GRAVER FRAM PUMPTRACKEN: Om enn noe selvforskyldt, ligger pumptracken i Hafjell Bike Park under 2,5 meter med snø. Foto: Hafjell Bike Park.
Lesetid: 3 minutter
Hafjell Bike Park har til nå angivelig den største pumptracken i landet, fram til Trysil Bike Arena skal i gang med byggingen av sin nye og enorme pumptrack. Hafjell er som kjent også vinterdestinasjon, og pumptracken har derfor ligget under flere meter med snø.
– Vi har gravd frem kummene, for å sikker på at det ikke blir svømmebasseng nedi der. I frykt for å ødelegge asfalt så lar vi naturen gå sin gang på resten, så får vi bare se hvor lang tid det tar. Værmeldingen ser ikke så veldig lovende for neste uke, med fortsatt minusgrader om natta, men vi har enda 56 dager til sesongåpning, sier Knut Løkås som er daglig leder.
Også i Nesbyen ble det tatt i bruk snøfreser for å få pumptracken klar til sesongen. Pumptracken på Mosetertoppen i Hafjell Bike Park lå godt gjemt under nesten 2,5 meter med snø, og hvis du lurer på om de gravde på måfå, er svaret nei.
– Vi hadde nøyaktige GPS-punkter på hver av de ti kummene i pumptracken med hjelp av Hafjell Maskin, slik at vi enkelt kunne finne dem frem. Det skal være litt ekstra utfordringer når man graver en megapumptrack to meter ned i bakken, på 800 meter over havet, sier Løkås.
Åpner snart
Løkås ser også fram til sesongåpning, som er satt til 19. juni.
– Hafjell Alpinsenter stengte heisene etter forrige helg, og vi er godt i gang med forberedelsene til det vi håper skal bli en ny fantastisk sommersesong. Utleiesyklene og utstyret begynner å velte inn dørene, og vi er klare til å sette i gang med alle de praktiske oppgavene som skal til for at vi skal være klare til sesongåpningen. Som man kan se på bildene her så er det fortsatt mye snø i øvre del av anlegget. Det er fortsatt kaldt om natta, så smeltingen går ikke så fort som vi skulle ønsket, men vi stresser ikke med det enda, vi har fortsatt greit med tid, sier Løkås.
Hafjell Bike Park var en av destinasjonene som fikk merke effektene av norgesferien i 2020 under pandemien med rekordomsetning, og har annonsert at de vil utvide åpningstidene.
Før den tid er det mye som skal klargjøres.
– Når vi kommer inn i mai måned begynner vi å få inn løypecrewet som går i gang med å jobbe seg oppover løypene fra bunnen. Sykler monteres og klargjøres på verkstedet, og vi setter i gang gravemaskinen i midten av mai for å gjøre vedlikehold og fiksing av eventuelle skader som kommer etter vinteren. Vi prøver å unngå å grave frem løypene med gravemaskin, og håper at sola begynner å gjøre litt mer for oss ganske snart, sier Løkås.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.