/ Enduro

Sesongåpning med lave skuldren i Telemark Enduro

Telemark Enduro lanserer saftig premie i 2017-sesongens første enduroritt.

Sist oppdatert: 1. desember 2016 kl 07.00
telemark enduro terrengsykkel
Telemark Enduro skal være vårslepp og lave skuldre, et enduroritt for hvermannsen så vel som enduroeliten. Her er det Michael Ohlsson som freser nedover i skogen. Foto: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 5 minutter

Telemark Enduro åpner online påmelding 1. desember, og blir etter alle solemerker første endurorittet på terminlista også i 2017.

Rittet kjøres i 13. mai, og arrangementskomitéen i Herkules Heildempar Laug jobber på spreng for å få gjort unna mest mulig grunnarbeid med stiene som skal brukes i rittet før tælen og vinteren tar skikkelig tak. Det skal anlegges noe nytt, samt at eksisterende stier skal rustes opp på bærekraftig vis for å tåle framtidig bruk og trafikk. I fjor trakk rittet 115 deltakere, og arrangøren håper på enda flere i år.

– Vi startet Telemark Enduro for å lage et arrangement for de som er nysgjerrige på enduro men syns det er litt skummelt å melde seg på i 80/20-serien. Det vi ser for oss er at vi skal være blanding av 80/20 og Nesbyen med lave skuldre og muligheten for en fest etter slaget, sier Mats Nyegaard, som er mannen med ideen til hele rittet.

– Det var veldig gøy at det kom så mange jenter i fjor og håper vi får enda flere av dem i år. Det var stas at det kom en del kjente navn i fjor, og mange av dem kommer tilbake i 2017, sier Nyegaard, som har plass til 250 deltakere.

Se bildene fra Telemark Enduro 2016 

Saken fortsetter under

Svenn Fjeldheim - Telemark Enduro 2016 - Kristoffer Kippernes
Svenn Fjeldheim tok seieren på første utgave av Telemark Enduro. Foto: Kristoffer Kippernes

Svenn Fjeldheim tok seieren på første utgave av Telemark Enduro. Foto: Kristoffer Kippernes

Kjøres blindt
Arrangøren mener blinde løyper er det mest rettferdige og reduserer hjemmebanefordelen for de som kan trene i rittområdet. I anledning rittet skal det anlegges nye stier, og det må gjøres før vinteren setter inn for fullt.

– Vi holder på konseptet med blinde løyper også i år, så derfor har vi begynt gravingen midt inne i skogen og gravet oss i alle retninger, men nå skal vi snart sykle noen av etappene sammenhengende. Det blir spennende å se hvordan de vil fungere, sier Are Pedersen, som er den andre gründeren bak Telemark Enduro.

– Det blir jo litt mer jobb for oss som utgjør den indre kjernen her, for hadde vi annonsert hvor etappene skulle gå kunne vi fått med flere på dugnad, men det er ingen av oss som graver som har ambisjoner om pallen, og så får vi jo muskler av all stiryddingen, sier Pedersen.

Totalt ligger det an til seks eller sju fartsetapper.

Saken fortsetter under

Telemark enduro trail work - Nov 2016 - Are Pedersen 1000x717
Dugnadsgjengen bak Telemark Enduro jobber dag og natt for å få ferdig nye stier til 2017-utgaven før tælen virkelig biter seg fast for vinteren. Foto: Are Pedersen

Dugnadsgjengen bak Telemark Enduro jobber dag og natt for å få ferdig nye stier til 2017-utgaven før tælen virkelig biter seg fast for vinteren. Foto: Are Pedersen

Lanserer showman-pris
For å skape mer fest rundt rittet i 2017 legger arrangøren opp til en showman-pris i form av et valgfritt på slutten av siste fartsetappe.

– Vi lager et hopp på siden av traséen rett før målstreken, der deltakerne kan velge om de vil prøve å imponere publikum og dommere på tampen, eller om de vil kjøre ordinært over streken, forteller Pedersen.

– Showmanhoppet skal ikke være noe man taper på, og det skal heller ikke være et element som skal skremme noen, så det er ikke snakk om noe gap-hopp. Vi ønsker at Telemark Enduro skal være spennende for alle, en rekrutteringsarena der folk kan prøve seg, og derfor har vi chicken-lines på mange av elementene på de ulike etappene. Da velger man selv hvor skummelt det blir. Poenget med er at det skal være plass til alle, og vi lager vi løyper som alle kan sykle.

Slik gikk premierutgaven i april 2016 

Saken fortsetter under

Vera Leivsdottir - Telemark Enduro 2016 - Kristoffer Kippernes
Vera Leivsdottir er fullt fokusert på oppgavene i Telemark Enduro 2016. Foto: Kristoffer Kippernes

Vera Leivsdottir er fullt fokusert på oppgavene i Telemark Enduro 2016. Foto: Kristoffer Kippernes

Mer av alt i 2017
– Vi lærte jo noe av første utgave i fjor, og ser at vi må bli flinkere på noen områder. I år har vi mer enn nok merketeip, så det skal ikke være noen tvil om hvor løypa går, og vi legger opp til mer fesjå rundt rittet generelt, forteller Pedersen. 

– Avslutningen på Telemark Enduro blir i Skien Fritidspark, og vi ønsker å gjøre litt mer ut av det slik at folk blir en stund etter rittet. Så i år kommer det både utstillere med sykler og utstyr, det blir mat, og det skal skje noe i målområdet, sier han.

For 2017 har Telemark Enduro blant annet fått med seg Telemarks lokale BMW-forhandler på sponsorsiden. De stiller med en måneds fri bruk av en premium BMW til vinneren, og den skal trekkes mellom damevinneren og herrevinneren i rittet. I tillegg blir det vanlig premiering i dame og herreklassene.

I tilknytning til Telemark Enduro vil Herkules IF sykkel arrangere gratis enduroritt for barn under 13 år i nærheten av siste fartsetappe.

Om rittet går med overskudd vil Telemark Enduro gi halvparten av overskuddet til barneavdelingen på Sykehuset Telemark i Skien. Resten av overskuddet vil gå tilbake til Herkules Heildempar Laug og brukes til et enda heftigere ritt i 2018.

Jovialt - Telemark Enduro 2016 - Kristoffer Kippernes
Jovial stemning når det er samling i bånn. I 2017 legger arrangøren opp til mer trøkk rundt det sosiale. Foto: Kristoffer Kippernes

Jovial stemning når det er samling i bånn. I 2017 legger arrangøren opp til mer trøkk rundt det sosiale. Foto: Kristoffer Kippernes

Publisert 1. desember 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 1. desember 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen