/ Fatbike

Test av Lauf Carbonara dempegaffel for fatbike.

Det er ikke mange som lager dempegafler for de feiteste dekkene. Karbonspesialistene i Lauf gjør det, og vi har prøvd gaffelen som skal gjøre turen med fatbike litt snillere.

Sist oppdatert: 18. november 2016 kl 09.00
Lesetid: 3 minutter

Mange tenker sikkert på en klassisk italiensk spaghetirett når de hører navnet. Tenk mer på karbon som byggemateriale i dette tilfellet: Tjukkasgaffelen Carbonara fra islandske Lauf er av karbon fra ende til annen, med unntak av de totalt seks bladfjærene av glassfiber på hver side. Lauf sine gafler er noen særegne konstruksjoner med ditto spesielt utseende. Tidligere har vi testet Lauf Trail Racer, som er tilpasset «vanlige» hjul og dekk.         

Carbonara er da heller ingen dempergaffel; den har nemlig ingen demping. Den fjærer i ordets rette forstand, og tilbyr 60 millimeter naturlig, progressiv vandring. Syklistens kroppsvekt står for dempingen. Derfor har gaffelen heller ingen pakninger, olje, luft, knotter eller duppeditter å justere på. En Lauf-gaffel kan tilsynelatende ikke gå i stykker, noe som gjør den attraktiv til vinterbruk hvor nettopp pakninger, olje og luft under trykk kan trenge hyppig service. Kanskje enda viktigere for mange potensielle kjøpere er vekten: Vi veide vår testgaffel til 1130 gram ukappet og inkludert 15 mm aksling og medfølgende ekspansjonsbolt i kronerøret. Det er om lag samme vekt som den stive alugaffelen som testsykkelen opprinnelig leveres med, og nesten 700 gram lettere enn en Rock Shox Bluto. Da Lauf Carbonara ikke har noen justeringsmuligheter, kommer den i to ulike utgaver: Regular for dem som veier over 85 kg, og Light for syklister under 85 kg. Gaffelen er bredbent nok til å takle 26 x 4,8"-dekk, eventuelt 29+ i opptil 3,0".

IMG_1649
IMG_1649

Les også: http://www.terrengsykkel.no/Utstyr/Lauf-Trail-Racer

At akslingen beveger seg i en svak bue bakover før vandringen blir mer vertikal, merkes ikke så godt på en tjukkas. I stående klatringer er det ytterst lite gynging – om noen overhodet. Likevel er gaffelen veldig følsom på småhumper, slike det gjerne er mange av på hardtrampede stier på vinteren. Lauf Carbonara oppfører seg naturligvis annerledes enn f.eks. en Bluto, men er heller ikke ment å ligne. Carbonara skal ta brodden av små og mellomstore hindringer, og det gjør den på ypperlig vis. I tillegg likte vi veldig godt at fronten på sykkelen beholdes så lett og dermed leken. Den inspirerer til å vippe fronten opp over hindringer og hive sykkelen rundt svinger.

IMG_1695
IMG_1695

Det er imidlertid her gaffelens svakhet kommer til uttrykk: Den mangler vridningsstivhet, noe selv våre testsyklister på ca. 70 kilo merket. Det går ut over presisjonen i svingene. Vi tror Lauf kunne kostet på seg mer gods for å bøte på dette, men fortsatt hatt en superlett gaffel.

Konklusjon: Lauf Carbonara er en fascinerende skapning – elegant og styggpen på samme tid. Med 890 dollar i ufortollet pris fra Laufs egen nettbutikk er den langt fra gratis. Med sine 60 mm vandring som først er superfølsom, siden progressiv, tar den effektivt bort brodden fra ujevnhetene i underlaget. På en fatbike med 4,8-dekk er det mye fjæring i dekkene. Nok til real vintersykling, vil mange si. Vi anser derfor Lauf Carbonara som best egnet for dem som sykler tjukkas også på stier uten snødekke, men i nåværende form ikke for dem som kjører hardest eller veier mest.

Publisert 18. november 2016 kl 09.00
Sist oppdatert 18. november 2016 kl 09.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen