FAT VIKING
Hva: Langdistanse fatbike ritt
Hvor: Geilo
Når: 11-13 mars 2016
Distanser: 150km kvalifiseringsritt til Iditarod Trail Invitiational 2017 i Alaska (tre sløyfer på 40-60km hver), samt at deltakerne kan velge å sykle kun en eller to sløyfer. Kun full distanse gir kvalifisering til Iditarod Trail Invitational.
Utstyr: Alle deltakere må ha med sovepose og underlag, mat og vann, ekstra klær, batterier med mer.
Non-profit: alt overskudd doneres til de lokale løypekjørerne og hjelpekorpset
Påmelding: åpner i januar 2016
For å forberede ryttere til 350 miles (godt over 500km) i Alaskas vinterøde, trengs et kvalifiseringsritt som gir deltakerne en smak av hva som kreves, og som gir Iditarod Trail Invitational arrangøren en viss trygghet om at de som stiller der har vært ute en vinterdag før. Iditarod-arrangøren forlanger derfor at kvalifiseringsritt må være minst 150km, det må kjøres på snø og i løyper (ikke på vei), og deltakerne skal være mest mulig selvhjulpne.
– Dette er mer enn et sykkelritt på snø der det holder med superundertøy og skotrekk. Fat Viking blir en vinterekspedisjon, uten Emit-tidtaking, løypemerking og support, sier Nina Gässler, som er primus motor for arrangementet.
Til nå har Rovaniemi 150km vært eneste kvalifiseringsritt i Europa, men helga 11.-13. mars lanseres altså Fat Viking på Geilo med 150 tøffe kilometer i høyfjellsterreng.
Ultrarittet på Geilo arrangeres i samarbeid med Geilo IL, og Fat Viking vil også by på kortere distanser for de som syns 15 mil i vinterlandskap er drøyt. Det er imidlertid kun 150km-distansen som er kvalifisering til Iditarod Trail Invitational.
– Vi legger opp rittet slik at det består av totalt tre sløyfer som hver er mellom 40 og 60 kilometer lange, totalt cirka 150km. Dermed vil de enkelte sløyfene utgjøre de kortere distansene i arrangementet, forklarer Gässler.
For å forenkle logistikken er rittet lagt opp slik at deltakerne passerer start/mål etter hver sløyfe.
– Det er litt som Salzkammer Gut i Østerrike, ett av de tøffeste terrengsykkelrittene på terminlista, med det at vi kjører deltakerne gjennom start/mål for hver runde. Det gjør rittet mentalt ekstremt krevende, sier Gässler.
Les også: Landevei har testet sykkellykter til pendling, landevei og grus
Saken fortsetter under
Naturopplevelsene blir en viktig del av Fat Viking, som byr på 150km i høyfjellsterreng på Geilo. Foto: Nina Gässler
Minimalt med support
Løypa vil ikke bli merket, men deltakerne vil få utdelt kart slik at det ikke er krav om GPS, men det er definitivt en fordel, forklarer Gässler.
Det vil være obligatoriske sjekkpunkter underveis der det tilbys mat og service, og det vil selvsagt være førstehjelp i løypa, men deltakerne må ta høyde for å bære med seg det de trenger underveis.
Les også: Landevei har testet vinterbukser uten pute
Nisjeprosjekt
150km fatbike på høyfjellet vil sannsynligvis aldri trekke tusenvis av deltakere, men det er heller ikke ambisjonen, sier Gässler.
– Fat Viking er jo for de som er interesserte i virkelig lange distanser og de eventyrlystne, enten de har ambisjoner om å sykle Iditarod Trail Invitational i 2017 eller bare vil ha en real utfordring på fjellet, sier hun.
– Får vi 20-30 deltakere er jeg kjempefornøyd, sier Gässler, som har noen deltakere på blokka allerede før online påmelding formelt åpnet.
Smaken av det ekstreme
Linda Treseng og Jørn Kandola fikk smaken på lange fatbiketurer etter en 8-dagers ekspedisjon på Finnmarksvidda i fjor vinter. Så da det eventyrlystne paret hørte om planene for Fat Viking Challenge, var de på med det samme.
Les også: Finnmarksvidda – til å grine av
– Vi vet ikke så mye om Iditarod Trail i Alaska annet enn at det er mest kjent som hundeløp. Men, dessverre av og til, så er det ingen av oss som er så god på å holde på bremsen når den andre av oss får en god idé, sier Treseng.
– Vi vurderte også å dra til Rovaniemi for å kjøre kvalifisering der, men nå har vi altså bestemt oss for Geilo i stedet, både på grunn av nærheten, og ikke minst fordi vi vet at området er fint. Med 150km på Geilo så tenker vi at 14-17 timer bør være innen rekkevidde, sier Treseng, som vant mix-klassen i Offroad Finnmark med Kandola i sommer.
– Nå vet vi at kroppen tåler påkjenning over lengre tid som i OF700, nå blir det også et nytt element med kulde og snø! Å tøye grenser, sette seg noen mål og kjenne på den helt ubeskrivelig sinnssyke følelsen når man har fullført, er noe alle burde prøve, sier Treseng ivrig.
Les også: Rotteracet over Finnmarksvidda
Saken fortsetter under
Det blir minimalt med løypemerking i Fat Viking, men ikke verre enn at de fleste bør finne fram med kartet fra rittarrangøren. Foto: Nina Gässler
Brygget på tanken et år
Gässler fikk ideen til kvalifiseringsrittet på Geilo i fjor vinter, da hun traff Kathi Merchant, som er rittleder for Iditarod Trail Invitational. Merchant har lenge vært på jakt etter et nytt kvalifiseringsritt i Europa. Så langt er det bare ett, i Rovaniemi i Nord-Finland. Iditarod Trail Invitational 2016 går 28. februar, så kvalifiseringsrittet på Geilo i mars vil gjelde som kvalifisering til Iditarod Trail Invitational 2017.
Nå er både logistikken og det formelle på plass, og Gässler har sett seg ut hvilke hytter som egner seg til sjekkpunkter og matstasjoner. Hun har også planlagt starten slik at deltakerne kommer seg ut før løypemaskinene som skal preppe spor for langrennsfolket.
Les også: Offpiste på Voss
Program
Helga åpner med obligatorisk deltakermøte fredag kveld der løypa og kartet presenteres, det blir utstyrssjekk og gjennomgang av regler og obligatoriske sjekkpunkter.
Startskuddet for Fat Viking går lørdag morgen klokka 0600.
Kvalifiseringsrittet på 150km har en sperretid på 36 timer, slik at alle deltakerne må være tilbake senest søndag kveld klokka 18.00. Deretter blir det premieutdeling og sosialt i mål.
Les også: 15 lette toppturer
Sjekkpunktene blir viktige, og Nina Gässler, som er primus motor for Fat Viking har allerede kontroll på både løyper, hytter og hjelpekorps. Foto: Nina Gässler