Sandane SK søkte Gjensidigestiftelsen om 155.000 kroner i fjor, fikk tilslag, og har i løpet av høsten lagt ned mye dugnadsinnsats med god hjelp av Nordfjord Grovsyklarlaug og Nordfjord Folkehøgskule.
Etter at klubben kom i gang med planering og massetransport til anlegget gikk selve byggingen relativt raskt unna. Men ettersom pumptracken er laget av sand og grus, har den måttet stå i fred en stund for at salting og pakking skulle få sette seg godt, forklarer leder i klubben Per Erik Eimhjellen, som er glad for å kunne åpne banen i god tid før juleferien.
Bedre enn forventet
Det er landskapsarkitekten Roald Eidsheim ved Rekkje Stiutvikling i Sogndal som har designet banen, slik at det skal bli bra flyt gjennom alt av kurver og kuler. Og det har den fått.
– Det er en utfordring å designe en pumptrack som har fin flyt, og slik at du ikke får for stor fart og hopper for mye, og Eidsheim sier selv at resultatet ble bedre enn han hadde sett for seg, sier Eimhjellen.
Saken fortsetter under
Pumptracken i Sandane ble bedre enn forventet, selv i designerens øyne. Foto: Sandane SK
Planer om storstilt stisykkeltilbud
Pumptracken er bare første del av et større stisykkelprosjekt i Sandane. Prosjektet er lagt opp i tre faser. Neste fase er å bygge et litt større løypenett i skogen rett ved siden av pumptracken. På sikt ønsker klubben og Nordfjord Grovsyklarlaug også å etablere et større stinettverk på Vereide.
– Stinettet i fase to skal være litt vanskeligere enn pumptracken, som skal være et første steg for unge ryttere til å sykle litt humper og få en smak for det. Når de behersker pumptracken kan de gå videre med mer svinger og kuler i skogen ved siden av, altså fase to av prosjektet. Og når man behersker det også, kan man gå videre til å sykle de lange stiene fra Haugsvarden som er startpunktet for grovsyklarlaugets langløype. Den går i prinsippet helt ned til fjorden, sier Eimhjellen.
Les også: Inviterer til kick-off på ansvarlig utvikling
Arkitekt Eidsheim presenterte nylig en masterplan for stisyklingsprosjektet, men Eimhjellen kan foreløpig ikke antyde når hele prosjektet kan stå ferdig. Det avhenger både av ildsjeler og finansiering, og bare fase tre er estimert å koste seks-sju millioner kroner.
– Det vi har på plass er godkjenning fra grunneierne, og det er også gledelig at kommunen ser verdien av å lage et slikt tilbud. Reiselivsnæringen er også interesserte i dette. Vi kan i prinsippet starte i 2017, men finansiering må på plass først, sier han.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Da Sandane SK fikk inn gravemaskin og tilkjørt masse gikk selve byggingen relativt raskt. Foto: Sandane SK