Det er tjukksykkelmiljøet i Lillehammer som har jobbet fram tillatelsen.
– Vi snakket med Olympiaparken, og de tente på ideen og hjalp til. Vi laget kart over traséene og koblet inn grunneierne og kommunen. Og endelig er alt i orden. Nå kan snøen bare lave ned. Vi gleder oss, sier Tom Ruud, som er en av ildsjelene i tjukksykkelmiljøet i Lillehammer.
Det er ingen begrensninger på antall kilometer som kan kjøres, men området som kan preppes med skuter er begrenset. Løypene starter på Birkebeineren skistadion, der Birkebeinerrennet har målgang, og kjøringa starter etter planen til helga.
Ruud håper skuterkjørte tjukksykkelløyper vil bidra til at flere får sjansen til å prøve seg, og at tiltaket vil redusere problemer mellom syklister og skiløpere.
– Tilbudet skal være gratis, og det er åpent for alle. Neste prosjekt blir og få på plass en GPS, slik at vi ser hvor og når det er kjørt, sier Ruud.
Les også: Sykler i skuterspor
Saken fortsetter under
Snøskuterkjørte løyper blir snart en realitet i Lillehammer. Løypenettet blir gratis og åpent for alle. Illustrasjonsfoto: Steve Mitchell
Les også: Offpiste på Voss
Lang prosess
Ruud og ildsjelene på Lillehammer har gått grundig til verks for å få på plass skuterløypene. Prosessen startet for snart halvannet år siden. De har sett på hva som er gjort andre steder, de har eksperimentert med å lage sitt eget preppeutstyr, og de har søkt om tillatelser fra kommunen så vel som grunneierne.
– Dette med skuterkjøring har vi jobbet med over et år, og det er ikke noe som en ildsjel har stått bak. Her er det mange sykkelgale mennesker som har bidratt. Alle som hadde litt dårlig magefølelse siden de ikke har truger eller har tråkket en meter løype, kom på banen og hjalp til med og skaffe tillatelse til å kjøre skuter, sier Ruud, som ikke vet om andre steder med liknende tillatelser i Sør-Norge.
Les også: Tjukksykkelfeiring på Lillehammer
Håper å videreføre neste vinter
Ruud er ikke sikker på om det må søkes om ny tillatelse neste sesong, eller om den fornyes automatisk.
– Jeg regner med at dette vil bli fornyet til neste år, så sant tillatelesen ikke misbrukes, men vi har ikke hundre prosent oversikt om det må søkes på nytt, sier han.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Lillehammer har mange ivrige tjukksyklister, og nå får de eget skuterkjørt løypenett. Foto: Tom Ruud