Nilsbyen Terrengsykkelpark er anlegget mange trøndere har gått og ventet på. Syklister landet rundt bør se til hva som har blitt utrettet i skogen i Bymarka.
MINI-TRYSIL: Det er flere som kaller Nilsbyen for nettopp det. Her sykler navnebror til anlegget Nils Resell opp en av klatringene. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Våren og sommeren 2020 har jeg vært på besøk i byen hvor jeg vokste opp, Trondheim.
Observante lesere har kanskje for lengst fått med seg Nilsbyen Terrengsykkelpark – næranlegget for sykling som er under oppbygging.
At det bygges sti er ikke unikt i seg selv. Men Nilsbyen Terrengsykkelpark er et godt eksempel på at man må ikke ha store kommersielle aktører- eller interesser i ryggen for å lage sti.
Sykkelklubben TVK har klart kunststykket å kombinere dugnadsvilje, søknader til støtteordninger, og profesjonell byggehjelp fra Rekkje Stiutvikling til å få opp et tilrettelagt tilbud for syklister som vi ennå ikke har så mye av i Norge, på relativt kort tid.
Ambisjonen har vært rekruttering og folkehelse. Og kun en visuell observasjon tidligere i sommer viste at det allerede strømmer syklister til anlegget.
I løpet av et par timer der oppe så jeg både vennegjenger, familier med små barn, rittsyklister og stisyklister som alle koste seg i anlegget.
Så stor var pågangen, at Rekkje Stiutvikling som bygger stiene måtte bruke sosiale medier for å be syklister om å ikke bruke stiene før de er ferdig bygd, for å sikre fremdriften.
Ikke alt trenger å handle om konkurranse
Selv om TVK er en klubb myntet på ritt og trening med lange tradisjoner i Trøndelag, har de vist med prosjektet i Nilsbyen at sykkelglede er helt sentralt for at klubber både skal klare å tiltrekke seg nye medlemmer, men også inspirere. Det er et modig og viktig signal å sende.
Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å ha det moro og sykle mot klokka.
Kanskje er det tankerekker som dette som nettopp har resonnert hos stiftelsene og kommunen som har bevilget penger til dette prosjektet.
Ikke alt kan måles i penger
Kanskje ikke direkte, og begrepet folkehelse er kanskje et godt eksempel på akkurat dette. De objektivt sett små beløpene som går til utviklingen av slike anlegg kan falle i samme kategori.
Man får ikke tallfestet den ivrige jenta som kanskje kjenner på litt ekstra inspirasjon til å komme seg ut en dag for å sykle på grunn av at terrengsykkelparken ligger like ved, eller guttungen som kanskje ikke finner seg helt til rette i lagidretter som fotball eller håndball, men koser seg glugg med å bare ta seg en stitur i ny og ne.
Besøkene jeg hadde i Nilsbyen gjorde meg først og fremst imponert over å se hva TVK med Ola Resell i spissen har fått til Bymarka.
Men det gjorde meg også ganske bitter for at jeg ikke hadde noe slikt tilbud da jeg selv vokste opp i Trondheim.
Meg er det ikke synd på i det hele tatt, og det ser lyst ut for trønderske terrengsyklister – hvem er neste by ut?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.