Rittleder Stian Eilifsen i Hakadal Enduro gleder seg til å slippe deltakerne løs i årets fire etapper på søndag. Foto: Jostein Semb
Lesetid: 3 minutter
Til helga går andre utgave av Hakadal Enduro, med enda mer flyt, fire nye etapper og ett helt nybygget stiparti.
Hakadal Enduro er tredje av fire ritt i den nye Østafjells Enduro Team Series. Serien, som var den første i Norge til å lansere egen lagkonkurranse etter mal fra Enduro World Series, består av Telemark Enduro i mai, DrammEnduro i juli og avsluttes med Ringerike Enduro i oktober.
– Østlandets feteste – Ingen av etappene er like som de vi hadde i fjor. Vi har sydd sammen de stiene vi har i området på nye måter, slik at det blir mer flyt i år, samt at vi har bygget en helt ny sti på cirka en halv kilometer, sier rittleder Stian Eilifsen.
Den nye stien har ligget åpent som et Stravasegment hele sommeren, blant annet fordi stibyggerne ønsker at flest mulig skal sykle den slik at den setter seg skikkelig fram til rittet.
– Det nye partiet er bygget med en del svinger og switchbacks, og tilbakemeldingene fra de som har testet stien er at dette er noe av det feteste de har syklet på Østlandet.
Eilifsen er likevel spent på hvordan den nye stien vil bli mottatt i rittsammenheng.
– Treffer du linjene og får flyten, så går det styggfort her, og det er ingenting i denne stien eller noen av etappene som er farlig.
Totalt blir det fire etapper for aktive klasser. Sett under ett vil Hakadal Enduro by på mye variert terreng, slik at alle typer ryttere skal få vist fram sine styrker.
– Vi må jo ta utgangspunkt i det terrenget som er i Varingskollen, og det er bratt. Men den første etappen blir en oppvarmingsetappe. Den er på 1.7 kilometer, men transporten dit er relativt behagelig, sier Eilifsen.
Påmeldingen stenger fredag klokka 15. Etappene med kart, segmenter og detaljer slippes på torsdag, men det er ikke lov å sykle i løypene før gjennomkjøringen på lørdag.
Saken fortsetter under
Jostein Semb nyter synet av årets etapper. Foto: Stian Eilifsen
Bedre tilrettelagt for de yngste Aldersbestemte klasser sykler i år fra en til tre etapper, avhengig av alder.
Klassen 10 til 11 år sykler en etappe, klassen 12 til 14 år sykler to etapper, mens 15 til 16-åringene sykler tre etapper.
– Noen av tiåringene synes det ble litt langt i fjor, og basert på retningslinjene for total konkurransetid fra NCF har vi derfor bestemt at den yngste klassen sykler en etappe i år, sier Eilifsen.
Forsterket stiene Etter premiereutgaven av rittet i fjor høst, som gikk i kraftig regn, fikk arrangøren flere henvendelser om slitasje på stiene. Men under påfølgende befaring med blant annet DNT, Nittedal kommune og Fylkeskommunen, var det knapt synlig at det hadde vært arrangert ritt der tidligere.
Samtidig har Eilifsen og arrangementskomiteen lagt ned betydelige dugnadstimer i å forsterke stiene som skal brukes til årets ritt. I tillegg er det partiet som ble mest preget av rittet i fjor utelatt i år.
– Vi tar dette alvorlig og ønsker å framstå som seriøse overfor alle som bruker området her så vel som grunneierne, sier Eilifsen.
Av samme grunn ble den planlagte elsykkelklassen som skulle vært lansert til årets utgave av Hakadal Enduro overført til siste ritt i Østafjells Enduro Team Series.
Jostein Semb og Stian Eilifsen i dugnadsgjengen til Hakadal Enduro har jobbet mye med stiene som skal brukes til årets ritt, slik at alle markabrukere får bedre forhold og slitasjen på stiene fra rytterne bli minimal. Foto: John Arne Stern
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.