/ Enduro

Telemark Enduro utnytter snøtørken

Grønn vinter gir Telemark Enduro arbeidsro til å jobbe med løypene til årets ritt.

Sist oppdatert: 28. januar 2017 kl 07.00
Fartsetappene i Telemark Enduro nærmer seg ferdige. Rittet arrangeres for andre gang 13.mai. Foto: Mats Nyegaard
Fartsetappene i Telemark Enduro nærmer seg ferdige. Rittet arrangeres for andre gang 13.mai. Foto: Mats Nyegaard
Lesetid: 3 minutter

Ikke alle fortviler over snømangelen på Østlandet. Mats Nyegaard og arrangementskomitéen i Herkules Heildempar Laug utnytter den grønne vinteren til å tilrettelegge for Telemark Enduro, som går 13. mai og er første ritt på enduro-terminlista 2017.

– Været er heldigvis på vår side her i Grenlandsområdet. Snøfritt og barfrost gjør at det jobbes på spreng med de ulike fartsetappene, sier Nyegaard.

Sluttet å telle timer
Nyegaard er en av ildsjelene bak rittet som ble arrangert for første gang i fjor, og legger sjela i prosjektet. Rittarrangørene har nå alt av godkjenninger fra grunneiere på plass, samt et godt samarbeid med Skien kommune og Skien Fritidspark. Dermed er det bare å grave for å få løypene klare til rittet.

– Antall dugnadstimer har vi for lengst mistet tallet på, men jobben begynner å nærme seg ferdig. Nå gjenstår egentlig bare den siste "finishen" som gjør at det blir enda mer flyt i løypene og, etter vår mening gjør dem sinnssykt kule. Målet vårt er at alle deltagere skal bli fornøyde, enten man heter Svenn Fjellheim eller Ola Nordmann. Det er en vanskelig oppgave, men det er målet vårt, sier Nyegaard.

Saken fortsetter under

Telemark Enduro dugnad - Foto Mats Nyegaard
Dugnadsgjengen bak Telemark Enduro har stått på både tidlig og sent helt siden i høst. Foto: Mats Nyegaard

Dugnadsgjengen bak Telemark Enduro har stått på både tidlig og sent helt siden i høst. Foto: Mats Nyegaard

Slik gikk premierutgaven i april 2016 

Lengre, raskere, heftigere
Etappene blir hemmelige fram til rittet, men Nyegaard røper at det blir mye nytt til årets utgave.

– Fartsetappene blir lengere, mer tekniske, raskere og byr på en del mer nedoverkjøring. Jeg kan avsløre at det blir tre relativt lange etapper og tre etapper som blir litt kortere. Det blir tre helt nye etapper, og det er spesielt disse vi har lagt ned mye jobb i. Avslutningsetappen går parallelt med slalåmbakken, slik som i 2016, men i år blir det en helt ny nedkjøring til mål, sier Nyegaard.

– Vår kontakt John Haagen i Fritidsparken er en kul kar som liker fart og spenning, og vi har mye å takke ham for med at vi i det hele tatt har fått til det vi til nå, sier Nyegaard.

Saken fortsetter under

Telemark Enduro trail - Foto Mats Nyegaard
Flere av løypene til årets utgave av Telemark Enduro er bygget helt fra grunnen. Foto: Mats Nyegaard

Flere av løypene til årets utgave av Telemark Enduro er bygget helt fra grunnen. Foto: Mats Nyegaard

Les også: Slik blir årets 80/20-serie 

Lave skuldre og høy stemning
Rittet bygger videre på standarden de satte på premiereutgaven i fjor: Lav terskel, lave skuldre og høy stemning. 

– Vi startet Telemark Enduro for å lage et arrangement for de som er nysgjerrige på enduro men syns det er litt skummelt å melde seg på i 80/20-serien. Det vi ser for oss er at vi skal være blanding av 80/20 og Nesbyen med lave skuldre og muligheten for en fest etter slaget, sier Mats Nyegaard, som er mannen med ideen til hele rittet.

I fjor trakk rittet 115 deltakere, og arrangøren håper på enda flere i år.

Les også: Sesongåpning med lave skuldre 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Telemark Enduro - Mats Nyegaard 1400x788
Prøvesykling av flytparti på en av fartsetappene i Telemark Enduro. Foto: Mats Nyegaard

Prøvesykling av flytparti på en av fartsetappene i Telemark Enduro. Foto: Mats Nyegaard

Publisert 28. januar 2017 kl 07.00
Sist oppdatert 28. januar 2017 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen