/ Enduro

Nordvestlig endurocup

Til sommeren går noe så eksotisk som en nordvestnorsk endurocup i gang. Ifjor ble rittformatet testet i stereotypisk kystvær, og det skapte et sterkt ønske om mer.

Sist oppdatert: 23. april 2015 kl 07.03
Kystnorge skal sies å ha et og annet landskap gående for seg. Foto: SuperEnduro
Kystnorge skal sies å ha et og annet landskap gående for seg. Foto: SuperEnduro
Lesetid: 4 minutter

Initiativtakerne bak cupen er Trond Erik Wollan og Jonas Båfjord Holten i IL Norodd Sykkel, begge med et uttalt ønske om å arrangere ritt der terskelen for påmelding var lav, uten lang reisevei for lokale syklister. De har nå landet et samarbeid med Gjemnes Sykkelklubb og Molde Cykleklubb og skal til sommeren arrangere nordvestlandets første stedegne endurocup, SuperEnduro. Vi tok en prat med entusiastene bak serien med motto "Opp til du blir svimmel, ned til du blir ør".

Les også: 80/20 Series nærmer seg

SyklingNordmore--3
SyklingNordmore--3

Scenisk: Med litt flaks er det slike vyer og vær gjennom serien. Foto: SuperEnduro

- Har dere fått alt opp å gå på egenhånd, eller har dere vært i kontakt med arrangørene i 80/20-serien?

- Vi har fått alt opp å gå på egen hånd. Vi har funnet mye informasjon om regler og traseer på nettet og fått god støtte av landeveisgruppa i klubben som har erfaring med praktisk gjennomføring av ritt. Rittet i fjor var en syretest på om vi hadde laget et konsept som kunne fungere. Vi ser veldig opp til 80/20 serien, og følger med på hva de gjør, og prøver å få til et breddearragement - om man kan nevne bredde og enduro i samme setning. Vi satser på å få syklister interessert, og vi vil rekruttere til 80/20.

- Hva kan dere fortelle om de forskjellige løypene?

- Vi prøver å få til traseer som er utfordrende, samtidig som det skal være god flyt. Dette kombineres med at vi prøver å bygge så lite som mulig, men dette er jo en balansegang. Felles for alle er at de er luftige, og rause på høydemeter. Og det er helt klart en fordel å ha fulldemper/enduro sykkel for å komme raskets i mål. Vi prøver også å legge opp til at tiden mellom etappene skal være gjennomførbar for alle.

- Hvorfor bør endurosyklister fra det ganske land ta turen til Møre og Romsdal?

- Vi har en herlig kombinasjon av fjell, fjord og skog som gjør at man får en samlet naturopplevelse som ikke står tilbake for noe. Vi ønsker å blande god stemning mellom og etter etappene med utfordrende løyper. For vi har vanvittig mange muligheter for trasevalg og spektakulære lokasjoner i Møre og Romsdal.

FreiSuperEnduro-7592
FreiSuperEnduro-7592

Gjørmefest: Det er dog alltid en viss fare for å bli våt langs norskekysten. Foto: SuperEnduro

- Kan dere fortelle litt om rittet som ble arrangert på Frei i fjor?

- På grunn av været i fjor kan vi love at rittene i år ikke blir våtere - det er ikke mulig. På tross av rekordstore nedbørsmengder, dårlige værmeldinger og lite forhåndsreklame var det 18 deltakere som gjennomførte rittet. Vi var svært usikre på om vi hadde bommet med trasevalg, men fikk gjennomgående svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Dette er bakgrunnen for at vi i år ønsker å få til en cup. Alle uansett tilhørighet er velkommen. Vi håper dette kan gjøre at syklister i Møre og Romsdal får prøvd enduroritt, som vi synes er noe av det morsomste man kan gjøre hvis man skal konkurrere på sykkel.

Les også: Mannefall i New Zealand - EWS

Trond Erik og Jonas ønsker flere deltakere i år, og har som mål at dette skal bli ett fast innslag i mange år framover. Med mål om 4 til 6 ritt i løpet av sesongen er det ikke mangel på ambisjoner, og gründerne ønsker å komme i kontakt med sykkel klubber på Nord-Vestlandet som vil være med på å arrangere SuperEnduro ritt. Vi applauderer tiltaket, og håper det ramler inn med entusiaster og klubber med driv til å arrangere enduroritt. 

Det blir altså ingen mangel på enduroritt i norge sør for Trondheim i år. Tar du turen?

Publisert 23. april 2015 kl 07.03
Sist oppdatert 23. april 2015 kl 07.03

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen