Enduros-grenen har fått sitt internasjonale gjennombrudd i årets sesong. Men også her i Norge er interessen stor. I årets første konkurranse i den nystartede 80/20-serien var det nærmere 100 stykker som dukket opp på den valgfrie gjennomsyklingen av løypa, lørdag. De fleste kom fra dagen med et inntrykk av at gjennomsykling var smart.
De fire fartsprøvene er varierte og krevende. Flere oppbygde broer må forseres og både disse og et par meterhøye plankedropp er utfordrende i en konkurransesituasjon. SS1 er den mest teknisk krevende og her blir balansen satt på prøve på flere såkallte North-shore-elementer.
SS2 er steinete og gjørmete, men også her er det krevende partier som krever mot og sykkelferdigheter. På SS3 går det tidvis bratt ned steinete skogsterreng og også her er det et par høye broer som må forseres. SS4 er den mest sti-aktige og her vil mange være slitne. Dette er også den fartsprøven der det blir mest tråkking. Etappen inneholder to elvekryssinger og flere mindre hopp.
Transportetappene er ganske lange og tøffe og mange vil bli dyktig slitne utover dagen - når det da i tillegg må konsentreres 100% på fartsprøvene vil det bli krevende og spennende sykling.
Deltagere har kommet fra hele Norge og er alt ligger til rette for en spennende start på årets endurosesong.
– Alt kan kjøres, men det blir vanskelig å kjøre det fort, flere av broene er vanskelige å tyde i fart og det er en del blinde linjer, sa Terrengsykkels faste testsyklist Gaute Reitan etter gjennomsyklingen.
Utforkonge, Espen Johnsen var godt fornøyd med løypene.
– Spesielt SS4 var veldig moro. På SS1 er det flere små gap-hopp som er morsomme, sa bergenseren. Han må finne seg i et stort favorittstempel foran søndagen.