/ Fatbike

Test av Hard Rocx Circo Gigante L fatbike

Vi har testet Hard Rocx´ rimeligste tjukksykkel.

Sist oppdatert: 21. november 2016 kl 09.00
FEIT GIGANT: Vi har testet Hard Rocx sin fatbike, Cirgo Gigante. Foto: Gaute Reitan
FEIT GIGANT: Vi har testet Hard Rocx sin fatbike, Cirgo Gigante. Foto: Gaute Reitan
Lesetid: 4 minutter

For inneværende sesong har Hard Rocx to tjukksykler i sortimentet: Modellene L og XL, begge med navnet serienavnet Circo Gigante. I tillegg kommer Circo Gigante M, en 27er med plusshjul. Av de to «ekte» tjukkasene er XL gjevere utstyrt enn L og oppgis å veie 14,1 kilo, eller 600 gram mindre enn L. Karbongaffelen på XL utgjør en vesentlig del av vektforskjellen på de to. Vi hadde L-modellen inne på test på seinvinteren. Dermed rakk vi å prøve den på tørr snø i høyden, på bløt påskesnø og på vårbare stier.

Utstyret på Circo Gigante L er hva vi vil kalle fornuftig: Ingen typiske jåledeler, men solid og funksjonelt hele veien. Sykkelen veier inn på 14,3 kg med slanger uten pedaler, en helt akseptabel vekt for en tjukkas. Skal man ha en vesentlig lettere fatbike, snakker vi fort også om en helt annen pris. Det har også lite for seg å bruke dyre dommer på oppgraderinger for å fjerne noen gram her og der. Forskjellen på 14,3 og 14,1 kilo sykkelvekt er knapt merkbar. Å erstatte slangene med slangeløst oppsett er imidlertid smart. Det sparer en del vekt, gir en kvikkere følelse og, ikke minst, minker sjansen for punktering betraktelig. Mer om det nedenfor.

IMG_1615
IMG_1615

Vanligvis når vi får levert testsykler, begynner vi med å finjustere litt med avstandsringer, styreframspring og annet for å få sittestilingen slik testsyklistene foretrekker. På den friske, røde Circo Gigante L var setehøyden det eneste vi justerte. Da det var gjort, var det tut og kjør: Sittestillingen på 17-tommeren var helt perfekt for oss på ca. 1,75–1,80. Passe utstrakt for å få trøkk i tråkket og passe oppreist for kontroll.

Styret på Circo Gigante L er hele 76 centimeter bredt. Dette kan selvsagt kappes i endene, men vi digger kontrollen som brede styrer gir. Dette er gull verdt på smale, opptråkkete stier i snøen. SRAM DB3-bremsene har gode hendler, men er relativt enkle og med en tendens til å pumpe seg opp litt i bratte, lange utforkjøringer.

IMG_1613
IMG_1613

Dekkene, Schwalbe Jumbo Jim i 4,8-bredde, er blant våre absolutte allroundfavoritter til feithjulinger. Montert på 100 mm brede felger gir de god demping og enorm bæreevne. Dekkene gnager seg fram på imponerende vis på både hard skare, i løs tørrsnø og i våt vårsnø, og griper godt både i svinger og ved hard bremsing. Dessuten ruller de godt på fast underlag. Men: LiteSkin-versjonen er noe utsatt for punkteringer på barmark. Er det en ting du helst vil unngå på tjukkas, så er det å punktere. Det skal nemlig mye luft til for å få inn 6–8 psi igjen med ny slange i 4,8-dekk.

IMG_1612
IMG_1612

Vi stusser litt over utvekslingen Hard Rocx har valgt. Med lavt dekktrykk 4,8-dekk kommer man sjelden opp i så store hastigheter at en 36-klinge foran egentlig er nyttig. På småkuperte, vinterkledte stier kjørte vi riktignok mye på 36-klinga, men da med kjedet på et av de største tannhjulene på den tidelte kassetten. På tjukkaser er 1x11-drivverk perfekt, kanskje helst med 28 eller 30 tenner foran, som på Circo Gigante XL.

Balansen i Circo Gigante L er super, og til tross for store dekk kan Circo Gigante L karakteriseres som leken og kvikk. Hvis du byr opp, er den mer enn villig til å hoppe og flikkes rundt svinger. Å vippe opp forhjulet over kuler og hindringer er lett selv om sykkelen ikke er veldig kort i bakramma.

Konklusjon: Hard Rocx Circo Gigante L er en morsom og velbalansert sykkel med stort sett fornuftig utstyr og til en overkommelig pris.

annonse

Plusser: Fornuftig utstyrt, bredt styre, god sittestilling og balanse, supre, store dekk

Minuser: 1x11-drivverk ville vært å foretrekke, bremsene pumper seg opp i lange utforkjøringer, dekk uten SnakeSkin-forsterkning er skjøre på sommerføre

Pris:

Ramme:

16.000 kr

Race 3 X-6 Superlight

Rammestr:

15" – 17" – 19" – 21" (testet: 17")

Gaffel:

Speed by HR alu. m/51mm offset

Styrelager:

FSA Tapered

Felger:

Star JP95 100mm bredde

Nav:

15 x 150mm foran/12 x 197mm bak

Dekk:

Schwalbe Jumbo Jim 26×4,8"

Gir bak:

Shimano SLX

Gir foran:

Shimano Deore Direct Mount

Girhendel:

Shimano Deore

Skivebremser:

Sram DB3 180mm foran/160mm bak

Krank:

Race Face Ride 2x10, 22–36 t

Kassett:

Shimano HG50-10, 11–36 t

Kjede:

Shimano HG-54

Pedaler:

Leveres uten

Styre:

HRX SL low riser 760mm bredde/15mm oppsving/9 grader bakoverbøy

Styrestem:

HRX SL

Sadelpinne:

HRX SL

Sadel:

Selle Italia Q-Bik

Vekt:

14,3 kg (veid av oss)

 

Publisert 21. november 2016 kl 09.00
Sist oppdatert 21. november 2016 kl 09.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen