FATBIKE 2016
The Duke nyttårstjukksykkel: 2. januar
Modum Fatbike Challenge: 30. Januar
Lygna Fatbike Challenge: 14. februar,
Fatbike Wintergame 1814: i Letohallen 27. februar
Beitostølen Fatbike Challenge: 4.-6. mars
Fat Viking Geilo: 11.-13. Mars
Skaidi Fatbike: 2. april
Offroad Finnmark 150: 29. juli
Et utdrag fra sesongens muligheter viser at det er muligheter for alle, med distanser fra 3.5km til 150km. Her er en kronologisk oversikt over en del av det 2016 kan tilby fatbike-folket.
Allerede 2. januar arrangeres The Duke’s nyttårs-tjukksykkeltur i Knoll og Tott-løypa med pizza i sjappa etter turen, som estimeres til to timer. Oppmøte ved The Duke Sport på Råholt med start klokka 11. Turen er også åpen for og det vil være mulig å låne fatbike for de som ikke har. Mer info på arrangørens Facebook-side.
Modum Fatbike Challenge 30 januar. 7.5km løype for utøver fra 14 år og eldre, samt mini challenge på 3.5km for de under 13.
Rittet ble arrangert for første gang i 2015, men ble en umiddelbar fulltreffer.
Les også:
Modum Challenge – en jovial suksess
I år er arrangørene tilbake med mer av samme sort. For de som ønsker seg en tjuvtitt på løypa melder arrangøren om en sosial, felles gjennomkjøring fra Stalsberg skole i dag klokka 12.00 med bålkos i gapahuken.
Årets utgave har deltakertak på 120, og først til mølla gjelder.
Saken fortsetter under
Modum Fatbike Challenge 2015 ble en umiddelbar og trivelig suksess. I år er det mer på gang. Foto: Lisa Mayrhofer
Fatbike-NM på Lygna er snart en tradisjon. Det er i år tredje gang Lygna Fatbike Gathering arrangeres, og andre gang rittet kjøres som uoffisielt NM. I år går rittet 14. februar, mens det tidligere har vært arrangert i januar.
Se bildene fra Fatbike-NM 2015
Tomas Sunde, som er rittleder og primus motor for Lygna Fatbike Gathering, ser at fatbike vokser sterkt, og forteller om økning fra 32 deltakere til 99 fra 2014 til 2015, og følger 2016 i samme spor, blir det godt med ryttere i løypa.
– Vi må strekke oss litt lenger hvert år slik at fatbike-folket blir fornøyd, og det tror vi de skal bli, sier Sunde, som samtidig sender en varm takk til eierne av Lygna Skistadion for deres vilje til å finne en dato for rittet også denne vinteren.
– Vi har et godt forhold til eierne av Lygna Skistadion. De er veldig reale, og de liker å ha oss der, sier Sunde, og legger til at han setter stor pris på samarbeidsviljen til eierne av skistadion.
I tillegg til NM-klassen blir det også turrittklasser og fatbikeritt for barn og ungdom. Selv om det er andre gang Lygna Fatbike Gathering arrangerer uoffisielt NM, er det en del som er nytt denne gangen. Lygna Skistadion er totalrenovert i forbindelse med at Lygna skal arrangere ski-NM i 2017, og Sunde er i gang med å sjekke terrenget rundt stadion for å få på plass det siste .
– 80 prosent er på plass allerede. Nå må vi bare finne ut av de siste detaljene på hvordan vi skal bruke Lygna Stadion best mulig, og få på plass riktige ressurser og antall mannskap, sier Sunde.
– Løypa blir den samme for alle, både elite og turryttere, men vi vil justere med antall runder, sier Sunde, som skal tegne løypekart og regne ut rundelengde i løpet av de nærmeste dagene.
Saken fortsetter under
Da Lygna Fatbike Gathering inviterte til uoffisielt NM i 2015 var det rikelig med utfordringer i løypa. Foto: Snorre Veggan
Les også: Lygna får fatbike-NM
Fatbike Winter Games 1814 går i og rundt Letohallen 27. februar. Eidsvoll SK og The Duke Sport sikter på minst 150 deltakere når de inviterer til tjukksykkelfest i Letohallen 27. februar. Ja, inne i Letohallen.
– Vi skal lage et ritt som ikke bare blir pumpetråkking. Det skal bli varierte løyper som er annerledes enn det man har vært vant til så langt, sier Anders Bernhoft i The Duke Sport.
