Enduro World Series har raskt vokst til å bli en ekstremt populær konkurranse i sykling. I likhet med utforsykling og rundbane reiser sirkuset verden rundt for å konkurrere. Frem til nå har fans kunnet følge konkurransene i form av oppdateringer på nett med resultater, og fyldige sendinger med intervjuer, action og analyser i etterkant av rittet.
Det kan det nå bli endring på, ettersom TV-giganten Discovery går inn på eiersiden i selskapet Enduro Sports Organisation Ltd som eier og drifter Enduro World Series.
Uten å være for spesifikk, opplyser organisasjonen i en pressemelding at de skal "begynne en reise mot live-produksjon for første gang i sportens historie".
Chris Ball, ildsjelen som har vært sentral i utviklingen av sporten er, ikke overraskende, veldig fornøyd.
–Together, and with the full backing of Discovery, Inc and Eurosport, we will build a platform to bring the athletes, teams, destinations, technology and drama to fans around the world using the very latest of innovations in broadcast. It’s been an incredible journey to this point and I thank the riders, fans, teams and partners for the support to this day - but this is just the beginning, sier Ball.
Den åpenbare utfordringen med live-dekning av endurosykling, er geografien. Der utforsyklister tar seg ned én og samme trasé, og rundbanesyklister sykler rundt og rundt i samme løype, er endurosyklistene ofte spredt ut over store geografiske avstander.
Det gjenstår å se hvordan produksjonen har tenkt å løse dette, men med stadig mer avansert teknologi kan det være mange måter å få det til på.
Det skal hvertfall ikke stå på plattformen - sporten skal kunne nå ut til mange.
– Our investment in EWS fits nicely with that positioning and adds to our growing events business. EWS will be able to tap into Discovery’s global network and 360° offer that can help grow a sport both commercially and in terms of audience. We’re looking forward to bringing our commercial expertise, technology and distribution networks to scale the EWS product further, sier Andrew Georgiou i Eurosport and Global Sports Rights & Sports Marketing Services
Hittil har sporten hatt god dekning i form av fyldige nett-reportasjer: