TRENDSETTER: Vi har testet Diamant Mammut F4 - en fatbike som har vært med å gjøre sykkeltypen populær i Norge. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Diamant er i likhet med Nakamura husmerket til Gresvig-konsernet.
De siste årene har Nakamura og Diamant hatt identiske sykler, kun skilt av design. For 2015 har Gresvig valgt å differensiere de to merkene.
Nakamura tar over i det øvre prissjiktet, mens Diamant legger seg i det lavere prissjiktet.
Mammut F4 er fjerde-generasjons fatbike fra Diamant, og videreføringen av deres bestselger til ti tusen kroner fra i fjor.
Gram spart: Lette skumholker skjærer noen gram av på totalvekten, og er behagelige i bruk.
Nytt av året er enda bredere dekk og hundre mm brede felger foran og bak.
Dette gjør at den takler dyp snø nesten like godt som de beste syklene på markedet. Diamant og Nakamura har identisk geometri.
I likhet med flere av testsyklene skulle vi helst ha sett at kjedestagene var kortere.
Tjukksykler oppleves ofte som vanskelig å manøvrere, og dette må lange kjedestag ta mye av skylden for. Krankhuset kunne også med fordel vært noe lavere. Med store dekk får sykkelen et høyt tyngdepunkt, og dette gjør sykkelen mindre stabil i svinger.
På mykt underlag er dette derimot ikke veldig merkbart.
Kjedefanger: Den lille kjedeføreren skal hindre kjedet fra å ramle av på innsiden.
Det største aberet med sykkelen er bremsene fra Tektro. Bremsene opplevdes for svake for lange turer på sti.
Stiv gaffel er slitsomt for håndleddene, og dette blir enda verre når en må bruke mye fingerkraft på bremsene.
Større skive foran hadde hjulpet, men også bak savnet vi mer kraft.
Dette gjør at sykkelen mister poeng både på sykkelglede og sti.
Liten skive: 160mm skive foran sparer noen gram, men vi savner mer stoppekraft.
Utstyrspakken for øvrig er svært bra.
Spesielt hjulene imponerer stort med lav vekt. Hjulene er faktisk testens tredje letteste, kun slått av storebroren fra Nakamura og den langt dyrere sykkelen fra Skørn.
Girgruppen bestående av Shimano SLX bakgir og Deore fremgir gjør jobben uten problemer.
Terrengsykkel testet forløperen til Mammut F4 i fjor, men da under merkenavnet Nakamura.
Vi konkluderte da med at sykkelen er et godt kjøp for de som ønsker å teste sykler med brede dekk. Den samme konklusjonen gjelder også for årets modell.
«Mammut F4 er en bra inngangsport til tjukksykling, men svake bremser ødeleggernoe av sykkelgleden.»
Diamant Mammut F4
Pris: 9999 kroner
Vekt: 14,7 kg
Forhjul: 3,5kg
Bakhjul: 3,9kg
+ Brede felger
+ Lav vekt til lav pris
- Svake bremser
- Lange kjedestag
Utstyr og geometri
Ramme: Aluminium, 190x9mm aksling
Gaffel: Aluminium, 135x9mm aksling
Hjul og dekk: C4 103mm felger, Novatec nav, Vee Tire Snowshoe 4.5" dekk
Bremser: Tektro HDC 330 med 160mm skiver foran og bak
Gir og drivverk: Samox GXP krank, Shimano SLX/Deore gir, Shimano SL-M4000 triggere
Styre og framspring: C4 RE2.0, 72cm styre
Sete og pinne: C4 RE2.0
GEOMETRI:
Lengde kjedestag: 467mm
Styrevinkel: 69,5 grader
Styrefremløp: 50mm
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.