Rittleder Tomas Sunde har opplevd en eventyrlig vekst for arrangementet på Lygna både på deltakersiden og i interessen fra sponsorer og samarbeidspartnere.
– Det første året vi kjørte Fatbike Gathering hadde vi 32 deltakere og et provisorisk telt på stadion. I år hadde rittet rundt 70 deltakere, og vi hadde et flott nytt bygg med både dusj og garderobe og alle fasiliteter, og fine lokaler for utstillere, sier han.
At 2016-arrangementet hadde en liten nedgang sammenliknet med 2015 kan skyldes at rittet først ble avlyst og deretter satt opp igjen på grunn av logistikk-problemer med å få plass på stadion som da var under ombygging i forbindelse med norgesmesterskapet på ski i 2017. Samtidig hersket det også lenge usikkerhet rundt status som uoffisielt norgesmesterskap, og da rittet endelig ble satt opp hadde mange allerede lagt planer for helga.
Basert på utviklingen i rittet på Lygna og i fatbikearrangementer generelt, spesielt sist vinter, er Sunde forberedt på en økning i antall deltakere også i år.
Skal forsvare seieren
Vidar Mehl, som debuterte i fatbikesammenheng til NM-gull i vinter, satser på å beholde trøya
– Så fremt jeg er i Norge den 25. februar skal jeg selvsagt stille til start for å prøve å forsvare fjorårets seier, så jeg prøver nok å legge opp vinterens treningssamlinger til at jeg er i Norge da, sier han.
For Mehl er rittet først og fremst god konkurransetrening inn mot sesongen 2017.
– Jeg liker generelt å konkurrere, så det å få sykle ritt også på vinterstid er vel det jeg liker best med Lygna. Det er også en uvant og morsom konkurranseform som det kreves litt ferdigheter fra de fleste disipliner innen sykkel for å takle, sier han, som legger til at denne gangen han vil nyte godt av å ha kjørt både rittet og løypa før.
– Det er helt klart en fordel å vite litt mer hva jeg går til, men om været er snøstorm og kaos som i 2015, så blir det så drøyt forskjell fra årets forhold at det blir to helt forskjellige ritt, sier han.
Slik gikk det på Lygna i vinter: Mehl og Hott tok NM-gull i fatbike
Saken fortsetter under
Vidar Mehl (10) er uoffisielt regjerende norgesmester i fatbike. Foto: Ola Morken
Ekstra dimensjon på 2017-utgaven
Sunde holder fast på formatet med å kjøre rittet i løypenettet på Lygna skistadion, og mener denne modellen fungerer bra. Samtidig ser arrangørene alltid etter områder der de kan forbedre seg.
– Konkurransene innen fatbike i Norge gir et utrolig mangfold og muligheter. Vi i Lygna Fatbike har satset på å arrangere inne på en skistadion, og mener vi har funnet en modell som fungerer. Hvert år setter vi oss nye mål, der kvalitet og sikkerhet er viktig. Denne vinterens arrangement er ingen unntak, sier Sunde.
Ettersom Lygna Fatbike 2017 arrangeres tre uker etter Norgesmesterskapet i langrenn, får vinterens utgave en ny dimensjon. Rytterne kjører samme trasé som eliteløperne i langrenn går under ski-NM, og rittleder Sunde er spent på om runden tilbakelegges raskest på ski eller på hjul.
– Det skal bli spennende å se hvem som oppnår best rundetid til slutt, sier han.
Se også Terrengsykkel-TV: Når fatbiken blir et leketøy
Saken fortsetter under
I 2015 var forholdene helt annerledes enn i vinter. Foto: Snorre Veggan
Les også: Første snøsykkelritt med UCI-status
Offisiell NM-status kan drøye
Selv om fatbike øker kraftig og Lygna har arrangert uoffisielt norgesmesterskap i fatbike i flere år, kan det fortsatt ta tid før u-en fjernes fra arrangementstittelen.
Per Erik Mæhlum, som er arrangementsansvarlig i Norges Cykleforbund, forklarer at slik det er nå, mangler forbundet et eksakt regelverk som sier hva som skal til for at en gren/øvelse kan bli norgesmesterskap.
– Nye grener/øvelser til offisielle norgesmesterskap må foreslås og vedtas på Forbundstinget, som arrangeres hvert annet år. Neste ting arrangeres vinteren 2018. Det er sykkelklubbene i Norge som da avgjør hva som blir mesterskap og ikke. Fram til nå har vi bare norgesmesterskap i grener/konkurranseformer som er innarbeidet og etablert internasjonalt i regi av UCI, og der ligger litt av utfordringen, sier Mæhlum, og legger til at det gjelder både nasjonalt og i utlandet.
– Siden fatbike er en gren som er mindre etablert internasjonalt, så blir dette en ny problemstilling om saken kommer opp. Uansett så må vi ha betydelig økt konkurranseaktivitet før vi vil vurdere å etablere et offisielt NM. Med økt konkurranseaktivitet så mener vi flere terminlistede arrangementer og flere konkurransesyklister som konkurrerer på fatbike regelmessig, sier han.
Her er det imidlertid håp i hengende snøre: Tidligere i høst fikk Snow Bike Festival i Sveits status som første etapperitt på snø med UCI-status.
Fatbikeritt arrangeres i henhold til det tekniske regelverket for terrengsykkel.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Lygna Fatbike er ikke verre seriøst enn at det er plass til triks og moro underveis, selv om rittet har status som uoffisielt norgesmesterskap. Foto: Ola Morken