Litt over fire i morges var Nina Gässler i mål som vinner - og eneste fullførende - i Fat Viking 2018. Foto: Nina Gässler
Lesetid: 3 minutter
Ildsjelen bak Norges lengste tjukksykkelritt brukte over 17 timer på totalt 153 kilometer.
– Det var mye trilling og meget tungt å sykle der det gikk å sykle. Været var en utordring, for det var så mye snøfokk at sporene ble borte og det ble dypere og dypere snø, sier Nina Gässler, som også var løypelegger for årets utgave.
Gässler ledet fra start, og fikk tidlig en luke som var stor nok til at hun ikke så mer til konkurrentene. Etter hvert ante hun også at hun kunne bli eneste som fullførte da hun gikk i mål litt etter klokka 04 søndag morgen.
For tøft Den andre utgaven av det ekstreme fatbikerittet, som også er kvalifiseringsritt til det over 500 kilometer lange Iditarod Trail Invitational i Alaska, ble i overkant utfordrende for flere av årets deltakere.
To deltakere brøt på første sjekkpunkt, mens resten måtte gi seg på sjekkpunkt to.
– Det ble et ekstremt ritt i år, og det var rittlederne som oppfordret resten av deltakerne til å bryte på sjekkpunkt to. Den siste tredelen av rittet gikk i høyfjellet, like under Hallingskarvet, og rytterne hadde da allerede fått en forsmak av det røffe været som ventet, sier Gässler.
Nysgjerrig på hvordan det er å sykle Fat Viking? Les vår reportasje i Terrengsykkel nummer 70!
Saken fortsetter under
Det var mye og dyp snø for deltakerne i den andre utgaven av Fat Viking på Geilo. Foto: Nina Gässler
Langt, kaldt og krevende Mange av deltakerne fikk trøbbel i høyfjellet.
– Dette var svært krevende, langt, kaldt og veldig mye motbakker. Etter å ha dyttet sykkelen i timevis gjennom snøfokk i snaufjellet, var det ingen som var særlig lei seg da rittledelsen frarådet oss å fortsette mot sjekkpunkt 2 sent i går kveld, sier Eivind Schneider, som i utgangspunktet følte seg godt forberedt.
– Jeg syklet fatbikerittet i Rovaniemi i fjor, men der var forholdene svært gunstige, så det var noe helt annet enn Fat Viking, sier han.
Tobias Bos fra Nederland gikk det også tøft.
– Fat Viking skal være en utfordring, men dette var ekstremt. Verst var det på vei mot Tuva. Der var vinden så sterk at jeg nesten ble blåst overende og utfor fjellsiden, sier han.
Kjedetrøbbel i 20 minus For noen kom utfordringene nesten fra start.
– En time etter start røk jeg kjedet, og det var en utfordring å reparere i 20 minusgrader. Samtidig oppdaget jeg at kulelageret i kranken var gått, men jeg fikk ordnet det slik at jeg kunne fortsette Men da kneet begynte å krangle i de tunge forholdene, måtte jeg snu, forteller Constantijn Weber, som måtte dytte sykkelen en tredel av tida.
– Men på vei tilbake mot start så jeg to elg som løp over løypa bare 50 meter foran meg. Jeg fikk ikke tatt bilde, for mobilen var for kald til å virke. Det skjedde også med trackerne de hadde gitt oss, så jeg skapte visst litt drama for arrangøren fordi jeg forsvant fra oversikten deres og ikke kom fram til første sjekkpunkt, sier nederlenderen.
Også Sascha Dreier fikk trøbbel i høyfjellet.
– Drikkesekken min frøs, så jeg fikk ikke i meg mer enn en liter vann på fem timer, og ble derfor dehydrert og sliten. Men naturen er spektakulær og rittet er godt organisert, sier Dreier fra Nederland.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.