Lygna fatbikegatheringLygna Skisenter, lørdag 18. januarM/K senior og junior, turklassePremiering i alle klasser og uttrekkspremierLygna-fatbike.com
Fatbike har ikke hatt lenger storhetstid enn at vi ennå ikke har klart å finne et godt norsk navn på sykkeltypen, men det momentet syklene fikk i år hadde ingen sett for seg.
Fra å være kuriosa, er nå kategorien blitt etablert som et vinterbegrep. Og som med alt mulig annet, både små og store vil kappkjøre. Den milde vinteren som varte frem til slutten av forrige uke førte til at fatbikerittet på Velofarm ble avlyst på grunn av for lite snø.
Sykkelritt avlyst på grunn av snømangel? Svært få så den komme selv i 2013.
BÅNN GASS PÅ LYGNATil helgen blir det midlertid andre boller, for på Lygna er det mer enn nok snø, både i terrenget og på skistadion. Det er Hadeland Cykelklubb, skigruppen til Brandbu IF og Sport1 som står bak rittet.
Selve rittet skal foregå på deler av stadion, i tillegg til egne løyper rundt arenaen. På den måten får rytterne kjøre i egne løyper.
Løypen som skal benyttes er fire kilometer lang med en blanding av snøscooterspor og maskinkjørte spor. Runden skal sykles 4-7 ganger avhengig av klasse.
Arrangøren melder om at 70 stykker har vist interesse, langt over de 30 de hadde forventet kanskje ville dukke opp. Til start krysser de fingrene for at over 50 syklister skal knive om edelt metall i snøen.
– Jeg gleder meg veldig, jeg tror det ikke det er noe særlig å grue seg til, smiler rittarrangør fra skigruppen til Brandbu IL, Thomas Sunde. I og med at fatbike er en helt ny kategori hvor ingen har arrangert ritt tidligere, opererer de med arrangementet sitt i et slags ingemannsland hva regler angår. Sunde forsikrer dog at alt går ryddig for seg, og at de som betaler deltageravgiften på 349 kroner sykler under vanlige rittvilkår. – Det vi gjorde før vi trykket på knappen var å høre med forbundet om dette. Vi arrangerer det sammen med Hadeland CK, og det betyr at følger vi forbundets regler, og rittet er terminfestet på forbundets hjemmesider. Deltagerne må løse enten vanlig lisens eller engangslisens og vi følger de reglene som forbundet setter. Siden dette er nytt og upløyd beholder vi de reglene vi har, de dekker godt nok.
Den aktuelle løypen som benyttes vil i helgen være eksklusiv for syklister med bælfæite dekk, og Sunde ser på det som en fremditig realitet at de kan ha mer permanente løyper for fatbikes.
– Vi jobber for å få mulighet for å ha mer fatbike her oppe. Nå gjennomfører vi dette først og så jobber vi videre, for vi har fått klare ønsker fra flere hold på at de håper vi lager ritt neste år også.
Etter det terrengsykkel.no kjenner til, skal dette være første fatbikerittet i Norge.
– Sånn jeg har forstått det er vi det første rittet. Hva som er blitt arrangert i landets kriker og kroker vet jeg ikke , men i henhold til sykkelforbundets regelverk er vi føst. Det kan jeg ha god samvittighet for!