FATBIKES: Det er fortsatt gode muligheter for å sykle med feite dekk. Dette er bare noen av fatbike-modellene du kan se på denne vinteren. Foto: Produsenter
Lesetid: 5 minutter
Fatbikes er en type sykkel som lar deg utvide sykkelsesongen betraktelig.
De kjennetegnes blant annet ved at de har enorme dekk, som kan kjøres med lavt lufttrykk og derfor flyte oppå snøen.
Mange fikk kanskje med seg at det var en fatbikeboom i Norge for noen år siden.
Selv om det ikke selges like mange tusen fatbikes i Norge årlig nå lenger, er det fortsatt et utvalg sykler tilgjengelig for dem som sykler mye om vinteren eller bare vil ha denne sykkeltypen.
Her har vi samlet noen av syklene som produsentene fortsatt lager eller har liggende tilgjengelig på nettsidene - men ikke alle er tilgjengelige i Norge eller gjennom norske forhandlere. Sjekk derfor med din lokale forhandler!
Hard Rocx
Norske Hard Rocx hev seg på fatbike-bølgen, og har fortsatt slike sykler i sortimentet. Circo Gigante heter deres fatbike, og den kommer i to utgaver. En som bare heter Circo Gigante, og en som heter Circo Gigante Race.
Syklene er utviklet sammen med fatbike-virtuos Ole Christian Fagerli. Han tok utgangspunkt i forrige utgave av sykkelen, og med hans innspill har nyeste versjon av Circo Gigante fått senket krankhuset, litt lenger rammelengde (reach) og litt slakere styrevinkel.
Den rimeligste modellen har sågar plass til de aller bredeste fatbikedekkene på fem tommer, noe Race-modellen ikke har da den er designet rundt en litt smalere Q-faktor (krankbredde, red.anm.) Fra fabrikken kommer begge syklene utstyrt med Schwalbes feite Jumbo Jim på 4,8 tommer bredde, i 26-tommer dimensjon.
Pris: 16 990/23 000 kroner
Canyon
Tyske Canyon imponerte oss med sin Dude da vi testet den for noen år tilbake, og selv om modellutvalget ikke er like stort har de to varianter.
Både CF8 og CF9 har karbonramme, mens CF9 i tillegg kommer med dempegaffel med 120 millimeter vandring.
Dude har justerbare kjedestag slik at du kan definere selv om du vil ha kort lengde for maks lekenhet, eller lange kjedestag for bedre flyt på løst underlag.
Canyon har også valgt å øke hjuldiameteren fra 26 til 27,5 tommer, og har gått litt ned på bredden på dekkene. Dude kommer med 3,8 tommer dekk fra Maxxis, men har plass til større dekk om du vil ha enda bedre flyteevne.
Pris: 25 199 kroner / 34 299 kroner
Trek
Vi må bare anta at amerikanerne fra Wisconsin vet et og annet om å sykle i kulda, og at en fatbike kan komme godt med gjennom kalde vintre.
Farley er sykkelprodusenten Trek sin fatbike. Den har vi testet og den fikk da gode skussmål.
De nye 2021-modellene som er tilgjengelige i Norge har begge stiv gaffel og senkepinne, og Trek har valgt å gå for 27,5-tommer hjul med 4,5 tommer brede dekk. Ikke de aller feiteste i klassen, men nok til å gi god flyt på snøen.
Farley har også justerbar lengde på kjedestagene, så du kan finjustere egenskapene mellom maksimal flyt og maksimal lekenhet.
Er du ivrig og selvbyggende entusiast, kan du også bestille rammesettet og komponere din egen fatbike.
Priser:
Farley 5: 21 799 kroner
Farley 9.6: 35 999 kroner
White
XXL var tidlig ute i norsk sammenheng med å kaste seg på fatbike-bølgen.
For vinteren 2021 har de to modeller tilgjengelig. 8FAT LTD NX er oppgitt å koste 13 990 når denne saken ble skrevet, og har 1x12-drivverk fra SRAM, stiv gaffel, og feite dekk fra Schwalbe.
Surly
Ice Cream Truck
Surly er et av de toneangivende fatbikemerkene, og modellen Ice Cream Truck er tro mot både gamle og nye tider.
Denne sykkelen har ramme i stål, og dekklaring opp til 5 tommer.
Den kommer med funksjonelt 1x12-drivverk fra Shimano, og skal i følge Surly være ment å brukes både til stisykling i løse forhold og transport.
Pris: 23 999 kroner
Rocky Mountain
Blizzard
Med et navn som henviser til de mest ekstreme snøforholdene, altså full snøstorm, har Rocky Mountain nettopp lansert sin versjon av sesongens vintersykkel.
Modellen Blizzard kommer i fire varianter: to med aluminiumsramme, og to med karbonramme. Her har Rocky Mountain kombinert stor dekklaring (opp til 5 tommer bredde), med moderne geometri. Fatbiken er både lang og slak slik mange stisykler er.
Syklene med aluminiumsramme kommer med 26-tommer hjul og dekk, og karbonsyklene kommer 27,5 tommer hjul og dekk.
Felles for alle er at de kommer med stiv gaffel og drivverk med bare ett tannhjul foran.
Rocky Mountain-importør VPG tar for ordens skyld ikke inn disse modellene til Norge, som befinner seg i en prisskala fra 1599 til 3299 dollar på nettsiden til Rocky Mountain.
Salsa
Mukluk Microshift Advent X
Salsa har laget både fatbikes og andre typer eventyrsykler i en årrekke. De har både modellen Beargrease som sorterer under «racing», og Mukluk som selges inn med «flotation» som klengenavn. Den kan brukes både med 26, 27,5 og 29-tommer hjul, og med den minste hjulstørrelsen kan du bruke dekk med opp til 5 tommer bredde.
Sykkelen er klar for tur både med og uten oppakning, og kommer med plenty av fester for bærestativer og utstyr. Vi har testet en tidligere utgave av sykkelen.
Mukluk kommer også i flere modeller, hvor følgende tas inn til Norge av importør BC Sport: Mukluk Carbon XT: 41 999 kroner
Pris: 22 999 kroner
Gavia
Race Big Fatbike
Husmerket til den norske sykkelnettbutikken Bikeshop heter Gavia. For denne vinteren er det én modell som ligger ute, som heter Race Big. Tidligere har vi testet modellen Fatty´o.
Den kommer med dempegaffel med 120 millimeter vandring, og moderate dekk med 4,4 tommer bredde fra Schwalbe på 80 millimeter brede felger.
Utstyrspakken er både fornuftig og bra hvis man tar prisen i betraktning. Her der det komplett drivverk og bremser fra SRAM, og 1x12-utveksling gir stor allsidighet til sykkelen og typer bruk.
Vekten er oppgitt til 15,6 kilo i størrelse medium.
Pris: 17 499 kroner
Kona
Woo/Wo
Fatbikesykling er, tross kraftige motstemmer, ganske morsomt. Og sykkelmerket Kona har alltid hatt fokus på moro med sine sykler.
Det er to modeller å velge mellom fra merket, som heter Woo og Wo.
Felles for begge er stiv gaffel, feite dekk (4,8 tommer på 80 millimeter brede felger) og funksjonelle 1x11 og 1x12-drivverk.
Pris: 13 000 kroner (Wo) og 20 500 kroner (Woo)
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.