Harstad Enduro ble arrangert for første gang i fjor. I år er rittet tilbake med nye etapper og enda flere klasser. Foto: Hans Magnus Einen Larsen
Lesetid: 3 minutter
– I år har vi større variasjon i etappene, inkludert litt høyfjell, vi har grovere partier og flere etapper. Og høyst sannsynlig har vi tørre, lekre forhold etter en fantastisk knusktørr sensommer i nord. Så her ligger det an til støv-fest, sier rittleder Anders Røkenes.
Han frister med mye nytt til årets utgave av Harstad Enduro, som arrangeres for andre gang på søndag.
– Noe blir likt som i fjor, men det meste er nytt, sier han, og trekker fram spesielt første og femte etappe.
– Etappe 1 er helt ny og spennende. Den går i litt brattere fjellterreng, og er nok kanskje den som kommer til å skille mest. Etappe 5 er også litt spesiell. Her får ryttere som er trygge med sykkel i lufta sjansen til å dra på med et par luftige svev, men det finnes også alternative linjer, sier Røkenes.
Utvider med flere klasser – Vi har et solid juniorfokus i år, og har satt opp aldersbestemte klasser ned til 12 år. Disse sykler tre etapper. Vi har også satt opp et kidduro-ritt for ryttere fra seks til 11 år. Disse sykler en etappe, og avslutter med en runde i den nybygde pumptracken, sier Røkenes.
Senior, master og junior skal også kjøre i sykkelparken som avslutning med en nedkjøring ovenfor pumptrackene, samt en showeetappe uten tidtaking i den 2000 kvadratmeter store VM-sertifiserte pumptracken. Disse klassene sykler totalt fem tellende fartsetapper og før bonusetappen i anlegget.
Slik gikk Harstad Enduro i fjor: Topp 3 menn 1. Anders Røkenes, Harstad CK, 19:03.4 2. Stian Storeng, Harstad CK, 19:05.3 3. Einar Frønum, Harstad CK, 19:19.9
Topp 3 kvinner 1. Tonje Mari Amundsen, Harstad CK, 32:28
Saken fortsetter under
Nesten 50 prosent økning og smekkfullt I år er det 80 påmeldte til Harstad Enduro. Det er en økning på nesten 50 prosent sammenliknet med i fjor, da det var 56 deltakere, og nå er rittet fulltegnet. Det gjør de for å være sikker på å ivareta kvaliteten og sikkerheten for deltakerne.
– Vi var fulltegnet i fjor også, men vi ønsker å ekspandere sakte, og ha kvalitet på det vi gjør. Vi har også hatt usikkerhet med tanke på hvor mye digitalt tidtakingsutstyr og sikkerhetsvakter vi har tilgjengelig. Derfor er det kun 80 plasser i rittet, forklarer Røkenes.
Tett program og parade i VM-pumptracken – Vi har en fantastisk sykkel helg å tilby, med to ritt på rad. Harstad Enduro går i år samme helg som terrengsykkelmaratonen Hålogalandsrittet like utenfor byen, og det er mange av våre deltakere som har planer om å kjøre begge, sier Røkenes, og legger til at av den grunn slippes løypene til Harstad Enduro tidligere enn vanlig.
I tillegg til sykkelrittene blir det også formell åpning av pumptrackanlegget i Blåbærhaugen Sykkelpark, som blant annet kan skilte med verdens nordligste VM-sertifiserte bane.
– Vi skal åpne Norges desidert største asfalterte, VM-sertifiserte pumptrack fra Velosolutions. Og ikke nok med det, vi har bygget to pumptracks, der selv den lille er litt større enn pumptracken i Trysil, sier Røkenes.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.