Flere steder i Norge tråkker sykkelentusiaster opp stier med truger og maskiner for å kunne sykle hele året. Vi gir deg oversikten + noen tips med på veien.
DOSERINGSHIMMEL: Du må bare forvente å ta deg selv i å le høyt når du sykler vinterstiene ved Birkebeineren Skistadion utenfor Lillehammer. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 4 minutter
Mange setter bort stisykkelen på vintersesongen, ofte med god grunn. Både langrenn, alpint og andre vinteraktiviteter er god variasjon i friluftslivet.
Men egentlig er det ikke noe som heter sesong lenger.
Flere steder i landet tråkkes det sykkelstier midtvinters. Å sykle slike smale, preparerte stier i januar er en helt spesiell opplevelse som bør prøves!
En fatbike kan gi vintersyklingen en helt ny dimensjon. Du kan helt enkelt sykle steder hvor det ikke er framkommelig med vanlige, smale piggdekk.
Og de er også best når de opptråkkede stiene er løse. Om du stiller med vanlig terrengsykkel, er det lurt å velge dager med ganske faste forhold – du får en bedre opplevelse og løypene tåler det bedre.
#1 LILLEHAMMER
Hva skjer når den tidligere sjefen for løypebyggingen i Hafjell Bike Park får med seg gode venner og anvender mange års erfaring fra å shape doseringer i jord, til snø?
Vel, du får stier som bare må oppleves. Ved Birkebeineren Skistadion blir det tråkket opp stier med skuter og spesial-slodder.
Her har du en runde som utgjør hovedløypa, med avstikkere i mellom som du kan bruke for variasjonen sin del.
Terrenget er for det meste småkupert uten de store stigningene eller lange utforkjøringene, men løypenes utforming gjør syklingen innholdsrik og morsom – og det er fullt mulig å slite seg ut.
Løypene finner du rett i utkanten av Birkebeineren Ski-stadion.
#2 GEILO
SMAL VINTERSTI: Også på Geilo blir det preppet stier for sykling gjennom vinteren. Foto: Nina Gässler
Fatbikeløypenettet på Geilo består av et lite, men grundig gjennomtenkt nettverk av trugetråkkede stier - preppet, tråkket og vedlikehold av ildsjelen Nina Gässler bak ekstremrittet Fat Viking, som arrangeres på Geilo.
Fatbikeløypene starter ved Vestlia Resort og strekker seg vestover til sykkelstien Skurfen, som er en del av sykkelparken på Geilo, og østover til Geilo Husky Basecamp. Totalt blir det tilrettelagt 2-3 kilometer med løyper. Målet er å gradvis utvide dette løypenettet.
Fra i vinter vil flere av stiene bli kjørt med Snowdog-maskin, et spesialbygget redskap for preparering av fatbikeløyper. Snowdog-løypene blir bredere og jevnere enn de trugetråkkede stiene og dermed relativt enkle å sykle på, mens de trugetråkkede stiene i Skurfen-skogen blir mer tekniske.
For de som ikke har egen fatbike, har Geilo Aktiv 15 sykler til utleie.
Geilo Aktiv tilbyr også kveldsturer og guiding i løypenettverket.
Både sykler og guiding kan bestilles på www.geilo-aktiv.com Her vil det på sikt også legges ut kart og GPS-spor for fatbikeløypene på Geilo.
#3 ALTA
LANDSBESTE? Er man glad i vintersykling, og spesielt fatbike, er det få steder som kan konkurrere med Alta. Foto: Sjur Melsås
Værforholdene ligger til rette for vintersykling i Alta.
Her har du flere forskjellige stier som til sammen utgjør flere kilometer med moro, og som prepareres fra første snøfall og vinteren gjennom.
Glødløypa langs Altaelva er en av klassikerne du kan begynne med, og vintersyklingen du kan gjøre i Alta er så bra at det er verdt turen.
#4 FAGERNES
VINTERMAGI: Postkort-stemning fra vintersykling på Fagernes. Foto: Ole Christian Nymoen
Slipper du løypeleggerne fra ultrarittet Offroad Valdres ut i terrenget på vinterstid, står du fort med et relativt omfattende nettverk med lekne, svingete og varierte fatbikestier i variert terreng.
Med utgangspunkt fra Valdres storhall ligger det totalt 10-12 kilometer merkede, preparerte fatbikeløyper utover langs Fløafjorden, der over 90 prosent av løypene er smale stier.
Så fort løypene får satt seg, er det lite knot og mye flyt og bare noen få lengre stigninger/nedkjøringer.
Noe av stinettverket kjøres med Snowdog-maskin og noe tråkkes manuelt med truger og dekk, så her er det muligheter for både ferske og drevne vintersyklister.
Valdres storhall ligger på Leira like sør for Fagernes.
Tips for å sykle sti på snø
Du behøver verken ha fatbike eller reise til et sted med mye tilrettelegging for å oppleve vintersykling på sti.
Ofte kan du finne gode muligheter der du bor, og her er noen tips til hvordan, og hva som bedrer opplevelsen:
Prøv å finn ut hvor naboene lufter hundene sine. Mange går de samme stiene gjennom vinteren som de gjør om sommeren, og slik holdes stiene oppe ved at hundelufterne tråkker stiene harde.
Senk lufttrykket i dekkene – da får du bedre flyt. Vinterstiene har ofte jevnere underlag og det er lenger mellom de skarpe steinene og røttene. Med lavere trykk får du større anleggsflate mot underlaget, og bedre flyteevne i løse forhold. Det gjelder både på fatbike-dekk og vanlige dekk.
Dra ut når det er kaldt, både for din egen og andres del. Spesielt om du sykler med vanlige, smale dekk vil mildvær eller løs snø gjøre at du vingler og lager dype spor. Tidlig om morgenen etter ei kald natt er for eksempel ofte et godt tidspunkt.
Skaff deg en sykkellykt. De smale vinterstiene blir ekstra morsomme om du drar ut i mørket med sykkellykt. Da øker fartsfølelsen, og drar du ut i mørket treffer du også færre langs stien.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.