Daniel Boberg Leirbakken står med to seiere på rappen når tredje utgave av Skogen Fatbike arrangeres til helga. Foto: Nerskogen IL Sykkel
Lesetid: 4 minutter
Audun Øverbye Hanssen er en av utfordrerne som har ambisjoner om å forhindre at Daniel Boberg Leirbakken tar hattrick i det 23 kilometer lange tjukksykkelrittet med inspirasjon fra både rundbane og Tour de Ski.
– Jeg vet at Daniel Leirbakken er sterk. Vi syklet mot hverandre på Nordlysrittet for en del år siden. Da var han sterkest, så jeg skal prøve å ta revansj denne gangen. Jeg vet at det er scooterløyper og teknisk, og jeg forventer en tett kamp, men jeg skal gjøre så godt jeg kan for å hindre at han tar hattrick i rittet til helga, sier Øverbye Hanssen.
Sist helg vant han fatbike-minicupen med Lygna og Stomperud vinterritt.
Rundbanespesialisten som gikk over til Lars Granbergs maratonlag i forkant av sesongen har valgt å legge en senvinterssamling til Finnmark i stedet for å jage barmark i Syden.
– De fleste drar sørover om vinteren. Jeg velger en ny vri i år. Jeg har familie i Alta som inviterte meg, så jeg blir der en uke på samling og får med meg både Skogen Fatbike og Skaidi Fatbike, som er NM i år, sier han.
Proffere rammer Skogen Fatbike ble arrangert for første gang i 2017, da som et testritt. I fjor utvidet arrangøren med I år er det Opplegget blir mer proft i år enn de foregående to åra, da Skogen Fatbike nå er ett offisielt ritt og terminlistefestet med NCF, sier rittleder Jan-Olav Olsen.
– I 2017 kjørte vi testritt med lite reklamering og litt mindre teknisk opplegg. I år utvider vi med flere distanser og klasser, og forsøker nå et større antall syklister. Så vi håper på flere deltakere, spesielt flere damer og juniorer, sier han.
Inspirert av Tour de Ski Rittet kjøres i rundbaneformat, med hopp og ulike elementer, samt en klatring opp alpinanlegget Olvbakken, inspirert av Tour de Ski.
– I år kjører vi en enda mer kompakt løype. Utøverne kommer tett på hverandre, og pusher av hverandre under hele rittet, sier Olsen.
Formatet er også en fulltreffer blant tilskuerne. De får se utøverne mange ganger, og klatringen i Olavbakken en publikumsfavoritt.
– På klatringen opp slalåmbakken må rytterne sykle slalåm mellom porter i en stukket løype fra bunnen til toppen av bakken. Olavbakken har også ett hopp som er bygget i en K8 bakke, samt en nedkjøring i en kulebakke med fire tett kuler etter hverandre. Anlegget i Olavbakken samler feltet under rittet, og utøvere jager hverandre med god hjelp fra publikum, venner og familie som kommer tett på utøvere. Dermed blir Olavbakken en veldig underholdende del av rittet, forklarer Olsen.
Han legger til at det blir både bål og kafé i Olavsbakken, som er en del av start- og målområdet for rittet.
Saken fortsetter under
Fire distanser I år arrangeres Skogen Fatbike med fire ulike ritt og tilbud for både barn og voksne. I tillegg til det 23 kilometer lange hovedrittet for ryttere fra 17 år og eldre, er det barneritt, juniorritt og trimritt med distanser fra 1 til 15 kilometer:
Skogen Fatbike: 23 km for ryttere fra 17 år og eldre, fem runder á 4.3 kilometer Skogen Fatbikejunior: 15 km for ryttere fra 13-16 år Skogen Fitbike: 14 km trimritt uten tidtaking for deltakere fra 13 år og eldre, tre runder á 3.7 kilometer Skogen Funbike: 1 km barneritt på gangvei for deltakere opp til 12 år med alle typer sykkel
Påmelding stenger lørdag 9.mars klokka 23:59. Det er ingen påmelding rittdagen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.