FATBIKE FRA VALDRES: Vi har testet fatbiken fra sykkelmakeren Skør´n i Valdres. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Wubbo Boiten fra Nederland er utdannet mekaniker, og har flere år som aktiv syklist bak seg.
I 2008 kjøpte han gården Sørre Skøren i Valdres, og to år senere var sykkelmerke Skørn født.
Skørn har spesialisert seg på å skreddersy sykler for den enkelte kunde. Wubbo tilpasser sykkelen for å sikre at du får korrekt sittestilling, mens dere sammen velger komponenter som passer din lommebok og ditt bruksområde.
Lakkering i din favorittfarge er også mulig, mot et tillegg i pris.
SMYKKE: Den superlette NEXT SL-kranken fra Raceface kompletterer en dyr og lett utstyrspakke forøvrig
Terrengsykkel fikk ikke velge noe selv, men ble tilsendt en helsvart fatbike i matt karbon, utstyrt med komponenter fra øverste hylle.
Det var ingenting å utsette på utstyrspakken, og karbon rund baut gir sykkelen et eksklusivt utseende. SRAM XX1 girgruppen med elleve gir bak og kun ett gir foran kommer virkelig til sin rett på en helstiv sykkel.
Kjedet holdt seg på plass selv når det ristet som mest, og det var aldri noen problemer med giringen. 32 tenner på tannhjulet foran kombinert med en 11-42 kassett bak fungerte godt på barmark, men for vinterbruk ønsker vi oss lettere utveksling.
ENKELT: Skørn er den eneste sykkelen i testen med 1x11-drivverk. Praktisk, men dyrt.
Det er likevel hjulsettet som fortjener mest oppmerksomhet.
De 80mm brede karbonfelgene, og dekk satt opp slangeløst, skal ha mye av æren for den lave vekten.
En vekt på like over 10 kg gjør sykkelen ekstremt kvikk og leken. Det er spesielt i ulendt terreng dette er merkbart, hvor en må jobbe langt mindre for å få med seg sykkelen over eller rundt hindringer.
Dette gjør at sykkelen belønnes med høye karakterer i kategorien sti og sykkelglede.
Det eneste vi kunne ønsket oss annerledes er kortere kjedestag.
SUPERLETT: Karbonhjulene på Skørn-sykkelen er med god margin de letteste blant samtlige testsykler.
På snø eller sand var den lave vekten til Skørn ikke en like stor fordel.
På løst underlag kommer uansett mesteparten av motstanden fra underlaget, og noen kilo forskjell på sykkelen er ikke lenger like viktig.
Sykkelen fra Skørn er likevel i en klasse for seg selv, og rettferdiggjør den høye prisen.
«Sykkelen fra Skørn er i en klasse for seg selv, og inspirerer til å sykle fort. »
Hjul og dekk: Skørn 80mm karbonfelger, KT nav, Vee Snowshow 4,7" dekk
Bremser: Shimano XT, 180 mm skive foran, 160 mm skive bak
Gir og drivverk: Race Face Next SL krank, Rotor kranklager, SRAM XX1 1x11 gir, hendel og kasset.
Styre og framspring: Bike Ahead 72 cm styre, på Syntace F109
Sete og pinne: Pro Falcon sete, på Schmolke Carbon TLO pinne
GEOMETRI:
Lengde kjedestag: 467mm
Styrevinkel: 70 grader
Styrefremløp: 45mm
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.