Sykling i skiløype, hva skjedde med krigen som ble spådd?
Mange spådde store konflikter rundt sykling i skiløyper, men hvor ble det av den uforsonlige striden mellom skifolket og fatbikesyklistene som mange spådde?
HVOR BLE DET AV KRANGLINGEN? Den spådde krigen i skiløypene mellom langrennski og fatbike har uteblitt. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 6 minutter
Høsten 2013 gikk alarmen.
«Fatbikesalget har i år tatt seg opp kraftig, noe skiløperne vil merke allerede til vinteren», skrev DN Aktiv.
Spådommen var at konflikten mellom bil og sykkel på veien skulle få sin vinterutgave blant trikkeskinner og snøtunge graner.
Tusenvis av fatbikesyklister var angivelig på vei ut i skiløypene.
«Som om det ikkje er ille nok at ekstremsyklistar med hår mellom tenna gjer livet utrygt for fredelege fotturistar på elles fredelege skogsstiar før snøen kjem. No skal skal vi også risikera å møta dei i skiløypene,» skrev Klassekampen.
«Nå legges det opp til konflikter også på vinterstid. For her kommer det til å gå mer enn ei kule varmt. Verken løypekjørere eller skiløpere vil ha slike farkoster i skiløypene,» het det i Oppland Arbeiderblad.
Midt i striden kjerne var Espen Wethe, den gang sykkeldesigner for Gresvig, og ansvarlig for at sykler med traktorhjul var tilgjengelig i sportsbutikker over det ganske land.
– Dagens Næringsliv spådde krig i løypene når de nye syklene kom og kvernet opp skisporene, og hevdet at løssnøkjøring utenfor løypene ville være lite aktuelt. Dessuten settes det jo løyper overalt, så det er nesten umulig å unngå skiløypene, så vi trodde og fryktet at folk først og fremst ville tråkke i løypene. Derfor jobbet vi mye med å utvikle sykler som skulle gjøre minst mulig skade på skiløypene. Vi satte på så brede dekk som mulig, slik at de skulle få best mulig flyt og kunne sykles med minst mulig lufttrykk og dermed sette minst mulig avtrykk, forteller Wethe.
At Terrengsykkels redaktør Øyvind Aas påpekte at folk som går tur på beina, eller for den del setter skøyteskiene på tvers av klassisksporet, ødelegger mye mer enn en fatbike, var ikke egnet til å roe gemyttene.
«Nå må syklistene vise respekt. For små og store som er ute på ski. Unger skal ikke bli skremt av slike monstersykler i skiløypa. Og de mange frivillige løypekjørerne rundt omkring skal ikke finne seg i at syklister ødelegger flott preparerte løyper med disse farkostene,» skrev en ilter leser av Oppland Arbeiderblad.
Skiforeningen, som kjører spor i store deler av Oslomarka, så heller ikke lyst på syklistenes inntog.
- Dette har vært diskutert hos oss, og vi er ikke positive. Vi legger ned store ressurser i å preparere skiløyper til skiløpere og henstiller syklister til å bruke andre traseer, sa løypesjef Hege Blichfeldt Sheriff før helgen. Hun mener syklister bør holde seg til brøytede skogsbilveier.
- Syklister kan trene fra tidlig vår til sen høst, og i tillegg er det milevis med brøytede skogsbilveier om vinteren. De få månedene det er mulig å gå på ski, så skal skiløpere prioriteres.
Men alle disse uttalelsene kom før den vintersesongen kom skikkelig i gang. Og det kom ikke så mange flere artikler om konflikten mellom tjukksykkel og langrennsski.
Når Terrengsykkel tar kontakt med Blichfeldt Sheriff fem år senere, konstaterer hun at frykten var delvis ubegrunnet.
– Hvor står vi nesten fem år etter DN-artikkelen du ble intervjuet til?
