Ideen til Hakadal Enduro kom fra et knippe stisyklister som ville kjøre enduroritt med Varingskollen som utgangspunkt. I september skal prosjektet realiseres.
– Hakadal Enduro 2017 er bare starten på noe stort. Hakadal byr på uendelig mange flotte muligheter til nedoversykling, og nå vil vi dele noen av disse med andre stisyklister i form av et enduroritt, sier Stian T. Eilifsen, som er rittleder for Hakadal Enduro.
Saken fortsetter under
Fire av de åtte i arrangementskomiteen på rekognoseringstur for Hakadal Enduro. (Foran og bakover) Alexander Hauger, Even Braaten, Jostein Semb og Rune Tangen. Foto: Stian Eilifsen
Variert og kupert
Løypene og fartsetappene blir holdt hemmelige fram til start, men Eilifsen røper at den lengste etappen blir på 2.8 kilometer, og at terrenget generelt ikke vil favorisere rene utforspesialister.
– Hakadal Enduro er mer stisykling enn direkte utfor, og selv om det er mest nedover blir det også noen mer kuperte partier, slik som det også skal være i enduro. Og med noen såpass lange etapper blir det litt tråkking noen steder, så god kondis vil være en fordel, sier han.
Men selv om fartsetappene skiller godt, er ikke stiene mer tekniske enn at også ferske enduroryttere vil greie å komme gjennom.
– Noe av det som er så attraktivt med enduro, er at det er så lavterksel, sosialt og hyggelig. Vi vil at dette skal være et ritt for alle, både de som vil prøve enduro for første gang og eliten. Her kan alle stille i samme ritt, sier Eilifsen.
Les også: Sesongåpning med lave skuldre
Saken fortsetter under
Jostein Semb i Hakadal Enduro kan friste med mye flytstier til det nye rittet med base i Varingskollen. Foto: Stian Eilifsen
Alt på stell
Rittet er lagt til slutten av september, både for å unngå datokonflikter med eksisterende arrangementer og for å gi arrangørene nok tid til å gjøre forberedelsene grundig på alle plan.
– Det tar tid og planlegge og tilrettelegge, og det er mye som skal på plass. Men vi er i god dialog med grunneierne, og har godkjenning fra dem på alle stiene vi skal bruke. Vi er opptatte av at rittet skal være bærekraftig slik at det ikke sliter unødig på naturen, så vi må ha noen dugnader for å tilrettelegge det som skal til av klopper og bruer, og utbedre noen gjørmehull, sier Eilifsen.
Les også: Sykling sliter ikke mer på naturen enn andre aktiviteter
Saken fortsetter under
Jostein Semb gleder seg til å vise både eliten og folk flest indrefileten av stisytemet i Hakadal. Foto: Stian Eilifsen
Liv og røre
Rittet får base i Varingskollen og tanken bak arrangementet er å skape mer rundt selve rittet.
– Hakadal Enduro skal ha litt av det vi har savnet på andre ritt. Med Varingskollen som base får vi et kompakt ritt der publikum lett kan komme seg ut i løypene og heie fram rytterne på fartsetappene, slik at det blir mer folk som heier i løypene, gjerne med kubjeller og flagg. Og vi vil ha mer stemning rundt selve arrangementet, så vi legger opp til demo og salgsmesse der både større og mindre aktører kan komme å vise fram sine produkter, og det skal bli tilbud om mat og drikke, sier Eilifsen, som håper på minst 150 ryttere på premiereutgaven av Hakadal Enduro i september.
Hakadal Enduro arrangeres i samarbeid med CK Nittedal Enduro gruppa og Varingskollen Alpinsenter AS.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.