Lørdag var det formell og høytidelig åpning av alle de tre pumptrackene i Blåbærhaugen sykkelpark, med storfint besøk, taler, pump og prakt.
– Det var omtrent 600 frammøtte på åpningsfesten på lørdag, der alle de medvirkende partnerne var tilstede. Ordføreren Kari-Anne Opsahl holdt tale, og fikk æren av å kutte sykkelkjedet og erklære banene for åpnet, sier Stian Evensen, som er prosjektleder for Blåbærhaugen sykkelpark.
– Etter at ordføreren kuttet sykkelkjedet kom det mer 50 unger fra Harstad Cykleklubb syklende ned fra skogen og inn på banen som de første til å sykle på den nyåpnede VM-banen sammen med Rådmann Hugo Thode Hansen. Rådmannen har spilt en aktiv rolle i reguleringsarbeidet og vært en svært positiv samarbeidspartner og var spesielt forespurt om å være den første voksne til å få sykle på banen, sier Evensen, og legger til at rådmannen også en holdt tale.
Samarbeidspartnere i prosjektet, inkludert Sparebanken 68 grader NORD, Gjensidigestiftelsen, Harstad Maskin og Sæteråsen Maskin fremhevet det positive samarbeidet med Harstad Cykleklubb, og at de sammen kan få være med på dette prosjektet.
Et anlegg verdt en fest Totalt er det tre pumptracker i Blåbærhaugen sykkelpark, alle bygget av selskapet Velosolutions. Se fakta nederst i saken
Den en ene, VM-banen, er Nordens største av sitt slag. Det er en asfaltert rugg på 2 100 kvadratmeter og total lengde på 258 meter med 11 svinger med opp til 68 grader helling som en av få baner i Europa. Rundetiden vil ligge på rundt 30 sekunder, for de raskeste rytterne i verden, sier Evensen.
Denne banen er sertifisert for World Finals, som er høyeste kategori i Red Bull Pump Track World Series, og verdens nordligste av sitt slag.
Designet på VM-banen ble imidlertid endret på tampen, for å gjøre banen enda mer utfordrende.
– Grunnleggeren av Velosolutions og hoveddesigner i Velosolutions, Claudio Caluori, ville bygge en enda råere bane som hadde enda brattere kurver, lengre fartstrekke, symmetrisk med hver sin S-kombinasjon og flere transfers, altså skjulte overganger for mer kreativ kjøring. Derfor måtte vi endre design på den store banen i siste liten. Men det gikk fint, sier Evensen.
De to andre banene er en knøttetrack for de aller minste og en pumptrack av medium vanskelighetsgrad, satt sammen i ett sammenhengende multifunksjonelt anlegg for balansesykkel, trehjulssykkel, BMX, rulleskøyter, sparkesykkel, ulike typer parasykler og rullestoler. Totalt er de to banene på 1250 kvadratmeter og lengde 117 meter pluss 37 meter, i tillegg til egen asfaltert inngang og utgang til et større platå på cirka 100 kvadratmeter med asfalt og kunstgress.
Det er Harstad CK som er byggherre for Blåbærhaugen sykkelpark, men alle banene er åpne nærmiljøanlegg. De er gratis å bruke og tilgjengelige for alle, uavhengig av klubbtilhørighet.
Bare første fase Pumptrackene er imidlertid bare en del av en storstilt utbygging av et anlegg til totalt over seks og en halv million kroner.
Det er brukt over 7 000 tonn finknust grusmasse, 2 500 tonn kultstein til pukk rundt drensrør og 350 tonn asfalt på de tre banene. Det skal legges 2 200 kvadratmeter kunstgress i og rundt banene, samt 12 tonn arktisk dolomitt kalkstein som pynte- og rensestein i drensavledningene. Totalt har de tre pumptrackene en kostnad på 5.8 millioner kroner.
Videre skal det bygges rundbaneløyper, sykkelkrossbane og landeveisarena i Blåbærhaugen sykkelpark. Målet er at alle delprosjektene skal være ferdige i 2020.
Finansieringen er en kombinasjon av bidrag fra ulike stiftelser og spillemidler, kommunale tilskudd og egne ressurser, samt at ulike aktører i regionen bidrar med materialer og maskiner, og dugnadsinnsats fra klubbens medlemmer og andre ildsjeler.
Trang fødsel Anlegget hadde imidlertid ikke noen drømmestart da prosjektet ble brakt på banen for fem år siden.
Klubben fikk tildelt et område der de kunne starte å bygge sykkelpark, men etter at de hadde gått i gang med kvisting og rydding, viste det seg at dette området ikke var regulert for denne typen bruk. Dermed ble prosjektet lagt på is helt til høsten 2017.
– Området vi hadde fått tillatelse til å bruke var en gammel fotballstadion og definert som landbruk- natur- og friluftsområde, men var unntatt regulering. Da måtte det til en ny reguleringsprosess, og alt arbeidet med sykkelparken stoppet opp i fire år. Men i 2017 ble reguleringsplanen endelig vedtatt, og vi fikk medhold i alle våre ønsker for utvikling, forklarer Evensen.
Nordens største pumptrack på 2 100 kvadratmeter og total lengde på 258 meter. Rundetiden vil ligge på rundt 30 sekunder (for de raskeste rytterne i verden)
11 svinger med opp til 68 grader helling som en av få baner i Europa. Svingene har innvendig høydemål på 130 cm.
Sertifisert for World Finals, som er høyeste kategori i Red Bull Pump Track World Series.
Pyntet med kunstgress fra Scanturf
LED-lysanlegg fra Elinstallatøren, seks lysmaster på 12 meter med tilsammen 12 lys á 80 000 lumen hver
18 belagte dreneringskummer med pyntestein i arktisk dolomitt kalkstein fra Franzefoss Minerals i Ballangen.
FAKTA: Bane 2 og 3 Kombinert Kids- og pumptrackbane
To ulike baner satt sammen i ett sammenhengende anlegg. En knøttetrack for de aller minste og en pumptrack, medium vanskelighetsgrad.
Totalt 1 250 kvadratmeter og lengde 117 meter + 37 meter i tillegg til egen asfaltert inngang/ utgang til et større platå på cirka 100 kvadratmeter med asfalt og kunstgress.
Multifunksjonell bane til bruk for balansesykkel, trehjulssykkel, BMX, rulleskøyter, sparkesykkel, ulike typer parasykler, rullestol mm.
Sju svinger med 45 graders helling. Svingene har innvendig mål på 130 cm.
Stor plattform av kunstgress til foreldre for å holde oversikt over hele anlegget
Pyntet med kunstgress fra Scanturf
LED-lysanlegg fra Elinstallatøren, sju lysmaster på 10 meter med åtte lys á 15 900 lumen hver.
Åtte belagte dreneringskummer med pyntestein i arktisk dolomitt fra Franzefoss Minerals i Ballangen.
Asfaltert inngang/utgang til begge banene
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.