/ Enduro

Finalen i Finale blir rå

Etter andre treningsdag er de norske rytterne enige om at Finale Ligures siste etappe kommer til å bli en fest.

Sist oppdatert: 30. september 2016 kl 18.17
Zakarias Blom Johansen (til høyre) deler ut gode råd i forkant av siste runde i Enduro World Series i Finale Ligure, Italia. Foto: Ingeborg Scheve
Zakarias Blom Johansen (til høyre) deler ut gode råd i forkant av siste runde i Enduro World Series i Finale Ligure, Italia. Foto: Ingeborg Scheve
Lesetid: 3 minutter

Nå har gjengen vært igjennom alle etappene, og har skaffet seg så mye oversikt og trening som de kan. Aller best blir den siste etappen i rittet, fra fjellet og ned til sjøen på den italienske rivieraen, mener de norske etter siste gjennomkjøring fredag ettermiddag.

– Du får den klassiske Finale Ligure-utsikten, med de bratte fjellknausene og det knallblå havet, god stemning, sier Ove Grøndal, som debuterer i EWS-sammenheng, og aldri har kjørt enduro i Italia før.

Les også: Klare for Finale 

Rittet går over to dager, der lørdagens tre etapper er vesentlig annerledes enn søndagens fire. De tre første etappene er de bratteste, og der liker Hilde Sangesland Strædet seg godt. For henne blir den største utfordringen her å komme seg til starten på fartsetappene innen sperretida.

– Det er sykt langt opp til noen av etappene, så langt som jeg aldri har syklet på terrengsykkel før, sier hun.

Fartsetappene gleder hun seg derimot gromt til.

– De var veldig kule, bratte og nesten ikke tråkking, sier utfornorgesmesteren.

Zakarias Blom Johansen er enig.

– Ja første etappen var veldig kul, den blir rå, sier han.

 

Tråkking er helt greit
Alice Grindheim, som nesten gru-gledet seg til dagens gjennomkjøring etter det hun så på de tre første etappene på torsdag, er glad for at søndagens etapper har mer tråkking. Det er en fordel for henne.

– Det var veldig bratt og teknisk på de tre første. Det er lettere etapper på dag to, og den siste var skikkelig kul, sier hun, og har strategien klar.

– Det gjelder bare å holde seg oppå sykkelen og på stien fram til da, sier hun.

Les også: Høstet erfaring i EWS 

Men terrenget er bare en av utfordringene. Underlaget kan skape minst like mye trøbbel. 

– Det underlaget her er sketchy og veldig vanskelig, sier Strædet, og referer til mye erodert sandstein med spisse steiner og rikelig rullegrus i alle dimensjoner.

– Ja det er helsikkes laust mange steder. Det er som å kjøre på klinkekuler, og du vet ikke om underlaget har noe hold. Du må bare trå til å håpe det sitter, sier Grøndal.

Men veteranen Blom Johansen vet råd.

– Den eneste måten å lære seg hvordan det oppfører seg, er å kjøre mye på slikt, sier han.

Eneste aber med den løsningen er at det bare er noen timer til start.

– Jeg er ferdig for dagen nå. Det er viktig å lade opp, og kose seg også, og der er jeg god, sier Stina Bondehagen, som ikke har tenkt seg mer sand før rittstart enn den hun finner på stranda.

Den norske troppen er imidlertid blitt redusert allerede. Bård Stokke ødela en finger på dagens gjennomsykling.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Publisert 30. september 2016 kl 18.17
Sist oppdatert 30. september 2016 kl 18.17

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen