Mi:Tech Tyke Fat Rohloff. Ikke mye som kan bli ødelagt her. Alle foto: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 6 minutter
Tyske Mi:Tech har spesialisert seg på alternative girsystemer.
Fatbikene deres leveres med både Rohloff navgir og Pinion P1 krankgir.
Vår testsykkel kom med Rohloff Speedhub, som er den mest kjente av de to alternative girsystemene.
Kombinert med beltedrift fra Gates Carbon Drive får du et girsystem og drivverk som er ekstremt robust og krever minimalt med vedlikehold.
Robust: Med Rohloff Speedhub XL er det slutt på feiljusterte gir og brekkasje.
Gir og drivverk
Rohloff Speedhub har planetgir innvendig i navet med totalt 14 ulike utvekslinger, jevnt fordelt med 13,6 % spredning mellom hvert gir.
Det gir et spenn på 526 % fra letteste til tyngste gir, cirka like mye som tradisjonelle 3-delte girsystemer.
Speedhub består av tre planetgir. To av planetgirene virker sammen og gir totalt 7 utvekslinger. Det tredje planetgiret er et reduksjonsgir som virker i serie med de øvrige girene, og dermed dobler antall utvekslinger.
Uten reduksjonsgiret innkoblet veksler du mellom gir 8-14, hvor det 11. gir er nøytralt (1:1 ratio).
Når du girer til 7. gir eller lavere kobles reduksjonsgiret inn. Dette gir et hopp i giringen mellom 7. og 8. gir.
Med alle planetgirene koblet inn (gir 1-7 med unntak av gir 4) øker friksjonstapet fra 1-2 % til 4-5 %. Dette utgjør likevel ikke mer enn på et velsmurt utvendig girsystem.
Rohloff Speedhub har en innkjøringsperiode på godt og vel 1000 km. Vårt gir var ikke innkjørt.
Spesielt i lavere gir var det lyd og en følelse av skuring, men dette blir mindre merkbart etter innkjøring.
Den lange innnkjøringsperioden gjenspeiles i ekstremt lang levetid for giret. Det skal godt gjøres å slite ut Rohloff Speedhub.
Det eneste som kreves av vedlikehold er årlig oljeskift, som enkelt gjøres via en tappeplugg i navskallet.
En skifter, to vaiere: Det eneste denne vriskiften gjør er å trekke i to vaiere. All girfunksjonen er innbakt i navet.
Planetgir er ikke avhengig av bevegelse for å giret, som betyr at du kan skifte gir stillestående uten å tråkke.
Det betyr at kan gire når du vil, også ved uforutsette stopp og plutselige bakker.
Du kan derimot ikke skifte gir med tung belastning i tråkket. Dette vendte vi oss fort til, men gjør det noe mer problematisk å montere Rohloff på en elsykkel.
Giret betjenes via en vriskifter (grip shift) med to vaiere som trekker i hver sin retning.
I motsetning til andre girsystemer er giret ikke fjærbelastet, noe som gjør at trege vaiere sjeldent blir et problem.
Å pakke hele girfunksjonen inn i navet har flere fordeler. Giringen påvirkes ikke av snø, gjørme og andre fremmedelementer, og er godt beskyttet mot brekkasje.
En åpenbar fordel for terrengsykler. Navgir har kun et drev foran og bak, noe som gir lik kjedelinje til enhver tid.
Spesielt på fatbike er dette en stor fordel, hvor subb mellom kjede og dekk i lette gir kan være en begrensende faktor for dekkbredden.
Beltedrift: Belter og drev fra Gates Carbon Drive er god match med navgir.
Fremdriften er det Gates Carbon Drive som står for. Beltedrift har lengre levetid enn kjeder, og sliter heller ikke på drevene. I tillegg er det svært sjeldent at belter ryker på tur.
En bekymring mindre der altså. Belter kan ikke splittes slik som kjeder, og krever derfor mulighet for å åpne bakrammen. Mi:Tech har en god løsning for dette.
Rohloff Speedhub-navet veier 1980 gram. Det er tungt, men til gjengjeld sparer du vekt på girhendler, kassett, fremgir og bakgir.
Hva den totale vektforskjellen blir finnes det derfor ikke et eksakt svar på, men det er vanskelig å se for seg at en Rohloff ikke kommer dårligere ut vektmessig enn sammenlignbare tradisjonelle girsystemer. Den største forskjellen er dog vektens plassering.
Omtrent 1 kg ekstra vekt på bakhjulet er merkbart når du skal håndtere sykkelen i terrenget.
Ønsker du å lære mer om Speedhub finner du videoer og 3D-tegninger på Rohloffs hjemmeside. Det har også vært lange debatter om Rohloff på terrengsykkelforumet, for eksempel denne tråden fra 2009 .
Ingen vanlig ramme: Rohloff og beltedrift krever tilpassing av hjulfestet og bakramme. Den svarte skiven på setestaget muliggjør belteskift.
Øvrig utstyr
Rammen tikker inn på 1850 gram, noe som er en respektabel vekt for en fatbike-ramme klargjort for Rohloff og beltedrift.
Vår testsykkel hadde klaring for maks 4 tommer dekk, noe vi synes er vel snaut på denne typen tjukksykkel. Heldigvis er det kommet en ny versjon av rammen som tar opptil 4,8 tommer dekk.
I tillegg er styrevinkelen justert fra 71 til 69 grader.
Snaut: Vår testsykkel har klaring for maksimalt 4 tommer dekk.
Felgene, de 80 mm brede Halo Tundra, er smalere enn ønskelig. For ren vintersykling foretrekker vi 100 mm felger.
Navene, Tune King foran og Rohloff Speedhub XL bak, er det ingenting å utsette på.
Testsykkelen var satt opp med Surly Larry både foran og bak. En underlig kombo med tanke på at dekkmønsteret er spesifikt designet for fremhjulet.
Lange lave knaster i lengderetningen gir lav rullemotstand og godt sidegrep, men spinner fortere enn dekk med sideveis knaster.
Best foran: Surly Larry er designet for bruk som fordekk.
Det er gledelig å se at Mi:Tech har valgt å utstyre sykkelen med Shimano XT hydrauliske skivebremser. Skivebremser fra Shimano er velprøvde og har vist seg å ha lang levetid og god kvalitet.
I tilegg er de enkle å vedlikeholde. Mekaniske skivebremser hadde også vært et godt valg på denne sykkelen. Mekaniske bremser er enkle og robuste, noe som står i stil med resten av sykkelen.
Ulempen er at mekaniske bremser krever hyppigere vedlikehold enn hydrauliske, men vaierskifte er tross alt enklere enn lufting.
Vi foretrekker også stoppkraften og følelsen i hydrauliske bremser.
Bra/mindre bra:
+ Solid og robust sykkel som krever minimalt med vedlikehold
+ Veldig bra girfunksjon som ikke påvirkes av snø, gjørme eller sand
+ Jevnt og stort spenn i girutvekslingen
+ Mulighet for custom geometri
+ Smal krank
+ Justerbare kjedestag
- Trang bakramme (nyere modeller av rammen har bedre klaring)
- Dyr, men veies opp av lave vedlikeholdsutgifter
- Tungt bakhjul gjør sykkelen vanskelig å håndtere
Velprøvd: Hydrauliske skivebremser fra Shimano gjør seg godt på denne sykkelen. Girvaierne går inn i navet på venstre side.
Oppsummert
For vintersykling og terrengsykling er girfunksjonen til Rohloff bedre enn tradisjonelle gir.
Robust, lite vedlikehold og rask og presis giring med stort spenn er alle egenskaper vi setter pris på.
Eneste ulempen er den økte vekten på bakhjulet. Tyke Fat med Rohloff er ingen inspirerende sykkel for stisykling, og dette skyldes i stor grad at sykkelen er vanskelig å få med seg over kanter og i trange svinger.
Mi:Tech Tyke Fat med Rohloff har en høy innkjøpspris, men du kan forvente deg lang levetid og lite vedlikehold.
Som treningsredskap og transportmiddel er dette derfor en velegnet sykkel.
Vi anbefaler uansett å gå for den oppdaterte modellen med økt klaring i bakrammen, så har du muligheten til å montere bredere dekk om du har behov for det.
Ramme: Mi:Tech Tyke Fat aluminiumsramme klargjort for navgir og beltedrift
Gaffel: Surly stålgaffel
Forhjul: Tune Fat King nav med Halo Tundra 80 mm felger, Surly Larry 3,8” dekk
Bakhjul: Rohloff Speedhub XL nav med Halo Tundra 80 mm felger, Surly Larry 3,8” dekk
Gir: Rohloff Speedhub XL navgir med 14 gir
Drivverk: Gates Carbon beltedrift med 42/20 tenner
Krank: E13 TRS+
Bremser: Shimano XT bremser med 180 mm skiver foran og 160 mm skiver bak
Styre og stem: Ritchey Pro
Setepinne og sete: Ritchey Pro pinne, Selle Italia Flite sete
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.