Snow Bike Festival, som arrangeres for tredje gang helga 19.-22.januar i Gstaad i Sveits, får UCI-etapperitt status 2, og blir med det tidenes første snøritt på UCIs terminliste.
Festivalen består av flere arrangementer. Hovedarrangementet er det fire dager lange etapperittet, som starter med kort tempo prolog på kvelden torsdag 19. januar, og fortsetter med tre dagsetapper de påfølgende dagene. Dagsetappene varierer fra 25km til 35km og har fra 500 til 1000 høydemeter per dag.
Les også: Første snøsykkelritt med UCI-status
Saken fortsetter under
Snow Bike Festival er et fire dagers etapperitt i Gstaad i Sveits, og arrangeres fra 19.-22.januar. Foto: Arrangøren
Les også: Kondis er ferskvare
Hvor stort er dette rittet og hva er ambisjonene?
– Snow Bike Festival er et sveitsisk etapperitt på snø som har vært kjørt et par år allerede, og fra i år har rittet fått UCI-status. For meg er dette en perfekt kombinasjon av seriøs konkurranse på internasjonalt nivå, en sjanse til å sykle i unikt fjellterreng på vinterstid, og å kunne komme seg vekk til et luksushotell i de sveitsiske alpene. Og jeg ønsker å hevde meg. Målet er å komme på pallen sammenlagt etter de fire etappene.
Hvorfor legger du så mye i dette?
– I november mistet jeg kontrakten jeg hadde med det forrige laget mitt. Det var en underlig situasjon, siden jeg har brukt så mye tid og krefter på det laget i mange år, og alltid har gjort alt de har krevet av meg. Så etter det trengte jeg noe positivt å se fram til, og da var Snow Bike Festival et perfekt treningsmål. Jeg trengte en ventil for å slippe ut litt overskuddsenergi, og jeg begynte å trene mot etapperittet i Sveits. Det er fint med treningssamlinger i Spania, altså, men jeg følte at jeg trengte litt mer spenning.
Les også: Juling gir resultater
Hva vet du om formatet og løypene?
– Rittet har fire etapper. Prologen går gjennom sentrum i byen, mens de tre neste etappene er på rundt 35km hver, og både oppover og nedover. I tillegg kjøres det et bonus-kveldsritt i eliminator sprint format. Den eneste regelen er at piggdekk er forbudt, og det gjør at fatbike er det mest hensiktsmessige. Det er lov å skifte sykkel mellom de forskjellige etappene, men fatbikes går faktisk overraskende fort når du først kommer i siget.
Saken fortsetter under
Snow Bike Festival byr på dagsetapper på rundt 35km og 500 til 1000 høydemeter. Foto: Arrangøren
Hva tror du blir de største utfordringene?
– Det blir et tøft felt, og jeg ser at konkurrentene mine kjører på topp fatbike-modeller med karbonrammer og karbonhjul. Skikkelige lettvektere. Jeg har studert resultatlistene fra i fjor. Da var det en spansk tidligere verdenscuprytter i utfor som vant. Nummer to var en etappevinner fra Tour de France, og tredjeplassen gikk til en proff maratonrytter fra Østerrike. Da hadde rittet riktignok ikke UCI-status, men det ser ut til å være en brokete miks av utøvertyper, og det blir sikkert en interessant afterbike på hotellet etterpå.
Hva anser du som dine største fordeler?
– På Kongsberg har jeg masse snø å trene på, og får trent veldig spesifikt inn mot rittet. Jeg kan også benytte meg av Kongsberg Skisenter for å trene på å takle høy fart i nedoverbakker. Men jeg er fortsatt litt nervøs når jeg freser nedover i 70 km i timen og må stole på at snøen oppfører seg som forventet. Jeg regner med at konkurrentene mine også er allroundere som takler alle typer terreng og har liknende treningsmuligheter.
Les også: Tuktet både planter og dyr
Hvordan har du trent inn mot dette, og har du trent annerledes enn du normalt ville trent på denne tida av sesongen?
– I mengde har jeg trent like mye som jeg ellers ville gjort, men jeg har fokusert en del på maksintervaller og kjørestyrke innendørs, samt at jeg har brukt tid på å optimere rittoppsettet på sykkelen. Den største forskjellen fra tidligere år er at jeg trent på nedoverkjøring i alpinanlegget, og kjørt såpass hardt at jeg faktisk har tenkt at jeg kanskje burde hatt fullhjelm. Det har jeg aldri vurdert i sykkelsammenheng før. I fjor var jeg i Australia med tropisk klima og hadde drømmeforhold for terrengsykling. Jeg syklet masse hver dag, men det var mye mindre målrettet. I vinter har jeg kjørt spesifikke økter to ganger daglig her hjemme. Da er fatbiken det perfekte arbeidsredskapet, og jeg bruker den på alle uteøktene. Jeg hater trafikk, og med fatbiken kan jeg komme meg unna veiene. I desember var jeg litt stressa over at jeg ikke hadde noen kontrakt for 2017, og den frustrasjonen tok jeg ut på rulla. Jeg la energien i knallharde treningsøkter, like fokusert som i gamle dager.
Celebert
Formatet tiltrekker seg både eliteryttere og tidligere proffer som Christoph Sauser, enduroproff og utforverdensmester Tracy Mosely fra Storbritannia, rundbaneproffer som tyske Elisabeth Brandau og maratonspesialister som Hielke Elferink, nederlenderen som tok tredjeplassen i Birken i høst.
I tillegg til UCI-etapperittet blir det kveldssprint med eliminator-format i byen Gstaad, et skoleritt for ungdom og messeområde for deltakere og publikum.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Greg Saw har brukt vinteren så langt til å trene på snøsykling både oppover og nedover. Foto: Ole John Hostvedt