– Jeg har senket skuldrene litt. Jeg var jo veldig bekymret, både for ødeleggelse av løyper men også dette med kollisjonsfare. Men jeg har ikke hørt noe om det. Jeg har jo tenkt de få gangene jeg har sett syklister eller settespor i løypa når det har vært løst, at det kan ikke være noe stas å sykle i snø man synker nedi.
– Det har jo ikke vært så stor trafikk av fatbikes i skiløypene som man kanskje engstet seg for. Vi ser av og til fatbikes, og vi ser spor etter fatbike. Heldigvis har det jeg sett vært i like stor grad at de kommer ut av stier, og bare krysser skiløypa videre ut på sti. Det er jo for så vidt positivt å se. Jeg har møtt noen i løypa, og dessverre da på dårlige tidspunkter. Både føremessig og på dårlige tidspunkter hvor det er mye trafikk, for eksempel på en søndag formiddag, og en halvtime bak løypemaskinen. Da er det løst og da blir det store groper etter syklene.
Redaksjonssjef i Budstikka, Dag Otter Johansen var en av de som engasjerte seg i debatten. Etter et intervju med en frustrert løypebas, skrev han innlegget ”En fatbikesyklist tilstår”, hvor han tok til orde for at syklistene måtte bruke sunn fornuft i møte med vinter og skiløyper.
– Hvordan har du opplevd vintrene siden dette ble skrevet?
– Stort sett har det vært greit. Det har ikke blitt den store konflikten som mange fryktet. Det skyldes flere ting, blant annet at antallet fatbikesyklister har stabilisert seg på et relativt lavt nivå. Det er ikke ekstremt mange som sykler fatbike, og de fleste som sykler fatbike prøver å finne stier og steder vi kan preppe sjøl. Det er morsommere enn å kjøre i skiløypene. Jeg kan bare huske en gang jeg har opplevd noen som har vært irritert på at jeg syklet i skiløypa. Da møtte jeg to skiløpere, og den ene var gretten. Så da stoppet jeg og snakket med dem, og det ble en bra prat. Den andre bare smilte. De fleste gjør det. De syns fenomenet fatbike er litt artig.
Ragnar Roll, Skiforeningens løypebas i Vestmarka (Asker og Bærum) siden 1982, er fremdeles ikke blant de som smiler. Når han treffer syklister i skiløypene, stopper han dem og har en alvorsprat om sykling i preparerte løyper.
– Min holdning er at man bør ikke sykle i preparerte skiløyper. Å sykle i skiløypene viser en egoistisk holdning. Her jeg kjører løyper har vi to måneder vinter. Det er ti måneder i året du kan sykle hvor du vil. Da bør syklistene vise såpass hensyn at de ikke sykler i skiløypene. Når det er så kort vinter og det finnes så mange skogsbilveier og gang-og sykkelveier de kan sykle på, må de da sykle i skiløypene?
Hans kollega Hege Blichfeldt Sheriff i Skiforeningen oppfordrer de tjukksyklistene som vil ut i skiløypene om å sjekke føret grundig.
– Det som jo er fint med føremeldingen vår, er at vi har en forhåndsmelding, som viser hvor det skal preppes og hvor det er ferdig preppet. Dette er tilgjengelig på en app til mobiltelefoner (Imarka). Det kan være kjekt å bruke for å få oversikt, og unngå å ødelegge spor. Jeg er glad for å kunne si at fatbikes ikke har vært et stort problem.
Espen Wethe har byttet jobb, men er fortsatt like stor fatbikeentusiast, og drar på milelange turer i Oslomarka om vinteren.
– Uansett hva du driver med, vil det være noen som klager på deg. Jeg har syklet fatbike vinterstid i fem år nå, og jeg kan telle på fingrene de gangene jeg har blitt møtt av sure folk. Folk flest syns det er dødskult når noen sykler fatbike. Jeg får aldri så mange smil i løypa som når jeg kommer på fatbike –flere enn når jeg går på ski.
Denne saken stod på trykk første gang i Terrengsykkel 73.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.