Santa Cruz har lansert tett med oppdaterte sykler denne sommeren. Nå kommer også Tallboy i ny versjon. Den kortbeinte stisykkelen har vært en favoritt blant slepne og spreke stisyklister. Kan Tallboy anno 2020 følge opp kult-statusen?
Geometrien, rammestivheten og prioriteringen av robusthet over lav vekt, markerte likevel at Tallboy var mer en kilde til løssluppen moro, enn toppresultater i maraton- og rundbaneritt. Siden lanseringen av Tallboy 3 har Santa Cruz relansert den superlette rittfulldemperen Blur og stiversjonen av denne, Blur TR. Når de nå kommer med Tallboy i fjerde generasjon er bordet dekket for å gjøre den enda ett hakk tøffere og mer robust.
Nye Tallboy, vi kan kalle den Tallboy 4, eller Tallboy 2020, selv om Santa Cruz ikke omtaler den som det, har fått 1 centimeter vandring mer både foran og bak. Dette gjør at den kan skilte med, fortsatt ganske beskjedne, 120 og 130 mm bak og foran. Store hjul er en selvfølge når det kommer til sykler med kort dempervandring i disse dager, og Tallboy kommer kun med 29er-hjul som standard. Forrige generasjon Tallboy kunne også kjøpes med 27,5+-hjul og dekk. Nye Tallboy kan sykles med feite dekk i mellomstørrelse, men da må du skaffe hjul og dekk sjøl.
Litt ekstra vandring er en ting, men nye Tallboy er en helt endret maskin. Det første du vil se er at også Tallboy har fått Santa Cruz’ lenke-opplegg der bakdemperen er montert på den nedre lenka og ligger lavt i hovedtriangelet. Demperen festes i underrøret snarere enn i overrøret slik den gjør på Tallboy 3.
Bakhjulsopphenget er fortsatt et VPP-oppheng med stivt baktriangel og to små lenkearmer mellom front- og bakramme. Disse beveger seg i samme retning gjennom vandringen. Mange har ytret at Specialized sin nye Enduro ligner på siste generasjon sykler fra Santa Cruz, som Megatower, Nomad og Hightower, men likheten er for det meste kun overflatisk. Den nye Specialized Enduro har leddet bakramme og følgelig en annen dynamikk, kinematikk og bevegelse for bakhjul og bakramme gjennom vandringen.
Som før kan du velge å sykle Tallboy i enten høy eller lav innstilling. Du veksler mellom de to nivåene ved å snu en oval gjengeinnsats i selve demperfestet på den nedre lenka. I tillegg til høy/lav-justering har nye Tallboy fått justerbar kjedestagslengde. Du kan også her snu en oval innsats og øke kjedestagslengden med en centimeter. Du kan velge mellom superkorte 430 mm eller 440 mm kjedestagslengde. For å endre kjedestagslengden må du også bytte adapter til bakbremsen.
Ny geometri
Lenger dempervandring, justerbare kjedestag og nytt lenkeopplegg, nye Tallboy er egentlig en helt ny sykkel. Geometrien er også ganske radikalt endret i forhold til forgjengeren. Spesielt er det den superslake styrevinkelen på 65,5 grader som stikker seg mest ut. De fleste andre sykler i sjangeren er ofte en grad brattere, gjerne da også med lenger vandring. Helt nye Fuel EX fra Trek har f.eks 66 graders styrevinkel kombinert med 130 og 140 mm vandring bak og foran.
Den slake styrevinkelen kombineres på nye Tallboy med lengre rammelengde. Størrelse large har gått opp til 468 mm i lav innstilling, sammenlignet med 450 mm på forgjengeren. Samtidig har rammehøyden også vokst, både på grunn av lengre gaffel, men også på grunn av lengre styrerør. Tallboy 4 har 621 mm stack/rammehøyde, Tallboy 3 målte inn på 603 mm. 1 centimeter lengre gaffel og 2 centimeter høyere styrerør fører altså kun til 18 mm høyere rammehøyde/stack. Noe av svaret på hvordan 10+20 kan bli 18 ligger i krankhuset, som er senket 1 mm ekstra på Tallboy 4 og at den effektive overrørslengden faktisk er redusert med 1 mm. Dette skyldes selvsagt at seterørsvinkelen er justert opp fra 73 grader på Tallboy 3 til bratte 76,2 grader på den nye versjonen, i størrelse large.
Geometriske høydepunkter for Tallboy 2020- størrelse large:
Vandring bak/foran: 120/130mm
Hjulstørrelse 29 tommer
Styrevinkel: 65,5 grader i lav innstilling, 65,7 grader i høy
Seterørsvinkel: 76,2 grader i lav og 76,4 i høy
Kjedestagslengde: 430 eller 440 mm - kun C og CC har justerbare kjedestag
Rammelengde (reach): 468 mm i lav, 470mm i høy
Overrør: 622 mm
Styrerørslengde: 120 mm
I sum har Tallboy tatt ytterligere steg i retningen robusthet og råskap utfor, men allsidigheten som mange har satt pris på med Tallboy 3, skal være ivaretatt. Nye Tallboy skal også være en sykkel for de lange rufsete turene i grovt terreng, og de korte, raske turene der du ønsker å gjøre hakkemat av tekniske klatringer på vei til toppen av favorittnedfarten.
Tallboy 4 kommer i tre rammevarianter. Standard C-karbon, dyrere og lettere CC-karbon og aluminium. Hvert av rammealternativene kommer med flere utstyrsalternativer.
Førsteinntrykk
Vi fikk en kort prøvetur på en Tallboy C S i skogene rundt Santa Cruz sitt norske showroom og utsalg i Asker utenfor Oslo. Den timeslange stituren var litt kort for en real testrapport, men førsteinntrykket er av sykkel som klatrer minst like bra som forgjengeren. Det nye lenkeoppsettet gir en aktiv bakhjulsvandring som ikke krever bruk av demperens lås for å klatre kontakt og effektivt. Grepet i glatte motbakker og over røtter føles solid og godt. Samtidig har Tallboy fortsatt den gode følelsen av å ha mer vandringen enn den faktisk har utfor. Det effektive bakhjulsopphenget tillater at vi sitter ganske dypt i dempersiget. Dette gir oss en trygg følelse av å være omsluttet av sykkelen, samtidig som vi likevel opplever at sykkelen har god popp på små hopp og kanter. Den korte vandringen gir god akselerasjon på få tråkk og vi kan leke oss på kanter og opp røtter på flatmark og i korte motbakker. Du må ikke ha hjelp av gravitasjonen for å få det moro på Tallboy. Den slakere fronten gir følelsen av ekstra selvtillit nedover, uten at det går utover lekenhet eller retningsstabilitet oppover. Vi kommer tilbake med en større testrapport i kommende papirutgave av Terrengsykkel og her på nett om en måneds tid.
Prisene på Santa Cruz i Norge har de siste årene blitt ganske så konkurransedyktige med andre større merker. Tallboy kommer i ni versjoner, to i aluminium, tre med C-nivå karbonramme og fire modeller med ramme i gjeveste CC-karbonkvalitet. Prisene spenner fra 32 000 kroner til en lusen tusing under 100 laken. Utstyrspakkene
Priser i Norge i kroner:
Tallboy A
D
32000
Tallboy A
R
36000
Tallboy C
R
44000
Tallboy C
S
51000
Tallboy C
S RSV
61000
Tallboy CC
XO1
69000
Tallboy CC
XO1 RSV
79000
Tallboy CC
XX1 RSV
99000
Tallboy CC
XTR RSV
94000
Her er utstyrslistene for de forskjellige modellene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.