LETT: Nakamura Big Bob 5.0 veier 12,5 kilo. Det er svært lett for en fatbike til 15 000 kr.
Lesetid: 5 minutter
I Terrengsykkel 52, som er i salg nå, er det en stor gruppetest av fatbikes, deriblant en Nakamura Big Bob 5.0.
Vår testsykkel var utstyrt med for smale slanger, og ble kritisert for det.
Kritikken var uberettiget, og det er ingen grunn til bekymring: Syklene som er til salgs i butikk er utstyrt med ordentlig fatbike-slanger beregnet på de bredeste dekkene.
Testsykkelen hadde Schwalbes 13F-slanger. Disse er beregnet for opp til 3,0 tommers dekkbredde, men har vist seg å fungere bra opp til 4,0 tommers dekkbredde.
Med en vekt på 185 gram, cirka halvparten av fatbike-spesifikke slanger, har dette vært en populær slange for å slanke tjukksykler.
2015-modellen av Big Bob 5.0 leveres derimot med 4,5 tommers dekk, og da fungerte 13F- slangene dårlig.
Produksjonsmodellen av Big Bob 5.0 leveres med en ny slange beregnet på 4,0 tommers dekk og oppover. Disse veier 330 gram.
Testsykkelen hadde tyngre eiker og nipler enn produksjonsmodellen, og produsenten byttet derfor til lettere slanger for å kompensere. Dette ble det informert om på forhånd, men på grunn av en glipp kom ikke dette med da syklene ble vurdert.
Testen er diskutert i terrengsykkel-forumet, blant annet med innspill fra Espen Wethe, produktutviklingssjef i Gresvig.
Espen anbefaler forøvrig å sette opp syklene slangeløst med en metode beskrevet her. Dette sparer hele 600 gram på hjulsettet!
Under følger en oppdatert versjon av testen av Nakamura Big Bob 5.0, sammen med innspill fra Wethe. Hele gruppetesten finner du i Terrengsykkel 52, som fåes kjøpt hos Narvesen og andre steder de selger blader.
BREDT: Med 103 mm felger og 4,5 tommer dekk gir Big Bob 5.0 god flyt. Inni her skjuler det seg en Schwalbe 13F-slange, men på syklene som fåes kjøpt i butikk er det en annen slange mer egnet for de ekstra store dekkene.
Nakamura Big Bob 5.0
Nakamura leverer en lett sykkel til en knall pris, men med enkelte detaljer som ikke faller i smak
Pris: 14999 kroner
Vekt: Total; 12,5 kg. Forhjul; 3,12 kg. Bakhjul; 3,61 kg
Hjul og dekk: C4 103mm felger, Novatec nav, Vee Tire Snowshoe 4,5" dekk
Bremser: Hayes Radar, 160mm skiver foran og bak
Gir og drivverk: Samox PF30 krank, Shimano XT/SLX gir, C4 tommelskiftere
Styre og framspring: C4 RE2.7, 70cm styre
Sete og setepinne: C4 RE2.7
Syklene gies poeng i ulike kategorier på en skala fra 1-6, der 6 er best. Nakamura ble trukket for slangevalget på sykkelglede. Denne er derfor i nett-testen oppjustert fra 3 til 4, mens snittet endrer seg fra 4,1 til 4,25. Karaktersnitt mellom 4 og 5 betegnes som veldig bra.
Utstyr mht pris: 4,5
Sykkelglede: 4
Finish: 4
Transport: 5
Snø/ løst underlag: 5
Sti: 3
Snitt: 4,25
+ Brede felger: Nakamura Big Bob 5.0 er en av tre sykler i testen som leveres med 100 mm felger, som er det bredeste i testen. Bra for de som ønsker mest mulig flyt i snø.`
+ Lav vekt til lav pris: Nakamura Big Bob 5.0 er blant de rimeligere syklene i testen, og likevel testens nest letteste.
- Tommelskiftere: Tommelskiftere falt ikke i smak hos testpanelet.
- Spinkle bremseskiver: Bremsene fungerte ikke tilfredsstillende, mye på grunn av lettvektsskiver med 160mm diameter.
Nakamura og Diamant, husmerkene til Gresvig-konsernet (Intersport, G-sport og G-max), var tidlig ute med tjukksykler.
Det ligger flere års utvikling bak Big Bob-serien, og tidligere utgaver av sykkelen er solgt i utlandet under andre merkenavn. C4-felgene er testens bredeste, og for tyngre ryttere eller ren vinterbruk er dette en fordel.
Nakamura legger mye stolthet i å ha de letteste syklene til denne laveste prisen.
Dette gjelder også tjukksyklene. 12.5 kg for en feithjuling til 15 000 kroner er ekstremt lett.
SPINKELT: Big Bob leveres med lettvektsskiver med 160 mm diameter. Det mener vi blir for spinkelt på en fatbike.
Dessverre mener vi vektfokuset har gått vel langt denne gang. Spinkle lettvektsskiver fører til lavere kraft, dårligere modulasjon og mer ulyd.
Espen Wethe påpeker at skiver med mindre gods blir fortere varme, og dermed er mer egnet for vinterbruk. Eventuell snø og is på skivene vil raskere smelte, og bremsen vil raskere nå riktig driftstemperatur.
Dette er ifølge Espen årsaken til å velge lettere skiver, mens vektbesparelsen er kun en bonus.
Vår konklusjon er likevel fortsatt at skivene på Big Bob 5.0 er et dårlig valg, da de selv ved rett temperatur og tørre forhold ikke yter tilfredsstillende.
TOMMEL NED: Tommelskiftere falt ikke i smak hos Terrengsykkels testpanel.
Tommelskifterne sparer vekt, men har lite annet å tilby. Å flytte tommelen opp på oversiden av styret for å skifte gir hører fortiden til.
På sti måtte vi flere ganger velge mellom å gire til riktig gir eller beholde et godt grep om styret.
På jevnt underlag er tommelskiftere ok, men vi ser likevel få fordeler kontra trigger.
Tommelskiftere er likevel førstevalget blant enkelte vintersykkelentusiaster, angivelig fordi de fungerer bedre med votter og hansker.
Det er et utsagn vi ikke stiller oss bak.
TOMMEL OPP: C4-komponentene fra Gresvig har lav vekt og gjør jobben.
Å oppgradere til bedre skiver, gjerne med 180mm diameter foran, og vanlige girhendler er hverken dyrt eller spesielt vanskelig.
Selv med disse små forandringene vil Big Bob komme godt ut på vektskåla. Nakamura leverer en jevnt over bra sykkel til en knall pris.
Vi kunne likevel ønske at de hadde fokusert litt mindre på vekt og mer på funksjon.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.