Arctic Alta Fatbike, som arrangeres for første gang 23 februar 2020, blir et langløp på 50 kilometer i relativt lettsyklet terreng. Foto: Arctic Alta Fatbike
Lesetid: 3 minutter
Arctic Alta Fatbike blir dag to av den nye langløpshelga i Alta, som arrangeres for første gang helga 22.-23. februar 2020.
– Dette skal bli et arrangement for folk flest, med både skirenn og fatbikeritt i storslått natur, sier Jan Arild Hansen i bedriftsidretten i Troms og Finnmark.
Det jobbes fortsatt med å legge den eksakte traséen, men både rittet og rennet vil ha start på den ene siden av Alta og målgang på den andre siden, fem mil senere. I tillegg vil det bli en kortversjon av løypa på 25 kilometer, både for tjukksyklistene og skiløperne.
Skal favne bredt – For å få flest mulig med på arrangementet vil ikke løypa bli så veldig teknisk, men distansen gjør likevel at det blir en solid utfordring for folk flest, sier Hansen, som ser at mosjonistene trigges av lange løp.
– Det er uhorvelig mange som vil sykle Offroad Finnmark 300 og 700, men det er mye vanskeligere å få oppslutning om de kortere distansene. Det samme ser vi på ski: Det er dalende oppslutning om de kortere skirennene. Så for å få med mosjonistene lanserer vi nå et arrangement med en distanse som er en utfordring de kan trene mot hele vinteren, og som vil gi mestringsfølelse og stolthet over når de fullfører, sier Hansen.
Samtidig skal arrangementet også være attraktivt for de ambisiøse.
– Vi ønsker å trekke eliten hit, blant annet med seedingsstatus til både Vasaloppet og Birken, og på sikt håper vi også å bli en del av den nye langløpsserien til Ski Classic som heter Ski Classics Challenger. Men det er en del kriterier som skal oppfylles før vi kan søke om det, sier Hansen.
Inspirasjon fra Alaska Det var Petter Eliassen, som var en del av det norske langrennslandslaget i flere år før han begynte å satse langløp i 2014 (?), som først brakte ideen om et langløp i Alta på banen.
– Eliassen hadde ønsket seg et langløp her oppe i mange år, og det var han som tok initiativet og kontaktet oss i bedriftsidretten i Troms og Finnmark. Da vi begynte å jobbe med dette i høst, varte det ikke lenge før det ballet på seg, sier Hansen, og forklarer at fatbike var et naturlig tilskudd til langløpet.
– Vi har et stort og aktivt fatbikemiljø her, og siden Alta er Norges desiderte fatbikehovedstad, fant vi ut at vi burde ha et fatbikeritt i samme løypa. Det gjør de blant annet i Tour of Anchorage i Alaska. Der kjører de begge deler på samme dag, men vi tenkte at vi vil ha det på to dager og gjøre en hel helg ut av det, sier Hansen.
Tuftet på dugnadsinnsats Arrangementet arrangeres av bedriftsidretten i Troms og Finnmark, samt at både skiklubber og sykkelklubber i området bidrar.
– Da vi lanserte planene for de lokale klubbene denne uka, fikk vi udelt positiv respons, og det er tydelig at et slikt langløp er noe som begge miljøene ønsker å få etablert. Men dette får vi ikke skapt uten den kjempeinnsatsen som klubbene bidrar med og det dugnadsarbeidet de legger ned, sier Hansen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.