– Vi gjennomfører Fat Viking som en tur i år, altså ikke noe ritt, og alle er velkomne. Planen er å sykle hele løypen eller så mye vi orker av den i løpet av lørdag og søndag, sier Nina Gässler.
Ble sittende med alle oppgavene alene
Gässler er ildsjelen bak prosjektet, og har jobbet med prosjektet i nesten et år. Hun forklarer at det ble for ambisiøst å kjøre arrangementet som ritt fordi hun selv i stor grad ble sittende alene med alle oppgavene rundt rittet.
– Grunnen til at det ikke blir ritt i år er hovedsakelig at jeg står alene med organiseringen, alt fra markedsføring til gjennomføring. Da blir det ikke 100 prosent, og da vil jeg heller satse på en hyggelig turhelg, sier hun.
– Jeg har ikke lyst å mase på folk, men heller ikke lyst til å stresse med å gjøre alt selv. Jeg har ikke fått støtten jeg håpet på, men jeg tror at med mer tid blir det bra. Jeg hadde sikkert klart det, men jeg vil gjøre det 100 prosent, sier Gässler.
Les også: Fett for de ekstremt eventyrlystne http://www.terrengsykkel.no/Telex/Fett-for-de-ekstremt-eventyrlystne
Mer sosialt og helt uten press
Gässler håper at mange likevel vil være med på arrangementet, selv om Fat Viking da mister tidtakingsaspektet og status som kvalifiseringsritt til Iditarod Trail Inivitational 2017 i Alaska. Hun tror også en gjennomkjøring av konseptet uten tidtaking kan være en nyttig erfaring for både henne og deltakerne.
– Å organisere en testrunde som tur uten tidtaking og et stort rittapparat er kanskje like fint i første gang. Dette skal bli en fin, sosial opplevelse, helt uten press, sier hun.
Legger opp til 150km med mulighet for snarveier
– Akkurat hvordan og hvor mye av turen vi kjører er helt avhengig av føre og temperatur, men målet er å sykle mellom åtte og ti mil på lørdag og mellom fem og sju mil på søndagen. Vi stopper og venter på hverandre på serveringsbedriftene underveis, slik at alle kan sykle sin egen fart, og det vil være flere muligheter for å avkorte runden, sier Gässler.
Turdeltakerne må organisere overnatting selv, men Gässler vil finne et sted for felles middag på lørdag 12. mars.
Saken fortsetter under
SPEKTAKULÆRT: Fat Viking ikke har rittstatus i år, men løypa byr på unikt høyfjellsterreng. Foto: Nina Gässler
Les også: Utelukker ikke fatbike-Birken
Linda Treseng og Jørn Kandola hadde lagt opp til å kjøre Fat Viking som kvalifisering til Iditarod 2017, og syns det er leit at rittstatusen faller bort. Samtidig har de forståelse for avgjørelsen.
– Vi skjønner godt at det ble litt mye på henne. Det er selvsagt synd, men vi henger ikke med hodet av den grunn og tenker Iditarod i 2018 i stedet og planlegger fjellturer til Nepal neste år i stedet. Island Peak blir hovedmålet på cirka 6200moh i tillegg til basecamp Everest og basecamp Ama Dablam,sier Treseng, som likevel vil prøve å få med seg i hvert fall deler av Fat Viking-turen i mars.
– Planen er å dra til Geilo, men det blir sannsynligvis kun søndag for oss, siden det ikke ble ritt, sier Treseng.
Mister kvalifiseringsstatus
150-kilometersdistansen i Fat Viking skulle vært kvalifiseringsritt for Iditarod Trail Invitational 2017 i Alaska. For å forberede ryttere til 350 miles (godt over 500km) i Alaskas vinterøde, trengs et kvalifiseringsritt som gir deltakerne en smak av hva som kreves for å gjennomføre et slikt ekstremt ultra-fatbikeritt. Bestått kvalifisering, altså målgang innen sperretiden, som gir Iditarod Trail Invitational arrangøren en viss trygghet om at de som stiller der har vært ute en vinterdag før. Iditarod-arrangøren forlanger derfor at kvalifiseringsritt må være minst 150km, det må kjøres på snø og i løyper (ikke på vei), og deltakerne skal være mest mulig selvhjulpne.
Les også: Trugeturistene tråkker det til
Til nå har Rovaniemi 150km vært eneste kvalifiseringsritt i Europa, men helga 11.-13. mars lanseres altså Fat Viking på Geilo med 150 tøffe kilometer i høyfjellsterreng. Den kvalifiseringsstatusen blir selvsagt borte når rittaspektet i Fat Viking avlyses.