INSPIRERENDE: Trek Farley 8 er en av de morsomste tjukksyklene vi har prøvd. Alle foto: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Trek Farley 8 kan best beskrives som en ritthalvdemper på steroider.
På grus og raske stier oppleves den omtrent like kvikk og inspirerende som mange rittsykler, mens store dekk gir et ekstra gir når terrenget blir grovt.
Vi har testet denne fatbiken i varierte forhold i desember, både på barfrost og snø.
Turene har hovedsakelig vært på sti, men også langs grusveier og upreparerte skiløyper, og alltid med et stort smil om munnen.
I høy hastighet og grovt terreng savnet vi dog slakkere styrevinkel. Dette ville gjort sykkelen enda stødigere og bedre på sti.
Trek Farley 8 er uten tvil den mest inspirerende tjukksykkelen vi har testet i 2014.
Kvikkheten og lekenheten skyldes i stor grad de ekstremt korte kjedestagene.
Dessverre får man ikke i både pose og sekk. Korte kjedestag går utover dekklaringen, og gir også mer vekt på bakhjulet.
Begge deler går utover flyten på løst underlag. Bakramma har klaring for max 4" dekk.
Dette er altså ikke sykkelen for deg som sykler mye i dyp snø. Sykkelen leveres med 3,8" Bontrager Hodag-dekk.
Dette mener vi er bredt nok for de aller fleste vinterdagene i Oslomarka. På fast underlag er det en fordel å unngå de aller bredeste dekkene, og da er 3,8 tommer dekk på 80mm felger tilnærmet perfekt.
UBESKYTTET: Frekk grønnfarge gjør seg godt på vinteren. Men en kjedestagsbeskytter hadde gjort susen.
TRANGT: Bakramme har ikke klaring for de aller bredeste dekkene.
FLOTT HJULSETT: Bontrager Jackalope er klargjort for slangeløst. Det synes vi er et stort pluss.
Lette hjul og dekk må også ta sin del av æren for kvikkheten. Den enkleste måten å spare vekt på tjukksykler er å sette de opp slangeløst, og med Bontrager Jackalope er det veldig raskt og enkelt.
Felgene er uten utskjæringer, og har alle eikene samlet i midten. Det eneste man trenger å gjøre for å montere slangeløst er å ta en tynn stripe med felgteip over eikehullene i midten.
Av utstyret er det dempegaffelen og hjulsettet som er de viktigste komponentene.
Rock Shox Bluto er en enkel gaffel som gjør jobben. Dempegaffel gjør fatbikes til kapable stisykler, og er noe vi setter stor pris på.
FJÆRING: Rock Shox Bluto med 100 mm vandring gjør Trek Farley til en god stisykkel.
Eneste ankepunktet på utstyret er bremsene.
Farley er såpass kapabel på sti at den fortjener bedre bremser, og spesielt større bremseskive foran.
Bremsene føltes svampete og hadde ujevn følelse i hendlene. Komplett SRAM X1 gir og drivverk er derimot et stort pluss.
De øvrige komponentene er fra Bontrager, og disse er det lite å utsette på. Styret kunne med fordel vært bredere, og for stisykling hadde et kortere stem vært bedre.
SNAUT: Vi savnet mer kraft i bremsene. Større bremseskive hadde vært en fordel.
Trek har klart kunststykke å lage en tjukksykkel som er morsom og inspirerende.
Farley 8 forlenger stisykkelsesongen slik at den varer hele vinteren gjennom, bortsett fra på de mest snørike dagene. I tillegg spår vi at den også vil være en svært morsom følgesvenn i sommersesongen.
BRA SAKER: Bontrager-komponentene gjør jobben.
Trek Farley 8
Pris: 23 999 kroner Nettside: Trekbikes.no
Bra og dårlig
+ Flott hjulsett som er klargjort for slangeløst
+ Utrolig kvikk og inspirerende
+ Fornuftig utstyrspakke
- Ujevn følelse i bremsehendlene og liten (160 mm) bremseskive foran
- Ikke klaring for de bredeste dekkene; max 4" Bontrager-dekk (faktisk bredde og oppgitt bredde varierer fra merke til merke, og Bontrager-dekk er blant de bredere)
Utstyr
Vekt: total; 13,25 kg, forhjul; 3,42 kg, bakhjul; 2,87 kg. Alle vekter med slangeløst
Ramme: Trek Farley aluminium, 440 mm kjedestag, 70 grader styrevinkel
Gaffel: Rock Shox Bluto RL med 100 mm vandring
Hjulsett: Bontrager Jackalope Tubeless ready, 80 mm felger
Dekk: Bontrager Hodag 26x3,8
Gir og drivverk: SRAM X1 1x11 gir, 10-42 kassett bak, 30 tenners drev foran
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.