Hva er en fatbike?

Du har sikkert sett dem både langs veier og stier – sykler med feite dekk. Hva er greia med fatbikes?

Sist oppdatert: 22. oktober 2020 kl 06.30
fatbike
FEITE SYKLER: Du har sikkert sett en før, men lurer du litt på hva det er? Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter

Gjennom sykkelens historie har det vært mye eksperimentering med både hjul og dekk, og selv om fatbikes har blitt prøvd ut før, fikk de for alvor fart kommersielt tidlig på 2000-tallet da det amerikanske sykkelmerket Surly lanserte sin Pugsley.  

En fatbike er kort fortalt en terrengsykkel med ekstremt brede dekk og felger som flyter godt på løst underlag, og da spesielt snø. Mange forbinder fatbikes med vintersykling, selv om de kan brukes om sommeren også.  

I Norge fikk sykkeltypen en kjempeboom rundt 2013 da de store norske sportsgigantene Gresvig og XXL kastet seg på og begynte å tilby fatbikes til lavere priser enn hva man hadde sett før.  

Bruksområder 

De aller fleste kjøper en fatbike for å ha den som dedikert vintersykkel til både stisykling og transport. Den egner seg både på dårlig brøytede veier og stier med løst underlag.  

Dermed kan fatbikes gi vintersykling en helt ny dimensjon, du trenger ikke være livredd for å bomme på den opptråkkede stien og havne ute i løssnøen.  

fatbike
VINTERMORO: Hvis du ikke vil sette bort sykkelen når snøen kommer, kan en fatbike være en god investering.Foto: Kristoffer H. Kippernes

Hvis du vil prøve turopplevelsen det er å sykle med oppakning, så egner mange fatbikes seg spesielt godt til bikepacking. Festemulighet for stativer og bagasje på både ramme og gaffel gjør det enkelt å få med seg det utstyret du trenger. Kombinerer du dette med rammevesker, kan du laste med deg mye.  

Det er også fullt mulig å bruke en fatbike hele året rundt for dem som liker det.  

I Norge har det også de siste årene vært en rekke fatbikeritt for dem som ikke vil sette bort sykkelen om vinteren. 

Typer sykler 

Det finnes selvfølgelig flere typer fatbikes. I det ene ytterpunktet finner vi fatbikes med tradisjonelle rette rør, gjerne i stål, og med masse muligheter og skruehull for å feste stativer og bagasje.   

I den andre enden finner vi karbonrammer som er laget med tanke på å holde vekten nede, og her er det gjerne ikke prioritert muligheter for oppakning, men en spissing mot fremkommelighet og lav vekt. Noen produsenter lager også fulldempere med feite dekk. 

fatbike modeller typer varianter
ULIKE: Det finnes flere typer fatbikes, og rammematerialet kan like gjerne være stål og aluminium, som karbon. Foto: Produsenter

 

 

Hjul og dekk 

Dekkene er i all hovedsak det som gjør fatbikene spesielle, og som syklene er bygget rundt.  

Der hvor de fleste terreng- og stisykler har dekkbredde på alt i fra 2 – 2,6 tommer, har fatbikes som regel dekkbredde på mellom 3 og 5 tommer. Det enorme volumet kombinert med lavt lufttrykk gjør at sykkelen får stor anleggsflate, og dermed flyter bedre i snøen.  

For at så store dekk skal flyte bra, må de ha en bred felg som gir støtte. De fleste fatbikefelger er mellom 80-100 millimeter brede. 

Navene må også være av bredere standard for å gjøre både gaffel og bakramme brede nok til å gi plass til alt sammen. Her finnes det flere standarder.  

 

Fordeler 

Fatbikens største fordel er helt åpenbart fremkommeligheten. Skal man sykle i snø som ikke er tråkket til fast underlag, er fatbiken helt overlegen.  

 

Ulemper 

Når alt skal dimensjoneres opp et hakk, øker også vekten. Med noen unntak, så er de aller fleste fatbikes forholdsvis tunge. En fatbike vil fort veie mellom 13 og 15 kilo. Det finnes eksempler på fatbikes som har blitt tynt helt ned mot 10-tallet på vekta, men disse er ikke billige.  

Selv om fremkommeligheten kan være prisverdig i mange tilfeller, så er ikke fatbikes like godt egnet til alle forhold. På våte og gjørmete stier for eksempel, vil de store dekkene flyte mer oppå enn å gripe ned i- og gjennom gjørma.  

Publisert 22. oktober 2020 kl 06.30
Sist oppdatert 22. oktober 2020 kl 06.30

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen