/ Fatbike

Sykler i skuterspor

I Alta gir kommunen dispensasjon til å tråkke tjukksykkelstier med skuter. Det har gitt en kraftig økning i fatbikeinteressen.

Sist oppdatert: 7. desember 2016 kl 07.00
Ingen grunn til å sykle i skiløyper når man har milevis av skuterpreppede fatbikeløyper å ta av. Foto: glodexplorer.no
Ingen grunn til å sykle i skiløyper når man har milevis av skuterpreppede fatbikeløyper å ta av. Foto: glodexplorer.no
Lesetid: 4 minutter

– Det er massevis av folk som begynner å sykle her, og jeg har ikke sett noen som har sluttet, sier Trygve Nygårdi GLØD Explorer i Alta, og legger til at det er "ingen" som sykler i skiløyper.

Med over 30 kilometer smale skuterpreparerte løyper som tjukksykkelentusiastene har hatt dispensasjon for å tråkke de siste par åra, over 100 kilometer med hundeløyper som til en hver tid er kjørt og hundrevis at kilometer med faste skuterløyper har fatbikefolket mye å velge i uten å måtte ty til skiløyper.

– Alta ligger ved inngangsporten til Finnmarksvidda, og det gir oss vanvittige muligheter. I tillegg har vi stabilt kaldt vintervær. Det gjør at løypene holder seg godt, og blir egentlig bare bedre og bedre jo flere som kjører dem, sier Nygård.

Les også: Finnmarksvidda: Til å grine av

Skuterkjørte fatbikestier
Miljøet i Alta skjønte tidlig at de trengte andre alternativer enn skiløyper.

– Det var kanskje det de første par åra etter at fatbiken kom at noen kjørte i skiløypene, men det er jo både fryktelig kjedelig, og det hender det blir litt konflikter av det, forklarer Nygård.

– Vi gikk til kommunen og søkte om dispensasjon for å få tråkke løyper med skuter. De kjenner godt til problematikken rundt folk som snørekjører med hund i skiløypene og folk som går på beina i skiløypene, så da vi foreslo dette var de ikke vonde å be. De siste to årene har kommunen gitt dispensasjon til tråkking av ski- og kombinasjonsløyper. Disse er smale og egnet for fatbike, forteller Nygård. 

Les også: Offpiste i Hemsedal

Saken fortsetter under

Night ride - glodexplorer.no 800x
Tjukksykkelkveldstur på smale stier gir en egen stemning. Foto: glodexplorer.no

Tjukksykkelkveldstur på smale stier gir en egen stemning. Foto: glodexplorer.no

Nå er det tre-fire løypekjørere som har ansvaret for sine traséer i kommunen. Det har resultert i enda større interesse rundt fatbike.

– Nå har vi mange mil med smale stier som er virkelig artige å kjøre. Det har ført til at sportsbutikkene her i Alta ikke har fatbikes. De selges ut så fort de ankommer. Når ungene ønsker seg sykkel, er det fatbike de ber om, og når de sykler til skolen og kompiser, er det fatbike de bruker. Der er artig å se at det blir så mye brukt, og at fatbiken appellerer til så mange forskjellige typer syklister. Det er unge og voksne og eldre, aktive og mosjonister, konkurransesyklister og turryttere, sier Nygård.

Les også: Landevei har testet sykkellykter til pendling, landevei og grus

Ikke begrenset til Finnmark
Nygård understreker at Alta var tidlig ute, men at skutertråkking også kan være en mulighet flere steder i landet.

– Det er ikke tvil om at vi er stolt av at Alta kommune har vært så rask å snu seg og møte med oss med velvillighet, og gitt oss dispensasjon for å legge til rette med egne løyper. Men en slik dispensasjon kan alle søke om, ikke bare vi i Finnmark. Så vidt jeg vet er reglene for dispensasjon er like over hele landet, sier Nygård, og legger til at skuter ikke er det eneste prepperedskapet.

– Vår erfaring er at det er de løypene som tråkkes med truger og med dekk eller andre innretninger bak som gir det aller beste resultatet. Mesteparten av preppearbeidet skjer på denne måten. Skuter brukes som regel bare etter store snøfall for å tråkke ned snøen, men vi håper at dispensasjonspraksisen kan beholdes i framtida, forklarer han. 

Les også: Milevis på Paracet og viljestyrke 

Eksotisk
Nygård har i løpet av sine etter hvert mange år syklet på de fleste kontinenter, og syns det er mange spennende plasser å sykle både i Afrika, Amerika og andre steder i Europa. Men det han har hjemme er minst like eksotisk, mener Nygård. 

– Det vi har her i Alta står ikke tilbake for noe annet sted i verden. Det slår meg hver gang jeg kommer hjem. Her kan vi sykle hele døgnet både sommer og vinter: Om vinteren kan du sykle med hodelykt i nordlyset og sommeren kan du sykle hele natta i midnattssol, sier Nygård.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Big Dipper in Northern Lights - Foto Glodexplorer.no 1400x933
Alta er ikke mindre eksotisk enn Marokko, Utah eller Tyrkia, mener Trygve Nygård i GLØD Explorer. Foto: glodexplorer.no

Alta er ikke mindre eksotisk enn Marokko, Utah eller Tyrkia, mener Trygve Nygård i GLØD Explorer. Foto: glodexplorer.no

Publisert 7. desember 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 7. desember 2016 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen