Bygger pumptrack for å rekruttere

Det blir bygd stadig flere pumptracks rundt om i landet. En dugnadsgjeng i Trondheim har påbegynt arbeidet med sitt tilskudd.

Sist oppdatert: 21. mai 2015 kl 12.00
Lesetid: 3 minutter

 Les også: Ny sesong med guiding fra NOTS.

– Jeg tok kontakt med kommunen med spørsmål om det var mulig å gjøre noe med det ubrukte området ovenfor Astor fotballbane i fjor. Den kommunale tomten var da stort sett bestående av kratt og lite brukt til annet enn hundelufting. Tomten var allerede regulert for idrett og sport. Jeg foreslo å bygge et sykkelanlegg på tomten og kommunen tente med en gang på ideen , forteller Arne Radmann, som har satt i gang en storstilt bygging av sykkelanlegg utenfor Trondheim sentrum.
– Etter en vinter med venting kom kommunen tilbake og fortalte at de hadde fått satt av penger til prosjektet og ville sette det til livs i løpet av året. I løpet av vinteren hadde jeg fått med meg to karer som bistod med ekspertisen.

 

– Hva er ambisjonene?

 

– Dette blir et nærmiljøanlegg og er bygd hundre prosent på kommunale midler om man ser bort fra dugnadsarbeidet. Kommunen har bygd fundamentet for pumptracken under veiledning fra oss. Så langt er en dugnad unnagjort av oss syklister, men det blir nødvendig med flere. Noen sluttdato for dugnadsarbeidet har vi ikke, men vi håper å ha gjort unna det verste innen byggingen av dirtbanen starter til høsten. Vi har et løpende samarbeid med Trondheim kommune og får assistanse fra Trondheim Bydrift når det trengs. Offisielt er det kommunen som drifter anlegget, men i praksis vil det være vi som er brukere av anlegget som må stå for vedlikeholdet. Det er viktig å tenke solidarisk rundt dette anlegget og om vi ikke tar i spaden selv er det ingen andre som gjør det for oss. Som de sier i statene; no dig, no ride.

 

11209668_1590819677802144_1619603772410407759_n
11209668_1590819677802144_1619603772410407759_n

Les også: Ildsjeler lanserer ny regional cup
– Kan du fortelle litt mer konkret hva som skal bygges?

 

– Prosjektet består av en pumptrack og en dirtbane. Dirtbanen vil etter planen bestå av tre linjer; blå, rød og svart, hvor størrelse på hopp, fart og vanskelighetsgrad skal tilpasses de tre ulike ferdighetsnivåene. Sykkelanlegget skal være for alle, unge og gamle, nybegynnere og eksperter. Mitt ene håp med prosjektet er å knytte sykkelmiljøet innen sti/enduro/freeride/utfor nærmere hverandre. Vi er ikke medlemmer av klubber med mindre vi deltar i ritt og er mindre opptatt av det organisatoriske, vi trenger derfor noe som kan skape litt samhørighet. Og det største håpet mitt er at det kan øke rekrutteringen til sykkelmiljøet, spesielt blant de unge. Sykkelanlegget innbyr til lek på sykkel og jeg har registrert at det allerede har vært mange barn innom banen. Det lover godt for fremtida!

 

Skjermbilde 2015-05-21 kl. 07.39.44 copy
Skjermbilde 2015-05-21 kl. 07.39.44 copy

– Hva med trønderske syklister som ønsker å hjelpe til, hvor kan de melde seg?

 

– Vi har opprettet en Facebookside. Der vil fremtidige dugnader og generell info dukke opp. Jeg oppfordrer alle som ønsker å bruke anlegget til å stille på dugnad. Det er moro, man lærer mye om å bygge og man finner nye sykkelkompiser. Er det spørsmål eller ønsker knyttet til prosjektet er det bare å ta kontakt med meg der.  https://www.facebook.com/HavstadPumptrackDirts

Les også: Klart for NesbyEnduro

Publisert 21. mai 2015 kl 12.00
Sist oppdatert 21. mai 2015 kl 12.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen