Test av fatbikes for vintersykling og variert bruk.
I Terrengsykkels første gruppetest av fatbikes har vi gjort noe litt utenom det vanlige. Vi har testet syv sykler med prislapp fra ni til femti tusen kroner. Les videre, så finner du en sykkel tilpasset deg og din lommebok!
FATBIKETESTING: For å få gjennomført testen med alle fatbikene før vinteren kom, dro vi til Torsby i Sverige, hvor skitunnelen kunne by på snø i august. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 5 minutter
Få sykkeltyper har inntatt det norske markedet like fort som fatbikes.
I løpet av to år har tjukksykler gått fra å være en kuriositet få har hørt om, til å bli solgt i sportsbutikker over hele landet.
Til sammenligning tok det flere år for tjueniere å etablere seg i markedet. Årsaken til suksessen er trolig at feite dekk åpner opp for en helt ny type sykling.
Tjukksykler gjør det mulig å sykle hele vinteren gjennom. Feite dekk tillater også å legge turen innom stier som enten er for bløte eller for løse for tradisjonell dekkbredde.
Sykler med ekstra brede dekk ble opprinnelig utviklet for å sykle på sand og snø.
Dekk med over hundre millimeter bredde, støttet opp av nesten like brede felger, gir overlegen bæreevne og fremkommelighet når underlaget blir mykt. Etter hvert har mange oppdaget at fatbikes også er svært morsomt på sti.
Stort volum i dekkene jevner ut underlaget, og det lave lufttrykket gir godt grep.
De brede dekkene er ekstremt tilgivende for hvor en plasserer hjulene. Brede dekk setter seg heller ikke fast mellom røtter og steiner, men spretter i stedet over.
Dette tillater dristigere sporvalg og gir lavere krav til presisjon i styringen.
Volumiøse dekk vil likevel aldri bli noen erstatning for dempere, hverken foran eller bak. Helstiv sykkel på sti rister godt, uansett dekktrykk.
Dette er Terrengsykkels første gruppetest av tjukksykler.
I motsetning til andre gruppetester har vi ikke lagt noen begrensning på pris, men i stedet valgt å ha med et stort spenn av sykler.
Testens dyreste sykkel koster over fem ganger så mye som den rimeligste, men er også hele fem kg lettere.
Vi har også med en halvdempet fatbike fra Salsa, som leveres med den nye Rock Shox Bluto dempegaffelen.
Dette er en gaffel vi forventer å se mer av fremover. For ren snøsykling er ikke dempegaffel nødvendig, men i rufsete terreng blir den satt stor pris på.
Sykkeltesten ble hovedsakelig utført på barmark.
Lange turer på grus, myr, sand og sti satte syklene ettertrykkelig på prøve.
Her tilbakela vi runde på runde i den korte og intense løypen, og gjorde oss noen viktige bemerkninger.
Egenskaper som er fremtredende på sti er ikke like avgjørende når underlaget er mykt og tregt. Dette gjelder spesielt vekt, men vi opplevde også at forskjeller i stivhet og komfort druknet i snøen.
Bortsett fra noen irritasjonsmomenter har alle syklene fungert bra gjennom hele testperioden.
Syklene har fått poeng i seks forskjellige kategorier. De dyre syklene har jevnt over høyere snitt enn de rimeligere modellene, men så koster de også mer.
På grunn av det store prisspennet har vi ikke kåret noen testvinner, men likevel gitt en ekstra påskjønnelse på de modellene som utmerket seg positivt.
Alle syklene fungerer godt på snø, og oppfyller dermed kravet til å bli morsomme følgesvenner hele vinteren gjennom.
Skal du kjøpe din første tjukksykkel? Her er hva du bør se etter!
VEKT
Tjukksykler er tunge. Slik er det bare.
På jevnt underlag, slik som snø og grus, er ikke vekt så viktig. På ujevnt underlag er derimot lav vekt en fordel.
På en helstiv sykkel er det armer og ben som står for fjæringen, og dermed blir hele sykkelen uavfjæret vekt. En tung sykkel er derfor vanskeligere å håndtere på sti og gjør deg mer sliten i hele kroppen.
GEOMETRI
Selv om testsyklene på papiret har relativt ulik geometri, opplevdes forskjellene mindre i praksis.
Mest merkbart for sykkelopplevelsen var kjedestaglengden. For å gi plass til brede dekk må hjulet flyttes bakover, og dette gjør at tjukksykler har flere cm lengre kjedestag enn selv tjueniere.
Ønsker du en leken sykkel bør du velge en modell med så korte kjedestag som mulig.
Sykkelens styring bestemmes av styrevinkelen og gaffelfremløpet (avstand fra gaffelens senterlinje til hjulets aksling, også kalt rake).
Slakk vinkel og lite fremløp gir en stabil sykkel, mens bratt vinkel og mye fremløp gjør sykkelen kvikk. Her finnes det ikke noe fasittsvar på hva som er best, men avgjøres av bruksområde og personlige preferanser.
SITTESTILLING
Før du handler bør du sjekke at du oppnår ønsket sittestilling, og spesielt at du får styret i den høyden du ønsker det. Tjukksykler er ofte høye i fronten. Kopier gjerne målene fra din nåværende sykkel.
En konsekvens av de brede dekkene er at avstanden mellom pedalene øker. Dette målet kalles q-faktor, og er definert som avstanden mellom ytterkant av krankarmene.
Q-faktoren på testsyklene varierer fra 202-230 mm. Til sammenligning er q-faktoren på vanlige terrengsykler rundt 170 mm.
Noen personer er veldig følsomme for bred krank, mens andre knapt merker forskjell. Som vanlig anbefaler vi å prøve sykkelen før du kjøper.
DEKKBREDDE OG FELGBREDDE
Jo bredere jo bedre, tenker mange. Dette er derimot ikke helt riktig.
Brede dekk gir bedre fremkommelighet på snø, og dette er for mange det viktigste. På fast underlag vil derimot litt smalere dekk gi en bedre kjørefølelse.
For variert bruk er ikke bredest alltid best.
Felgbredde påvirker egenskapene på samme måte som dekkbredde. Brede felger trengs for å støtte opp om dekkene når dekktrykket blir lavt, og bidrar således til økt fremkommelighet.
Smalere felger gir dekket en rundere profil, som er å foretrekke på sti og fast underlag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.