/ Fatbike

Tråkker opp enduroløypene

I Nesbyen holdes stiene vinteråpne av ivrige syklister med truger og bildekk

Sist oppdatert: 12. januar 2016 kl 10.21
Magisk kveldsstemning over Nesbyen. Foto: Trailhead Nesbyen.
Magisk kveldsstemning over Nesbyen. Foto: Trailhead Nesbyen.
Lesetid: 3 minutter

Les også: Merkebånd - yay og nay?

Fatbikes, eller tjukksykler om du vil, har gjort vintersykling tilgjengelig for langt flere, med sine brede dekk og gode flyteevne. Men selv snøsyklene kan komme litt til kort om snøen blir dyp nok. Derfor har det blitt vanlig i flere sykkelmiljøer å tråkke opp stier med truger for å gjøre sykkelturene litt mer overkommelige. Så også i Nesbyen. Vi tok en prat med primus motor for Nesbyen Trail Camp og lokal pokal Ove Grøndal. 

– Hvilke stier er det dere har tråkket opp, Ove? 

– Så langt har vi tråkka opp de som heter "Klevarudnatten sørside" og "Enduroløypa" som man finner på trailguide.no, men det er stor mulighet for at flere blir tråkka opp etterhvert. Vi har jo et par alternativer å velge i! Hvis noen har ønsker så rop ut!

DSC_0524
SLEP: Truger og bildekk gir på sikt prima vinterstier. Foto: Ove Grøndal

SLEP: Truger og bildekk gir på sikt prima vinterstier. Foto: Ove Grøndal

Les også: Lær god langrennsteknikk i serien God på Langrenn

– Hvor mange er dere som holder på?

– Vi er to foreløpig, jeg og Frank Brenno. Men siden dette også er knallbra trening så tror jeg kanskje vi skal få med noen flere etterhvert. Det burde jo være svært interessant for noen av de seriøse endurosyklistene rundt omkring. Knallbra trening samtidig med spotting av løyper til enduroritt må være vinn vinn.

– Hvordan går dere frem for å tråkke opp stien?

– Vi bruker truger og bildekk. Det er ikke så komplisert, man driller to hull i dekket og fester et tau i det, som man så fester til kroppen på et eller annet vis. Pulkbelte funker sikkert, jeg brukte bare ryggsekken. Ved å slepe bildekk etter seg får man mye raskere et bedre resultat. Da kan én mann få til et jevnt og bra spor bare ved å tråkke én tur. 

– Møter dere andre når dere er ute i mørket med hodelykt?

– Vi har ikke møtt på andre ennå, men vi har sett fotspor noen steder så det er folk ute på stiene. Vi har fått endel positive tilbakemeldinger på Facebook så det virker som det er et positivt tiltak for flere enn bare syklister. 

Les også: Slik velger du toppturbindinger

DSC_0525
BREDT OG FETT: Stiene egner seg først og fremst til fatbike, men når det blir tråkket hardt nok vil "vanlige" dekk også fungere. Foto: Ove Grøndal

BREDT OG FETT: Stiene egner seg først og fremst til fatbike, men når det blir tråkket hardt nok vil "vanlige" dekk også fungere. Foto: Ove Grøndal

Les også: Fri Flyts samleside om Norrøna

– Blir det etterhvert så bra tråkket ned at man kan bruke vanlig sykkel, eller er det tjukksykkel som gjelder uansett?

– Stedvis så funker det med vanlig sykkel, men slik det er nå er nok tjukksykkel å foretrekke. Men etterhvert som stiene blir mer brukt og tråkka kan det nok hende at vanlig sykkel også kan brukes. 

– Får vi se en NesbyVinterEnduro snart?

– Tanken om det har vært på plass en stund, så får vi se om vi kanskje også setter teori ut i praksis. Mulighetene for å få det til er til stede.

Les også: Sykkelminner fra fire årstider

Publisert 12. januar 2016 kl 10.21
Sist oppdatert 12. januar 2016 kl 10.21

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen