KLARE TIL DYST: Deltakerne i Fat Viking 2024 på startstreken. Foto: Nina Gässler/Fat Viking.
Lesetid: 3 minutter
– Jeg er mest stolt av dem som ikke har gjort dette før. De som kom sist i mål hadde aldri syklet på snø før, og var ute i nesten 25 timer. Det står det stor respekt av. Vi hadde deltakere fra Spania og Venezuela som ikke klarte distansen de hadde satt seg som mål, men klarte å sykle langt og de hadde en opplevelse for livet.
Det sier primus motor for Fat Viking, Nina Gässler.
I tillegg til de som fullførte rittet på Geilo i Norge, hadde Global Fat Viking mellom 200 og 300 deltakere, forteller Gässler.
– Jeg vet ikke hvor mange timer jeg måtte bruke mellom sjekkpunkt én og to, men jeg måtte dytte sykkelen i hvertfall 15 kilometer.
Det sier Justinas Leveika, som var den raskeste gjennom løypa i Fat Viking på Geilo sist helg.
– Jeg vil nesten påstå at dette ikke er en konkurranse, én person kan vinne, men resten må bare ha det høy. Du vet aldri helt hvordan dette blir. Det betyr noe å fullføre noe du kanskje ikke trodde du skulle klare, sier Leveikas.
Første gang Leveika syklet Fat Viking var det faste snøforhold. Andre gang ble det mer krevende forhold.
– Vinnertiden i fjor var vel på rundt åtte timer, jeg syklet på rundt 12 timer i år og kan ikke si at jeg sparte på kreftene. Jeg syklet mest på dagtid, de som kom bak meg hadde det verre. Noen kom i mål etter 24 timer, så det var en lang dag på sykkelen for noen. På vei tilbake til Geilo fikk vi motvind på 20m/s, Når det blåser sånn rett i ansiktet ditt, så går det sakte.
Konsistensen på snøen kan ha enormt mye å si når man sykler fatbike, og dekktrykket må justeres deretter.
– Det har like store utslag som skismøring har på langrennsski. Om du bare bommer med 0,5 psi kan det ha enormt mye å si. Så fort vi kom ned fra fjellet og under tregrensa, ble snøen veldig sukkeraktig. Jeg måtte helt ned i 2-3 psi, og det ble mye av og på sykkelen, og dytting. Dette er definitivt en type 2-moro, sier Leveika.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.