– Dette skal være noe spesielt, og det skal være publikumsvennlig. Vi tenker å kjøre start og mål inne i Letohallen, og at rytterne kjører ut av hallen og til noen tekniske runder i en løype enten rett utenfor eller inne på det militære området som ligger like ved. Hvis vi bruker militærområdet kunne vi kanskje få et militært kjøretøy til å være master. Og kanskje kunne vi få til at rytterne kommer gjennom hallen til runding også, sier Bernhoft, som vil lage et ritt med noe for alle, sier Bernhoft.
– Mange ryttere er teknisk gode, og vi vil blande inn elementer fra blant annet kross, og litt hinder der noen vil sykle over mens andre velger å kjøre rundt, sier han, og antyder at rittlengde for eliten kan bli rundt halvannen time.
Mer om Fatbike Wintergame 1814
Les også: Skal gi fatbike en ny dimensjon
Saken fortsetter under
Letohallen skal tas i bruk på mer enn en måte under Fatbike Wintergame 1814, melder arrrangørene Anders Bernhoft i TheDuke Sport (til venstre) og Bjørn-Erik Nyrud i Eidsvoll SK. Foto: Privat
Beitostølen Fatbike Weekend arrangeres for andre gang i 2016, og byr på en hel helg med fatbike fra 4-6 mars. Selve rittet går lørdag 5. mars.
Knut Belgum, som er primus motor for arrangementet forteller at han allerede har flere påmeldte til 2016-utgaven enn han hadde på rittet i 2015.
Basert på erfaringene fra første utgave legges det opp til flere endringer. Blant annet blir løypa litt lenger enn sist.
– Løypa skal kontrollmåles, men vi anslår den til cirka 16km mot 12 sist gang, sier Belgum.
– Jeg merker stor interesse rundt arrangementet nå, og deltagelsen blir garantert større enn sist. Vi har allerede fått flere påmeldinger enn vi hadde på det sist arrangementet. I tillegg kommer Superselma med en bra gjeng, tror faktisk vi kan havne på 30 deltagere eller mer, og det syns jeg er bra jeg!
Han trekker også fram at arrangementet har fått i stand et godt vennskap og samarbeid med Tommy Kristiansen og Marita Jacobsen i Superselma-prosjektet, og all startkontingent går rett til støtte for dette prosjektet.
– De samler på forskjellige måter inn penger, sånn at de kan spre glede til barn som er under kreftbehandling. De har sendt noen av de kreftsyke barna på turer, de har pusset opp noe av avdelingen på Vestre Viken sykehus, de har levert gaver og sjokolade til barn under behandling, for å nevne noe, forteller Belgum, og fortsetter:
– De startet å sykle for å spre budskapet enda mer, Team Superselma var det tredje største laget på Birken nå sist, med cirka 100 startende. Nå nylig vant de en av prisene "Norske helter" som ble avholdt med stor galla på Telenor Arena og overført på TV-Norge. Dag Otto Lauritzen syklet sammen med noen fra Team Superselma inn på arenaen, sier Belgum.
– Dessuten blir det selvfølgelig flotte premier til de tre beste i rittet, og kanskje en overraskelse eller to, legger han til.
Slik gikk det i 2015: Ulberg tok første stikk
Mer om Beitostølen Fatbike Challenge
Saken fortsetter under
Beitostølen byr på spektakulære rammer for fatbikerittet Beitostølen Fatbike Challenge 2016. Foto: Arrangøren
Fat Viking på Geilo 11-13 mars er et 150km langt tjukkasritt, som også har status som kvalifiseringsritt til Iditarod Trail Invitational 2017 i Alaska – en virkelig lang utfordring på godt over 500km.
Iditarod-arrangøren forlanger derfor at kvalifiseringsritt må være minst 150km, det må kjøres på snø og i løyper (ikke på vei), og deltakerne skal være mest mulig selvhjulpne, slik at Iditarod-arrangøren har en viss trygghet om at de som stiller der har vært ute en vinterdag før.
– Dette er mer enn et sykkelritt på snø der det holder med superundertøy og skotrekk. Fat Viking blir en vinterekspedisjon, uten Emit-tidtaking, løypemerking og support, sier Nina Gässler, som er primus motor for arrangementet.
Ultrarittet på Geilo arrangeres i samarbeid med Geilo IL, og Fat Viking vil også by på kortere distanser for de som syns 15 mil i vinterlandskap er drøyt. Det er imidlertid kun 150km-distansen som er kvalifisering til Iditarod Trail Invitational.
