneklasse i årets ritt, men var i følge Ash Smith usikker på om huk kom tilbake i 2013, til det synes hun konkurransen var for tøff rent fysisk. Hvem som derimot har meldt sin ankomst er utforlegende og tidligere verdensmester, Steve Peat og flere ganger Megavalanche-vinner Remy Absalon.

Store, solide dekk, gode bremser og heve-senke-pinne er klare krav for en funksjonell Trans Provence-sykkel. UST-dekk, eller dekk satt opp slangeløst, men med kraftige sidevegger er helt klart et poeng. Steinene er skarpe og tornene er mange. Knebeskyttere er minstekrav hva gjelder beskyttelse utover hjelm og hansker. Det er ikke påbudt med hel-hjelm, men det kan helt klart være en fordel. Albuebeskyttere bør også med. Alle deltagere må sykle med sekk, hver dag, og dette minimerer kanskje behov for en dedikert ryggskinne?

Det er i følge Ash ikke påkrevt at man har på seg hjelmen hele tiden under transportetappene, dette gjør det enda mer aktuelt å bruke hel-hjelm.

Se etter hel-hjelmer med vekt på under en kilo så slipper du å drasse på mer enn nødvendig.

Terrengsykkel stiller lag

Siden redaksjonsmedlemmene i Terrengsykkel først fikk vite om Trans Provence har ønsket om å delta på dette vært stort. I fjor var vi for sent ute til å få plass, men vi har klart å forhåndssikre oss to plasser til årets ritt. Gaute Reitan og Øyvind Aas vil i 2013 trappe opp endurofokuset med tanke på å være i toppform til starten i slutten av september. Følg med på disse sidene og i Terrengsykkel for mer enduro-stoff utover vinteren og våren.

Flere filmer

1. dag

 

MAVIC® TRANS-PROVENCE 2012 ::: DAY 1 from Trans-Provence on Vimeo.

2. dag

 

MAVIC® TRANS-PROVENCE 2012 ::: DAY 2 from Trans-Provence on Vimeo.

3. dag

 

MAVIC® TRANS-PROVENCE 2012 ::: DAY 3 from Trans-Provence on Vimeo.

4. dag

 

MAVIC® TRANS-PROVENCE 2012 ::: DAY 4 from Trans-Provence on Vimeo.

5. dag

 

MAVIC® TRANS-PROVENCE 2012 ::: DAY 5 from Trans-Provence on Vimeo.

6. dag

 

MAVIC® TRANS-PROVENCE 2012 ::: DAY 6 from Trans-Provence on Vimeo.

7. dag

 

MAVIC® TRANS-PROVENCE 2012 ::: DAY 7 from Trans-Provence on Vimeo.

Publisert 27. november 2012 kl 00.00
Sist oppdatert 27. november 2012 kl 13.25

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen