/ Enduro

DrammEnduro – av og for syklister

Det ble jubel i enduromiljøet da 80/20-serien slapp terminlista for 2017: Drammen er tilbake som arrangør.

Sist oppdatert: 30. januar 2017 kl 07.00
Sebastian Kartfjord underveis på siste enduroritt i Drammen. Foto: Silje Holmsen
Sebastian Kartfjord underveis på siste enduroritt i Drammen. Foto: Silje Holmsen
Lesetid: 3 minutter

– Vi har fantastisk landskap og veldig kule stier, som er perfekt for enduro. Det er ikke kjempebratt her, og alle løypene har litt bortover-nedover i seg. Slik sett blir det kanskje litt mer fysisk tøffe løyper her enn andre steder. Dessuten er noen av etappene våre veldig lange, så det vil være krevende å sykle fort hele veien, sier rittleder Silje Holmsen i Aron SK.

Legger sjela i prosjektet
Arrangementskomiteen bruker mye krefter på å komme fram til gode traséer. I tillegg til å pønske ut interessante løyper med både flyt, fart og tekniske elementer står sikkerhet sentralt i planleggingen av etappene.

– Det skal sykles blindt, så det vil være oversiktlige stier og ingenting som er direkte livsfarlig. Selv om noen partier er tekniske er det også mye flyt, og de som er endurospesialister vil gjøre det veldig bra, sier Holmsen.

DrammEnduro går 1.juli, og blir tredje runde i 80/20-serien 2017.

– Da vi planla vårt ritt tok vi også hensyn to andre arrangører som ikke er med i 80/20-serien, men som vi anser som kompiser, nemlig Telemark Enduro i Skien og Ringerike Enduro på Krokskogen. De skal også ha ritt i år, sier hun, og håper mange får med seg alle tre.

Les også: Slik blir 80/20-serien 2017 

Saken fortsetter under

Svenn Fjeldheim Enduro Drammen 2014 - Silje holmsen
Svenn Fjeldheim studerte underlaget ekstra grundig under DrammEnduro 2014. Foto: Silje Holmsen

Svenn Fjeldheim studerte underlaget ekstra grundig under DrammEnduro 2014, men vant rittet likevel. I år er han løypesjef så tittelen er fritt vilt. Foto: Silje Holmsen

Slik gikk det sist: Sekundstrid i DrammEnduro 

Spektakulære stier
Etappene blir holdt hemmelig helt fram til rittet. Men noen detaljer kan Holmsen likevel røpe.

– Noe av det vi skal bruke helt nytt i rittsammenheng. Det andre er delvis nytt og deler av disse etappene vil kanskje være kjent for de som kjørte her i 2014, sier Holmsen.

Hun gleder seg til å se hva deltakerne mener om løypene.

– Noen av de nye etappene blir helt fantastiske, selv om de også blir lange og krevende. Men de byr på idyllisk utsikt og veldig kul sykling, sier hun.

Les også: Telemark Enduro utnytter snøtørken

Erfaring og beliggenhet trekker
Drammen har bare vært på terminlista til 80/20-serien en gang før, men arrangøren er ingen fersking i rittsammenheng.

Holmsen og hennes mannskap har kjørt både Norgescup, UCI-ritt og Nordisk Mesterskap i utfor, og de forrige enduro-runden i 2014 ble også en fulltreffer.

Det tror Holmsen skyldes flere faktorer, inkludert erfaring og entusiasme.

– Det aller viktigste er at rytterne blir fornøyde. Vi syns det er gøy å arrangere kule ritt, og vi har etter hvert arrangert ganske mange ritt, både store og små. Og alle i arrangementskomiteen er stisyklister som har erfaring med enduro. Det tror jeg gjør at vi tenker mye riktig når vi legger løypene, sier hun.

Beliggenheten til Drammen er også annen faktor.

– Det er mange som bor mer i nærheten her enn på noen av de andre rundene i serien, så da blir det lettere å komme seg hit, sier Holmsen.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Helene Thon Moland - Silje Holmsen 1400x933
Helene Thon Moland trivdes godt i Drammensløypene sist det ble kjørt enduroritt der. Foto: Silje Holmsen

Helene Thon Moland trivdes godt i Drammensløypene sist det ble kjørt enduroritt der. Foto: Silje Holmsen 

Publisert 30. januar 2017 kl 07.00
Sist oppdatert 30. januar 2017 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen