Asfalten på pumptracken ved Reier skole må fortsatt fjernes, men skal erstattes med et lyddempende gummibelegg i stedet for grus. Dette belegget skal være på plass innen 15. august. Fram til da blir asfalten liggende, og banen kan brukes som normalt.
– Denne løsningen kom helt ut av det blå for oss brukere, men det er jo veldig gledelig, sier Lars Vemund Solerød.
Som terrengsykkeltrener i Moss CK bruker Lars Vemund Solerød pumptracken i forbindelse med sykkeltreninger for barn og unge. Men det er den uorganiserte bruken som utgjør den største delen av aktiviteten i anlegget.
Det var Moss Avis som først omtalte saken.
Dette er saken
Den store, asfalterte pumptracken ved Reier skole i Moss sto ferdig høsten 2019, og ble umiddelbart en populær samlingsplass for barn og unge i området. Men helt siden anlegget ble åpnet, har naboene til pumptracken klaget på støy fra aktivitetsanlegget.
Problemet med pumptracken er nemlig at de små, harde hjulene på skateboard lager mer støy når de ruller gjennom den asfalterte pumptracken enn hva naboene var forespeilet i nabovarselet.
Da gjentatte klager på støyproblemene ikke førte fram, gikk naboene til retten. Etter to dager i Moss tingrett i mars, endte saken med forlik mellom naboene og kommunen.
I henhold til forliket kommunen hadde inngått med de klagende naboene, må asfalten på pumptracken derfor byttes med grusdekke innen 1. juni i år. Nå blir asfalten altså liggende gjennom sommeren, men erstattet med et støydempende gummibelegg som skal være på plass til skolestart, senest 15. august.
I tillegg til det nye gummidekket på pumptracken, skal Tufteparken som ligger i tilknytning til sykkelbanen flyttes. Totalt vil omleggingene koste to millioner kroner.
Med unntak av en liten pumptrack i Son, er Reierbanen den eneste av sitt slag mellom Fredrikstad og Kolbotn/Ski. Her finner du oversikt over pumptracker i hele Norge.
Pumptracken på Reier er imidlertid ikke det eneste sykkelanlegget som har blitt reddet i grevens tid. I vinter ble det bestemt at hele Njå Bike Park på Jæren skulle rives innen august i år. Det ville blant annet ført til at Rio-løypa som ble bygget spesielt for at Gunn-Rita Dahle Flesjå skulle ha et relevant anlegg å trene i inn mot OL i 2016 ville blitt borte. Men på overtid for å forhandle en ny avtale med grunneierne, kom syklistene til enighet og anlegget ble reddet.