– Vi legger opp rittet slik at det består av totalt tre sløyfer som hver er mellom 40 og 60 kilometer lange, totalt cirka 150km. Dermed vil de enkelte sløyfene utgjøre de kortere distansene i arrangementet, forklarer Gässler.
Påmelding åpner i januar.
Les også: Fett for de ekstremt eventyrlystne
Saken fortsetter under
Geilo byr på høyfjellsterreng i rikelig monn, og blir et verdig kvalifiseringsritt for Iditarod Trail Invitational, mener Nina Gässler, som er primus motor for arrangementet. Foto: Nina Gässler
Skaidi Fatbike i Finnmark kjøres for tredje gang 2. april. Jubileumsutgaven har en rekke endringer fra tidligere utgaver, og arrangøren håper det vil gjøre arrangementet enda mer spennende og attraktivt.
– Er du ikke i utvikling så er du i avvikling.... Er det ikke det som sies, spøker Odd-Peder Wang Norderud, som er både rittleder, deltaker og en av initiativtakerne til Skaidi-arrangementene.
For det første er rittdatoen flyttet fra midt i februar til starten av april. Det gjør Skaidi for å kunne kjøre på en annen type snø enn tidligere.
– Vi ønsker å få skareføre. I april er det mildt på dagen og frost på natta, da er fatbike som best, sier Wang-Norderud.
Videre innføres tre nye klasser: Skaidi Fatbike Adventure etter mal fra sommerutgaven Skaidi Xtreme, der Adventureløypa er cirka halvparten av hovedrittet. Dette er rittet for de som ønsker å teste men ikke helt vil kjøre det lengste løpet, sier Wang-Norderud.
Skaidi Fatbike Ungdom for ryttere mellom 15 og 16 år. De vil kjøre i samme løype som Adventure-klassen.
Rittet får også et testløp for MTB+ i 2016, en egen klasse for sykler med 2.8 til 3.0-tommers dekk.
– Dette får å se om vi innfører denne klassen som fast i 2017! Plussmarkedet er spennende, og blir interessant å se hvordan disse syklene bærer i Fatbikeløypene, sier Wang-Norderud, som vil vurdere en fast MTB+ klasse i 2017 basert på årets erfaringer.
Men endringer til tross, Skaidi-signaturen består: Opplevelser, vennskap og en smak av Finnmarks urørte natur er det viktigste.
– Kom som en deltaker, reis som en venn. Det er dette vi er bygget på, og vi gleder oss vise fram det beste vi vet, sier Wang-Norderud.
Saken fortsetter under
SKAIDI Fatbike 2015. Foto: Ziggy Reklamehuset Nord
Offroad Finnmark 150 kjøres 29. juli: Det ekstreme terrengsykkelrittet over Finnmarksvidda får nå en egen klasse for fatbike. Løypa er på 150 kilometer, og arrangeres helga før de tradisjonelle rittene å 300 og 700 km. Parallelt med 150km fatbike blir det også kjørt 150km soloklasse og ungdomsklasser.
Målet med fatbike- og soloklassene er å gjøre OffroadFinnmark tilgjengelig for flere, uten å vanne ut ekspedisjons- og eventyrfølelsen, forklarer rittleder Jørund Greibrokk.
– OffroadFinnmark er jo først og fremst opplevelse av villmark, sykling under midnattssol, besøk av fjellstuer og mye mer. Samtidig er det også en konkurranse som går gjennom krevende teknisk terreng og nesten bare fjellsykling. Begge disse race er krevende, og de krever at man er et team på to eller tre personer, sier Greibrokk, og legger til at OF300 har nesten 5.000 høydemeter, og OF700 har over 11.000 høydemeter.
– Vi ser at terskelen for å delta på OF300 og OF700 er litt for høy for mange. Både distansen og at det er team-konkurranse gjør at mange mener det blir for komplisert å få til. Mange har skrevet og sagt at de ønsker en kortere distanse, sier Greibrokk.
Nå får de det.
– Noen veldig få av de ekstra tøffe vil kanskje prøve å få med seg «the double» - altså både OF150 og OF300 eller OF700. Det blir spennende å se om noen prøver seg på det, sier Greibrokk.
Les også: Offroad Finnmark utvider
Offroad Finnmark åpner nå for fatbike, med løype på 150km. Foto: Steinar Vik