Å kjøre såpass sent er ingen ulempe, mener rittleder Torjus Winther, som håper Ringerike Enduro kan bli en mulighet til å utvide sykkelsesongen.
– Rittene ligger ganske tett i august-september, så jeg tror det ville blitt tøft å skulle trøkke seg in blant de store etablerte rittene. Jeg vil heller prøve å dra nytta av å kunne være en sesongavslutning, sier Winther.
Han håper at timingen og relativt snille løyper kan bidra til å trekke en bredere gruppe syklister.
– Etter Birken dobles stigruppa i klubben. Da har rittsyklistene ristet av seg presset og satt på terrengdekka, og vil bruke høsten til leike seg på sti, og dette rittet passer like bra med rittfulldemper som med endurosykkel, sier Winther.
Saken fortsetter under
Løypene i Ringerike Enduro vil egne seg både for rittfulldemper og full on endurosykler Foto: Aslak Mørstad
Les også: Slik blir årets 80/20-serie
100 prosent naturlig
Ringerike enduro frister med 100 prosent naturlige stier og stort sett tørre forhold.
– Vi har ingen bygde elementer i løypa. Vi bruker kun det stinettet som allerede er her. Stiene er relativt lette når det er tørt, og underlaget her er også av en sånn type som ikke blir spesielt gjørmete selv når det regner. Det er jo et pluss sent på høsten, sier Winther.
Etappeformat fra rally
Winther har bakgrunn fra rally, og den erfaringen utnytter han når fartsetappene planlegges. Blant annet vil to av etappene kjøres to ganger.
– Det er standard i rally og egentlig ganske kult, for da kan du sammenlikne og se om du forbedret deg noe fra den første til den andre gangen. Det tror jeg kan bli litt moro, sier han.
Totalt vil Ringerike Enduro ha 6-7 fartsetapper. Løypene skal kjøres blindt, så nøyaktig hvilke stier som skal brukes, blir hemmelig helt fram til ritthelga.
– Sammenliknet med andre ritt vil etappene bli halvlange og rittet er ikke det med mest høydemeter, men vi har kule stier som krever litt fysisk kapasitet, sier Winther.
Les også: Hemsedal rendyrker beintøff-konseptet
Saken fortsetter under
Løypene i Ringerike Enduro er ikke terminlistas skumleste, men byr likevel på både bratt og tekniske partier. Foto: Silje Gjerde
Alt på stell
Egentlig skulle Winther arrangert Ringerike Enduro i fjor, men da ble tida for knapp til å sikre nødvendige formaliteter. I år er derimot alt på stell.
– Jeg har fått tillatelser fra alle grunneierne, og klubben har gått inn som teknisk arrangør og økonomisk ansvarlig. Jeg er vel den eneste som driver noe særlig med enduro og må vel kalles ildsjelen bak rittet, men jeg har fått med meg flere fra klubben som skal hjelpe til med rittet, sier Winther.
Videre har han fått en god dialog med både Telemark Enduro og DrammEnduro, som har mye erfaring med både løypelegging og rittarrangementer.
Les også: DrammEnduro – av og for syklister
Vil skape større enduromiljø
Winther er ikke lei seg for at han ikke får konkurrert når han er arrangør.
– Vi har utrolig flotte stier her, og de vil jeg gjerne vise fram. Jeg har kjørt fire-fem enduroritt, men jeg syklet så dårlig at jeg er nok bedre som arrangør enn deltaker, sier Winther, som stortrives i enduromiljøet.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Barnålsstier og fin flyt på Krokskogen. Foto: Sondre Solgård