Anette Bastnes i Team Terrengsykkel vant premiereutgaven av Bodø Enduro. Til helga er hun tilbake etter mer. Foto: Silje Gjerde
Lesetid: 3 minutter
– Bodø Enduro er et veldig annerledes enn Nesbyen. Det er færre bratte slipp-bremsene-partier og mindre høy fart. I fjor var det varierte stier med noe tråkking, artige svingepartier, steinete fjellnedkjøring og generelt en del å tenke på underveis. Og det var faktisk også visse partier med teknisk oppoversykling, sier Anette Røssum Bastnes i Team Terrengsykkel.
For henne er denne typen løyper midt i blinken.
– Flere tekniske utfordringer kombinert med tråkking både bortover og kanskje også oppover, gjør at dette et ritt som passer meg bedre enn Nesbyen Enduro. Dessuten er jo Bodø Enduro et spesielt ritt for meg, siden det er første og så langt eneste ritt jeg har vunnet, sier hun.
Anette Røssum Bastnes på vei mot seier i Bodø Enduro 2017. Foto: Anders Vanderloock
Flyt og teknisk sti Mye tyder på at Bastnes blir fornøyd med terrenget, selv om arrangøren har lagt inn noen nye elementer og flere bratte partier i år og kuttet ned på tråkkingen.
– Som i fjor blir flytstier et nøkkelord, og vi holder oss i kompakte Bodømarka i år også. Men vi legger inn litt bratt og småteknisk også. I fjor fikk vi noen tilbakemeldinger på litt tunge etapper, så i år er det litt mindre tråkking, men man bør fortsatt være i god form for å gjøre det bra, sier Andreas Klette, som er rittleder i Bodø Enduro.
Totalt er det i år 1700 høydemeter nedover, fordelt på seks etapper. I fjor var det 1200 høydemeter, da fordelt på fem etapper.
Med unntak av den første etappen som kjøres på lørdag og sykles blindt, slippes årets etapper som GPS-kart på Trailguide.net på fredag klokka 18.
Bodø Enduro er andre ritt i 80/20-serien 2018, som i år også åpner for at norske ryttere kan samle poeng mot sammenlagten på ritt i den svenske enduroserien.
Bonusetappe og ungdomsklasse – En av de to store nyhetene i år, er at vi kjører en ekstra etappe på lørdag. Denne skal kjøres blindt og publiseres derfor kun timer før etappen åpner klokken 17.00. Det blir litt mindre tid til besiktigelse, men vi lover det blir verdt det, sier Klette.
Den andre nyheten er at Bodø Enduro har satt opp en ungdomsklasse for ryttere mellom 10 og 16 år. Ungdomsklassen arrangeres som trimritt uten resultatlister, og kjøres parallelt med hovedrittet, selv om denne klassen har tre etapper mot seks i 80/20-serien. Ungdomsklassen sykler etappen på lørdag og de to siste etappene på søndag.
– Rekruttering er viktig, og på denne måten får de yngste sykle sammen med de voksne og føle på hva som venter når de blir gamle nok til å delta fullt ut, sier Klette.
På premiereutgaven av Bodø Enduro i fjor var det 70 deltakere. I år håper Klette å komme opp mot 90.
– Det er allerede 70 påmeldt nå, og det er fortsatt noen dager igjen til rittet. Det kom mange de aller siste dagene i fjor, sier han.
Tinre på 10 er en av rytterne som skal være med i den nye ungdomsklassen i Bodø Enduro til helga. Han er også ivrig på stirydding. Foto: Andreas Klette
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.